4.09.2021 г., 23:01 ч.

Бумерангът 

  Проза » Разкази, Други
442 1 2
8 мин за четене

                Стана така, че демократичнитепромени не ме завариха неподготвен...

                Имах дипломи, знаех чужди езици, работех в престижна държавна фирма,..

ориентирах се бързо от къде и накъде духа вятъра на промяната...

Мои съпартийци на шега ми подхвърлиха '' Ще напуснеш ли София, ако станеш кмет или заместник -кмет във вашия областен град...''

Кмет, не...много е високо и духа вятър, може да те издухат,.. но виж зам.кмет е сладка работа,.. над тебе има човек, под тебе много хора,.. готово, заместник кмет би ми прилягало.

С колегата зам.кмет разделихме ресорите в Областната администрация...

- Господин заместник кмет - идва една сутрин  кокетната секретарка  , и започна със стар виц - Сменихте мебелите, дивана,.. аз да се чувствам ли сменена....

- Зависи какво можете..- попитах на шега

- Мога всичко.. - изчурулика тя и облиза сочните си устни

- Добре, добре ще проверя - засмях се - Сега искам справка  за всички началник отдели, име, образование, от кога работят в администрацията,.. един вид кратка справка за всеки..

Можеш го нали...

След ден-два ми носи папка с дежурното кафе и дежурна подкупваща и преданна  усмивка..

Зачетох се,.. в един филм Тодор Колев по-лесно го правеше, братовчед му го запознаваше с персонала по снимки...Иванов, Георгиев, ...Петрова,..Караянев,..този пък Караянев, началник отдел''Просвета'',.. бил инспектор по..., инспектор по...в просветата,.. просветен човек,Караянев...

- Госпожице Кочева - извиках секретарката - Кой е този Караянев...

- О, той е гръбнакът на отдела,.. целият му стаж е минал тука,.. енциплопедия на Наредбите и страха на училищните директори...- като по устав докладва  тя

- А, имаме ли справка за открити-закрити паралелки,.. училища, трансформация на учебни заведения,. още две математически гимназии ли имаме, а езикови,..техникуми по профили...

Ще ви затрудни ли.....

Караянев,.. Караянев,..струва ли се нещо познато...

              В отражението на прозореца видях себе си като ученик, с баща си в стаята на един просветен инспектор...Бяха открили паралелка с изучаване на руски език, много модерен за онова време,.. подадохме документи и зачакахме,..

Получихме посмо '' Не сте приети в желаната паралелка...За продължаване славната професия на майстор Кольо Фичето и семейната традиция на строител, ви насочваме към Техникума по сградостроителство...'' печат и подпис , инспектор Я.Караянев...

Баща ми се ядоса страшно,.. отиваме при този мишок и мамицата му...той ще каже къде да учиш

'' Аз знам колко песъчинки има в една водна чаша, ще ти кажа, няма смисъл да ги броиш и ти ''

беше казал тогава, а татко беше строителен техник към Стройрайона, разбираше от работата си,

щом ръководеше няколко обекта  ..

Яню Караянев ни посрещна високомерно...

'' Аз решавам, кой къде да учи,.. Сега народното стопансрво има  нужда от строители,.. ако всеки учи руски език, какво ще стане,.. Така комунизъм не се строи,.. Така повелява Партията..''

А тя каквото повели, беше закон...

В къщи татко разказа как е протекла срещата ни, и натъжен изрече

'' Е, все пак опитахме...да знаят, че и ние се сещаме от хубавото...''

Един ден мама крещи още от вратата

- Има обява, търсят строителни техници за Волгоград, за Ростов на Дон,.. ще строят жилища

за руските военни дето се връщат от Германия,..Отиваме ли, тъкмо ти ще учиш в руско училище там, имало и Университет....- изрече мама на един дъх

Ех, какви години бяха тогава...българчетата играехме по цял ден с русначетата, бързо научихме руския език.. В училище също не ни деляха на такива или онакива, учителите бяха еднакво добри и строги към всички деца...Наред с руския вече отделяха голямо внимание и на английски език..

Записах Строителен институт,.. успоредно с това и Икономическия.. Завърших ги..

Използувах че сме в ЕС и програмата ЕРАЗЪМ  и завърших магистратура в Кембридж,... и

българският Великден ме върна  в България,.. а демокрацията ме постави на този стол....

Плахото детенце бе пораснало...

- Господин заместник кмет, искате ли нещо - извади ме от мислите гласът на секретарката,

отново широко усмихната и в очакване - Госпожице Кочева, закопчейте си копченцето на блузката,.. разсейвате така посетителите..- през смях казах..

Защо ли го казах,.. тя обяви, че всичко може и е готова на всичко,.. мдааа, и после да гръмне цялата Администрация, замкмета със секретарката си в офиса, тя разкопчана,.. той неразкопчан,

иди та обяснявай...

- Ох, аз така по навик,.. не, не , то само се е....Ето справката която искахте - смутено каза и

подаде папката,.. и аха да изпадат от блузката й нещата вътре...

              Брей, гладай го кадъра Караянев,.. от 4-5 години началник отдел Просвета....

закрити средни училища в селата поради окрупняване,.. една математическа гимназия, една езикова  с по една паралелка по езиците,... тази трансформирана в общообразователна..

техникум по.. в СПТУ по... другите техникуми също.....тук пък СПТУ   по текстил и шивачество закрити,.. а има паралелка към други училища... Бюрократ, едни училища не е спасил...

              Момченцето на прозореца пак се появи...

Очичките му бяха зачервени от плач от мъка,.. стискаше ръката на баща си...

Момченцето едва ли разбираше '' Повелята на партията е такава,..ако всички учат руски, кой

ще строи комунизъма...'' То гледаше неразбиращо и плачеше...

              На другият ден взех всичките си дипломи, сертиФиката,.. бях направил извадки за

'' профрсионалните '' умения на Яню Караянев...Почуках на врзтата с табела '' Началник.....''

- О, господин заместник кмет - посрещна ме с угодническа усмивка - Така е, когато Планината

не отива при Мохамед,...Мохамед идва при Планината... На какво дължа тази чест

Простак и нахалник, с гъза си разсъждава,.. неуважение към хората,..той седи или полулежи в

луксозен стол, аз стърча като изтукан пред него, сякаш съм незнаещ студент на изпит,

борещ се за заветната тройка...

С простака трябва да се държиш като простак...

Издърпах стола, сложих чантата на бюрото му..

- Много хубав подпис имаш, тренираш ли, тренираш....- попитах на висок глас

Пред него имаше бял лист целия ошарен с подписите му....Големанов, но в друга епоха,.. какво се е променило в епохата,.. а в епохата много работи, но в големановщитата нищо не е променено...

Човекът зад бюрото се промени, самочувствието му спадна като спукана автомобилна гума...

- Помниш ли - започнах тихичко - Помниш ли едно време, беше  инспектор по..., когато едно момченце с баща си беше дошло при теб. То искаше много да учи руски език в новосформираната

паралелка ,.. ти го отпрати ,.. а това дете така искаше да учи...

Ето, завърших средно образование във Волгоград школа 1, с пълно 5,..

После ти каза да продължа професията на баща си,...ето Висш Строителен Институт -Волгоград..

а, това е магистратура по политология на Кембридж Англия...Сертификат за,..Сертификат по...

Това е...Аз успях амбициран от бюрократичните ти разбирания и най-лесното оправдание за теб

беше тогавашната Партия, с която ти злоупотреби...

Погледнах го,.. дожаля ли ми за него,.. свит в креслото-стол , сгушен и недоумяващ какво става...

очичките му бяха изцъклени...

- Такаа,.. да продължим по работа - казах назидателно - За времето до като ти си началник на просвещението,.. и започнах да изброявам негативните неща ,...- Извода ми е, некомпетентно

ръководство на повереният  отдел,.. ..от което следва, че трябва да те освободим...

- Но вие, .. вие не можете да ме махнете,.. Аз, аз съм специалист в областта на просветата, целият ми живот е минал тук.. Започнал съм от обикновен специалист и се издигнах  до началник отдел,..

Не,.. нее, не можете да ме махнете,.. аз имам хора които държат на мен, които ме ценят..

Това е в разрез с демократичните закони...

Аз, аз си гледам работата съвестно... - заплака се той...

- Мога, и ще го направя,.. просто закривам длъжноста '' Началник отдел '' а слагам новата

'' Главен специалист направление Просвета '' 21 век сме,... обявявам конкурс за новата длъжност,

надявам се имаш компютърни умения и говориш добър английски, вторият език е предимство..

А ти имаш ли ги,.. това е напълно достатъчно за да не те допуснат до конкурса...

Имаше една приказка '' Иди и се оплачи на арменският  поп '', да ама няма и поп,.. даже и да го има, той е наш...Та това ще заложа в изискванията за конкурса..

А, щях да забравя, ако имаш платен отпуск , взимай го,.. иначе от утре си в неплатен  отпуск

до провеждането на конкурса... Въпроси ,.. няма

Станах, спокойно взех чантата си, листовете - справки и тръгнах към вратата...

- Другарю, господин заместник кмет - плачещ глас ме накара да се обърна - Отмъщавате ли си,..годините бяха такива, нали се сещате,.. моля ви...

- Не , не си отмъщавам,.. просто ти хвърли бумеранга и той се завърна....

Понякога малките хорица и те имат нужда от добрият шанс,.. защо да им го отнемаме...

Културно затворих вратата зад себе си,...врата с табелка '' Началник отдел Просвета '' Я.Караянев.

- Кочева,.. госпожице Кочева,.. защо копченцето на блузката ви е.. закопчано...

Не ви ли е топло - засмях се  закачливо                                                                                         А  тя ме изгледа  въпросително . и ръката й несигурно разкопча копченцето...

Ей, внимавай за  бумеранга,.. си помислих,...хвърляш го, ама ако се върне и те удари  и администрацията гръмне, .. тогава.

- Госпожице Кочева, подгответе заповед  за платена или неплатена отпуска на господин

Я точка Караянев,.. от утре той не е началник отдел...Пуснете обява в местната преса, кабелната,

сайта на Администрацията за конкурс за '' Главен експерт направление Просвета ''  и наред

с автобиография, дипломи, сложете компютърни умения, английски език и втори език е предимство

Днес като че ли свърших добра работа - засмях се аз  дружелюбно -  Даже успях  да разкопчея

едно копченце... А сега може да приготвите две кафета, да вземете няколко папки,

така се прави по филмите,  и да пийнем кафе,.. не, не ме гледайте така,.. не на дивана...

сядате  на стола с растворени папки  на бюрото, работна позиция при пиенето на кафе, нищо друго...Може , нали.

               Мдаа, трябва да си поръчам по сайтовете бумеранг,.. бумеранг на пиедестал,...

просто ей така, да ми напомня, че понякога бумерангът се завръща...

 

© Petar stoyanov Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Малко стари спомени, Миночка.. наскоро срещнах такъв човек, завислив и горделив, но без покритие...но, вече бумерангът го беше ударил
  • Да и тук се насладих!
Предложения
: ??:??