ЧЕТВЪРТИЯТ "ПРЕДСЕДАТЕЛ"
В тесния чукар на големия хартопски чатал, забутан край гъста акациева гора, вече от няколко години вехтееше калпаво скопосаното перде на бай Герге Гризуна.
Несгодите на неразбраното време го хвърляха от място на място, дорде не го затънтиха най-подир до варгела край междата на трите села: Вайсал, Тажбунар и Футурени.
Впрегнатото сиво магаре спокойно си чепкаше от натрупаната копа току-що окосен завързал грах и начупен акациев цвят и от време на време шибаше с опашката си нахалните конски мухи.
"Председателят" беше седмото по ред магаре на стария вайсалски овчар и изтеклото време на своя дълъг овчарски живот той си спомняше като периоди от живота на еди-кое си магаре. А от самите магарета най запомни първото.
По онова време - още румънско, преди войната - той пасеше сюрията на най-заможния човек във Вайсал, Хаджи
Копю. Кошарата му се намираше 6 Котлабург, където той прекарваше цяла година. Живееше в малка кухничка между сайвантите с овце и дамчето, в което държеше магарето. Кухничката беше покрита с камъш, имаше чамурени стени - лете е хладно, а зиме - топло. Вместо пенджера в стената, неголямо стъкло, акуратно закръглено с мазилка, напомняше глух илюминатор. Едната половина от жилището му беше заето със соба, другата - с одър и малка масичка до пенджерката.
На млади години всичко е лесно, самият живот е лек и ти се чини безкрайно дълъг, струва ти се, че навсякъде ще успееш. Успяваше Гоцю и добитъка да оглежда, бели да прави и моми да задиря. А в чуждите села момите са винаги no-гиздави, чак от Шекерлик и Ново Село смехът им се чува. Завъртя той тогаз най-гиздавата, накичена с лефто- ве щерка на новоселския мошеерян чорбаджи Теренти, - Миланка, - лекомислена като всички моми.
Когато реши, че Миланка трябва да му пристане, една вечер я откара "на чуш" с магарето във Вайсал и й показа най-богатата къща на Хаджията.
След това, в една прохладна вечер, придума Миланка да му пристане и те двамата, прегърнати, яхват магарето и пристигат в прихлупената кухничка.
Чорбаджи Теренти тогава силно се разфуча. Като уга- ди, че дъщеря му явно е загазила в беля, той впрегна файтона и хукна да я търси. Улучил най-сетне гризунските пътеки, по икиндия спря край камъшената къщурка. Повъртя се разлютен около кошарата, надникна в дамчето, в кухничката, погледна в замазаното стъкло - никой няма! - ни овце, ни магарето, ни Миланка, нито онзи хайдамак.
Чорбаджи Теренти в гнева си строши с тоягата замазаното в чамура стъкло и изкряска "Магаре!", като не
уточни точно кого има предвид. На другия ден вдигна па- тардия във вайсалската примария да търсят Миланка, за да я завърнат, но късно...
Гризуна пък казваше:
му!..
Второто магаре младият Гризун придоби като награда. Това беше тъкмо преди глада.
В пазарен ден той идеше с баща си от Болград. Като минаваха през Каракурт, където по това време имаше сбор, те се отбиха към мегдана. Колкото старият Гризун и да опъваше Герге, не можа да го спре и той се навря при пехливаните.
Огромен дебел резил, целият вълнясал, ровеше земята и се пенеше в прахоляка от желание да смачка още някой съперник, ако се намери такъв. Никой не желаеше да влезе в кръга. Тогава младият Гризун се съблече и завърза борба с хацаманина. Уж не беше от много дребните, а потъна в прегръдките на вълнясалия си съперник. Отначало момчето ловко избягваше хватките му и се държеше на разстояние, дорде гигантът не се измори и не започна да пъхти, после се навря между чаталите му и го просна на земята.
Като победител, той спечели приз - един кон, който веднага смени за магаре. Хубаво магаре беше, но по време на глада се наложи да го заколи, може да се каже, че то спа- <ш семейството му да не изтръшка от глад.
67
Със следващото магаре са свързани променливи години от живота му. Те в изпревара, една след друга, измамно се подиграваха с хорския труд, оставяйки без резултат всякакъв стремеж към по-надеждно бъдеще. Магарето беше светло-сиво, коремът му - почти бял. От малко то си имаше някакво име, но той сетне го прекръсти на "Хрушчов". Това име Грузин му даде от омраза към Никита Хрушчов, за да си го изкара поне от магарето. Стигна се до там, че наченаха да орязват на хората градините, забраниха им да държат крави. Когато колеха за Коледа прасета, забраняваха да ги пърлят, а кожата задължително трябваше да предадат на Селсъвета.
Но най-много Гризун мразеше Хрушчов заради това, че не разрешаваше да се отглеждат повече от пет овце в един двор. Тогава той остана без сюрия за няколко години и от Селсъвета постоянно го дебнеха заради частнособственическата му склонност към непотребното при комунизма животно.
Магарето беше мързеливо, упорито. Поривисто и винаги изцапано с кал. И цяло лято да не вали, то все едно ще намери някоя локва да се овъргаля.
Впрочем, една добрина имаше и в онова време: много царевица навред, само мъкни...
Четвъртото, наистина, беше не магаре, а катър. Купи го от циганите. Вайсалци, щеш не щеш, започнали да му викат "Катър". Това много го оскърби и той побърза да се отърве от катъра, като го продаде на същите цигани, но вече на по-ниска цена. Пресметна, че загубата в пари е нищо в сравнение с носенето на такъв непристоен прякор. Още повече, че в селото вече имаше човек с магарешки прякор - "Магарето Ламбо", чийто характер беше по-инат от магарешкия.
Като върна катъра, кат... Да! Гризуна си купи муленце и го изгледа с овче мляко и бял хляб. Хубава магаричка израсна.
С необичайна нежност, нехарактерна за него, той се привърза към магаричката. "Миланка" я наричаше отначало на шега и тъй си остана.
Случваше се и така - купи малко емиш и каже:
Всичко обичаше да взема магаричката от неговата ръка, за разлика от жена му, която предпочиташе само парите. Един слънчев ден преди зазимяване, когато пръскаха сюрията по стопанските дворове, Гризуна с чираците си бавно караше овцете из махалата и ги лъчеше на фандач- ки. "Миланка" вървеше подир и си късаше от още необруле- ните листа на фиданите. Като наближи портичката на "Магарето Ламбо", тя неочаквано се вмъкна вътре и застана сред двора, явно объркана от някакъв си лъжовен ориентир.
"Магарето Ламбо", като видя такава необичайна наглост в двора си, побеля от негодувание.
изрева. Това кощунство окончателно зачерви очите на "Магарето Ламбо" с кървав гняв. Той извади пушка от съндъка и без да му мисли гръмна обърканото магаре в главата. Голяма врява се вдигна тогава!
Едва удържаха Грузина да не разкъса убиеца. Той счупи пушката върху Аамбо, но "Миланка" не върна. А прякорът на "Магарето Ламбо" стана "Два пъти магаре".
За предпоследното магаре му се наложи да даде мотоциклета на заминалия на служба в армията по-малък син. Може би магарето и да не беше лошо, но след "Миланка" не остави никакви забележителни възпоминания, освен че името му беше "Ява". Тъй си и умря "Явата" от старост, незабелязано. Откара го Гризун в скотомогилката и забрави за него, сякаш го е нямало.
И за последното ще научим, като проследим половин ден от живота му, но и това е достатъчно да добием представа за всички години от неговата магарешка съдба.
А неговата работа през лятото е да пусне овцете още по тъмно, преди зазоряване, да се вслуша в тишината, разклащаща се от звучните камбанки, по които той можеше да определи коя сюрия къде е. И като огледа звездното небе, рече: "Н-и-ко-й не знае де ушивам!" А като "издуе" овцете, дорде не е излязло слънцето от гората, се завръща в окола, събуди хъркащите в запарената колиба чираци заедно да издоят овцете, сетне изпрати поредния чорбаджия с млякото и сам офейка чак до икиндия накъдето му духне вятърът в главата.
Цял ден хлапаците сами се влачат подир задушния прахлив облак овце, насочван не толкова от тях, колкото от умните овчарски кучета.
ги още закусващите чираци Грузина. - Това време не е за кеф, ей сега слънцето ще се качи над Болград, ще ги смрахтите още на пердето...
Той стегна "на чавгар" счупената старчушка и още веднъж хвърли строг поглед към хлапаците, които продължаваха да се въртят покрай софрата, обърна се към стремително изкачващото се слънце над цъфналата бяла гора и мимоходом забеляза как по прашния път към овчарника се отби черната "Волга" на тажбунарския колхозен председател Никола Друмчев.
- Ей сега ще ме запука за опасаната паша - изпсува Гризуна, съжалявайки, че не можа да изфиряса малко по-ра- но. Поради звучния прякор Гризуна го знаят не повече от два района, и то защото той по няколко пъти в денонощието пресича "индекаим", принуден да прихваща нивите на отвред разораните кърища.
В сравнение с Друмчев Гризуна е малък човек. Къде ти до него! Друмчев е прочут в областта. Републиката и даже в Съюза. Като депутат, Герой на Труда, член на ЦК и тъй нататък. Но както често се случва, той е известен не с истинското си име, а със съвсем друго.
За да не правим разказа изхендрен на една страна и запазим определено равновесие, председателя (за разлика от овчаря) ще го упоменаваме само с истинското му име, което той е имал още от малък, когато също е тичал подир овцете като овчарче. Може би именно поради това той сега в известна степен с уважение се отнася към овчарите. Но колкото и да е странно, в своето село той не остави нито един човек за овчар. Всичките овчари в Тажбунар са вайсалци. Тази селекция може да се обясни само с това, че самите тажбунарци не желаеха да овчаруват. Щом Друмчев от овчарче израсна в такъв голям човек, защо те не могат да се издигнат поне до "оператор", както именуваха свинарите.
Дойде ли някакъв вайсалчанин да се настанява при Друмчев на работа в колхоза, той непременно ще му предложи: - "Чувай, ами защо не отидеш чобанин?" - В неговиme представи всеки вайсалчанин е чобан, и донякъде е прав. Вайсалчани са овчари и... музиканти. При всичко това най-добрите овчари са в по-далечните села, добрите са по-близо до Вайсал. И вече най-некадърните, които никой не ще да пазарява отвъд селото, остават за Вайсал.
Що се отнася до музикантите, тук всичко е наопъки.
Престижът на Вайсал не допуска лекомислено разпиляване на елита си от коя да е страна. Ако се позволяваше изтичане на чавчийските кадри, то не можеше да се допусне същото в изкуството. Дойде ли есенно време, когато се уреждат различни тържества, най-добрите и прочути музиканти непременно остават да свирят на място. Останалите се пръскат по селата из иелия Буджак.
Авторитетът на вайсалските музиканти бе толкова висок, че даже най-неумелите, които така и не се научиха да свирят или бяха начинаещи и не се знаеше какво ще излезе от тях, също биваха пазарувани, в Калчовка. Там хората са много по-простодушни и весели, те не претендират за кой знае какво изискано изпълнение. Има ли да иирика някоя хармоника, то им е достатъчно за веселба. "Жа го бъди!!!" - казват те.
Всичките музиканти имат една обща, май недостойна, черта, като: "Всеки за себе си и няма по-добър от него". Попиташ ли някой какво мнение има за общопризнатия, ще чуещ: "Че какво пък свири той? - руска, молдавска или еврейска музика, а една българска ръченица не може да изкара както трябва." Намекнеш ли на общопризнатия за някой друг прочут музикант, той ще се намръщи и рече: "Всичките му мелодии са разучени от български плочи, помоли го да изсвири някоя нашенска, ще я изкара "през къра". Възхитиш ли се на някое замайващо изпълнение на еди-кой си, веднага ще се намери музикант, който ще каже: "Та какво знае той? - две ръченици, едно надсвирване и три хора - това е целият му репертоар, ограничен изпълнител."
И даже най-забутаният хармонист, когото освен в Калчовка никъде другаде не викат, ще каже за другите: "Какви са тия свирачи? Втренчи се в земята намусен и няма ga си дигне главата, дорде не изкара сватбата, а , виж, аз потропвам, пея, завъртвам танго или валс, мога да прехвърля хармониката през гърба си и така да музицирам. - Хората са доволни - веселие до припадък! Онези сам- сонци за три дена един път няма да се усмихнат!"
Но има такива свирачи, които едновременно са и овчари, а овчарите са много no-стегнати. Те могат да се гри- зят един друг като кучета, да се крадат и бият, но зад пердето. По коварните жизнени скитания те се държат като стадо овце - където е единият, там е и другият, и повечето срещу вятъра.
Когато във Вайсал назначиха за колхозен председател милиционера Могильов и той със съответното милиционерско усърдие започна да възпитава "пастухите", те не го изтърпяха и му взривиха къщата. Колкото сетне и да ги мъчеха в дранголника, не се издадоха. И това са най-изпадналите овчари, а какво да кажем за другите?!
И макар сред овчарите да има свирачи, тук няма никакво противоречие - в овчарлъка те са овчари, а в музиката - музиканти...
Гризун, като стар овчар, беше още и стар свирач. Инструментът му също е отдавнашен - излъскана камъ- шена свирка, отрязана от неузрял камъш в Котлабургския предгьолски чаир.
Казвапц че когато мръхтят подойниците по време на силна жега, той се възлежава на сянка и им свири провлечени бесарабски пасторали. Подир това се хвали пред чорбаджиите, че сюрията му с един бакър мляко повече пуска, като има предвид, че торбата с полагащите му се манджи и бъклица вино струва да бъде допълнена с още нещо - неизбежно възнаграждение за хармоничното съчетание на неговия труд.
...- Какво, бай Герге, помага ли дудата да се пълнят ведрата? - започна Друмчев отдалече, като се приближи до чобана.
Бай Герге подреждаше в котигичката си снопчета с насечена суха кострига, и без да се обръща, се озъби:
Въобще председателите и чобаните са в едно постоянно непримиримо противоречие при соцстопанството. Едните принуждават хората да работят и налягат колкото се може повече да изкарат от селото и услужат на "началниците", та да могат и самите добре да живеят. Другите пък се опитват нещо да откъснат и за селото малко да остане. Като някой самотен вълк - колкото и да го преследват кучетата, все едно, ще си окървави зъбите от овчата простотия.
Това противопоставяне се намира в някакво си неопределено колебание, което временно уравновесява най-неочаквани проявления на човешкото честолюбие. Нито един овчар не желае да му посочват пътеките, той сам си е закон. А повечето председатели, и най-вече Могильов, не могат да управляват без указания. Има ли той указания отгоре, работата му върви, шкембето расте и от година на година сменя ставащите тесни кресла.
На Друмчев, който имаше нещо овчарско, различните заповеди повече му пречеха. Наистина, понякога се налагаше да ги изпълнява, но рядко, иначе, ако се беше подчинявал на всичко, нямаше да стане Герой.
А за Героя разказват, че някога един чобан изтървал стадото в чукундуровата нива и колкото и да се стараел, не можал да го изкара сам. Кучето сърдито си лежало в гората, а той все се мъчел: завърне единия край, другият пак се навира навътре. Тичал, станал вир-вода, но без полза... Изведнъж кой знае откъде изскочил един стегнат бърз човек, облечен в кожух и му помогнал да прибере сюрията. Смутеният овчар се избърсал и рекъл:
А помагачът му отговаря:
Оттогава този чобан повече не изтърваваше стадото в нивата. Поне самите овчари не помнят да е имало по- добен случай с някого.
Затова пък разказват за друго премеждие.
Един колхозник с пълен чувал ябълки рекъл да прескочи мрежата на градината, но се закачил - ни напред, ни назад. Тук се задава някакъв "чобанин" на магаре, идва при пострадалия и му помага да се откачи от мрежата, като му задига чувала. Онзи, благодарен, казва:
А "чобанът" го успокоява:
За тажбунарския председател, както и за всеки герой, разказват и много други истории. Той нито ги потвърждава, нито ги отрича, само се подхилва... Тук той стоеше малко озадачен, но реши да бъде по-мъдър, отколкото един чобан. Като се доближи до каручката, и го закачи пък от друга страна:
Гризуна изправи сухата си снага, погледна Друмчев, сетне "Волгата" и се подсмихна:
Този път Гризун явно разклати равновесието на председателя, който не се стърпя, и като хвана каралигата от ерендука му изпердаши една принудена сопа. После я запрати върху кучетата, които едва не късаха синджирите, седна в колата и избръмча, дигайки прахоляк по летния тажбунарски път повече, отколкото може да дигне една сюрия с петстотин овце.
Вместо да сложи в ерендука последното снопче, бай Герге го запрати в прохуляка, който нахално го приближаваше, изпсува нещо в тажбунарско направление, пъргаво скочи в котигата и се задруса към Вайсал.
Колкото и бързо да бягаше магарето, той още по-силно го бъхтеше и като превали междата, препусна край дъбовата горичка, пресече алчака и неочаквано се сблъска с председателя на Вайсалския колхоз Могильов, който лично контролираше изкореняването на младите лозя, съгласно последното постановление на партията.
За разлика от Друмчев, който биеше понякога, защо- то много обичаше колхоза, Могильов обичаше колхоза затова, че можеше да бие всякога.
"Не ми върви нещо днеска с тези председатели, дано доживея до такова време, когато ги изкореняват като тези лозя, кучетата на мърша да ги късат! И да не искам, трябва днес да се напия" - мярна се успокоителна мисъл в главата на бай Герге и, за да пристигне по-бързо до село, прекоси зимката.
Непрогледната ширина на пшеничната нива, нежно галена от вятъра, лекичко шумолеше и покорно гънеше стъблата вълна след вълна, като че ли изпращаше нисък поклон на вечната майка-земя.
Изкачилото се слънце позлатяваше с лъчите си оживялото поле и просълзяваше очите с ярка светлина. Красотата на природата няма край. Случайно облаче заслони слънцето и хвърли не задълго лека сянка върху полето, която погълна всичкия му блясък, ащисвайки кехлибарената нежност на узряващите класове, шушукащи си за бързата раздяла с величието на цъфналия благоухаещ цвят.
Магарето мина на обичайния си ход. Успокоителният щумол на класовете приспивно затвори очите на бай Герге и той задряма. Настъпващата вършитба прежде- временно го приближи go домашния хамбар, до заровеното в зимката буре, той дълго не можеше да намери с какво да направи отвор в бурето, най-подир взима къловорота и пробива дъното, но няма чеп, вместо чеп взима въртено и вади къловорота, но вино не тече, той иска да го наведе и бурето са разсипва в ръцете му...
...Железните обръчи на колелата се удариха в твърдия път, котигата се раздруса, той отвори очи и не им повярва, засъхналите мо бърни са разлепиха - футуренски- ят председател Дарян Мишо с жена си Донка хвърлили въдици край брега на балабоната и двамата си загарят на килимчета край мотоциклета. Явно е, че на жена му е хрумнало да го измъкне - събуди се окончателно Гризуна, а заместникът с "Нивата" върши някакви далавери - помисли той, който преди няколко години овчарува във Футурени и знаеше какво да мисли...
Като подсказали веднъж на Мишо, че заместникът му повъртява жена му, той се разфучал и скочил да й се кара. Но тя невъзмутимо го погледнала в очите и му рекла: - "Мишо, чисто да видиш, не фащай вяра". Той, човекът, оттогава си е спокоен. Има ли файда всички да бъдат кибрит-хора?!
Гризун погледна котигичката, сетне разсъблечената Донка, усмихна се хитроумно, като си изкриви главата, и каза:
"Няма начин в един ден от трима председателя да бъдеш бъхтян - разсъждаваше той. - Бият ли те двама, третия сам го удари, а дето е третият, там е и четвъртият" - и той стовари тоягата върху магарето с всичка сила, за да стигне по-скоро до заровеното в зимката буре.
© Дмитрий Шушулков Всички права запазени