24.11.2006 г., 19:35 ч.

Чернеят чадърите, червенеят чаршафите... 

  Проза
1212 0 5
3 мин за четене

      Чавдар ми се чини да бе честен човек. Често, като че ли чавка му бе изпила акъла, но инак, Чочо си беше читав и чевръст. Като малко чадо, челно се бе чалнал в чекръка на чинка си, беше му изхвръкнала чивията и дълго време червени чакри му се чинеше, че вижда. 
С времето обаче Чочо се оправи, спря да яде
червеи от чатала на стария чвор и да играе на чилик, започна да хапва чевермета, да пие червено вино и  да носи чизми. Стана чорбаджия.
Минаваха годините и сякаш чародейство се случваше. Чавдар ставаше все по-чаровен и младите начервени невести често мечтаеха за него
докато миеха чинии или гледайки го как чатка с чизми по чаршията...


     Чардафонката береше чубрица в градината и си мислеше как никоя от момите от Голям Чардак
не е успяла да чаршафоса леглото на чорбаджи Чочо и да го хване на чалъм, да му народи челяд и да стане челебийка на селото. Тя чезнеше ден след ден в мечтите си, чупеше чаша след чаша, но трупаше чеиз и пълнеше чекмеджетата с черги.

     Четвъртъка наближаваше и Чардафонката си бе направила план. Зад черквата бе скрила една
възстара чакмаклийка. С нея мислеше да притрепе черкезина. Пръв и неразделен приятел  на Чочо. Според нея ако го нямаше тоз чапкънин, Чавдар би й обърнал внимание...

     Черкезина бе търговец и в четвъртък заминаваше за Червен бряг за стока. Бе червив от
пари и грам честност нямаше в душата му. Понеже не можа да го уцели, Чардафонката го преби с един чамов чарпак и се прибра в селото по страничните пътеки. Беше й чоглаво, но в крайна сметка имаше план...

     Чирака на Чавдар, Чонко, седеше на чердака с череп от незнайно чудовище в ръка, и
имитираше чорбаджи Чочо: "Да бъдеш или да не бъдеш?", после се почесваше по кратуната и надигаше от червеното винце в бъклицата. Четвърти ден как стопанина го нямаше и прислугата го бе ударила на чревоугодие. Носеха се слухове, че бил пленен от Чардафонката и затворен в чугунен кафез да разсъждава за смисъла на живота...

     Навън весело чуруликаха птички. Чавдар чакаше, чунким някой се сети да го нахрани.
Чуваше, че чукането от налъми се усилва и след миг пред него застана Чардафонката. Тя приклекна и отвори капака на гърненцето пред чорлавия Чочо. Пленникът взе да слюнкоотделя като видя какво му носеше момата на таблата - бобена чорба!

"Ще ме вземеш ли за жена?" - попита чувствено младата невеста. Тя раздвижи подноса, за да
може момъка да усети аромата на чорбата и чудната питка до нея.

Чавдар преглътна и избоботи: "Шъ тъ земъ!"

...


Часовника удари четири пъти и процесията се понесе по чакъла. Беше  четвъртия
ден от месец Април, 1944 година.

В проливния пролетен дъжд, чорбаджи Чочо и Чардафонката се взеха...


 

© Атанас Коев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.

  • чалнато е малко...
    първия бе с "Ф"
  • Наистина съм удивена!Много ми хареса...отдавна не бях чела нещо толкова закачливо

  • Читател бях и аз докато го пишех
  • Чуй ме Наско,чета четивото ти и чесно ти казвам, чудно е.
    Почувствах го,очарова ме, че чак и ме усмихна чаровното ти чувство за закачка с буквата Ч.
    Чуден чудак си човече, на добър час
  • Да са живи и здрави младите! По онези времена са се вземали, а сега не знаят и какво е "блага ракия"...
Предложения
: ??:??