8.04.2020 г., 8:52 ч.

8 април 

  Проза » Други
493 5 13
3 мин за четене

Ден, казват, на ромите.

Който в Рим не празнуват. И нямат понятие за подобен празник.

Но у нас се отбелязва. От циганите… Пардон, по гевропскому – ромите.

Тия, дето днес ще бъдат охранявани в махалите – сакън, да не тръгнат и разнасят заразата по центровете на градовете. Виж, там – из маалътъ – може.

Тия, за които е забранено да се споменава в сводките на МВР. Защото ще излезе едва ли не, че повече от половината престъпници са от там.

Тия, които се прибраха от Европата – скриха се хората по жилищата си, намаляха работните места по улиците за сръчните ромейки и ромчета.

И така – откакто са роми…

А преди бяха цигани. Трябва да призная – не по-свестни и не по-лоши от българите.

В казармата имахме три циганчета в ротата. Единият прихватлив, сръчен, бързо усвояващ и намерил място между нас. Другият малко тромав, но старателен и достатъчно хитър, за да схване, че цигански номера там не минават. И трети – тарикатче. Що бой е ял – заради него веднъж дори марширувахме до среднощ. Просто ни издъни и вдигна кръвното на фатмака. А после имаше „мечка“. Накрая загря – след само още две или три „мечки“ и влезе в релсите.

Работих с циганин в училище. Преподаваше физика. Всеки ден пътувахме до селото, приказвахме си, ходих му на гости. Много приятен и умен човек. Жена му работеше в инспектората във Враца, дъщерята спечели олимпиадата по физика в окръга.

Тук се запознах с Кобака – петдесетинагодишен циганин с голямо семейство. Беше взел пет декара от общината и гледаше зеле. С цялото си семейство. Трудна работа, но всяка есен изкарваха тонове реколта. Двама сина, дъщеря, зет, куп внуци – всички на градината.

Само че това бяха цигани. Като станаха роми…

Друго е…

Да, имаше и преди престъпници сред тях. Но нямаше циганска престъпност! Като забранен и плашещ термин и сега не се използва официално. А е налице. И се разширява…

Дали защото се промениха и не можаха да преглътнат свободата, която приеха като слободия? Или се опияниха от новата си професия – електорат? Или просто дивото изби? Защото старите хора казват – цивилизацията е като глечта. Одраскваш я и отдолу избива ръждата…

Със сигурност и те ще се променят. Обаче – променяме се и ние. Циганизираме се. Балканският тарикатлък се превръща в цигански, чалгата става водеща в живота изобщо. Чалга управляващи, чалга закони, чалга култура…

И не са виновни циганите. Те просто се носят по вятъра. Западният вятър, пресичащ се с южни тайфуни…

А аз, когато отивам в Бяла Слатина, винаги спирам при черния паметник на площада. Паметник на загиналите за България.

И чета имената…

Балканска война – Алико Боров

Междусъюзническа война – Исмаил Асков, Исмо Деветаков, Усаин Арифов, Усеин Умеров

Първа световна война – Насим Себатов, Алия Асанов, Махмуд Мустафов, Мустафа Алиев, Махмуд Асанов, Мехмед Алиевски, Абди Алезов, Ибрахим Кадриев, Усаин Барсанов, Рустем Алиев

Втора световна война – Алия Исмов

А над тях надпис: „Българийо, за тебе те умряха!“…

Цигани… Българи от цигански произход…

Не роми някакви си…

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Елке, Костадине!
  • Генът си е ген! Изби дивото! То и българите се промениха! Много правдиво - Чалга управляващи, чалга закони, чалга култура!
  • Ми хубава работа ама... дет са вика.А иначе и между тях има май,ама май ли или ако ммм,знам ли?Поздрав Георги.
  • Благодаря, Георги!
  • Даааа!
  • Благодаря, Красе!
  • "Битието определя съзнанието."- това от часовете по диалектически материализъм десети клас.. най-доброто ми другарче във втори клас беше Калинка циганчето, сега е фармацевт, видях я случайно преди около 6-7 години.
  • Благодаря, Мариана, Силвия!
    Имаше... И в бъдеще може да се покажат - ако... Да, именно в това "ако" опират нещата.
  • Напълно съм съгласна. Много стойностни хора има между тях, но преди като че ли бяха повече. Поздравления за написаното!
  • Благодаря, Надя!
  • Прав си, сенсей. Учила съм с циганчета. Те учеха, родителите им работеха. След седми клас се изпожениха...Виждала съм ги и в Италия, с катуните, пардон, фургоните. Дебела циганка, цялата в злато :"Синьора, дай ми едно евро!"...Че като зинАх...И мечкари съм вижадла, пътуваха с влак-с мечка, мечок и мече, злато на кило. За "пороменелите" български села, не ми се говори...
  • Благодаря, адаш!
    Беше...
  • Образованието е стълбът на цивилизацията (един от тях по-точно казано) Всъщност, ти го знаеш отлично.
    Сега този стълб го изядоха короядите и политиците...
    Особено относно този етнос. Израснал съм в село, където в 8 клас бяхме 3 българчета и 7 циганчета. И бяхме приятели, и те учеха. Поне до този клас...
    Сега, с извинение, но има места в България, където ти трябва преводач. Неуки, подивели тълпи... И какво да очакваме от тях?
    Ми точно това, което получаваме!
    Поздравявам те.
Предложения
: ??:??