8.08.2016 г., 10:51 ч.

Човекът, който не играе тото 

  Проза » Разкази
771 0 3
3 мин за четене

                                ЧОВЕКЪТ, КОЙТО НЕ ИГРАЕ  ТОТО

 

           Най-вероятно сте го срещали в квартала. Обикновен човечец – има-няма седемдесет години. Но държелив – жилав, изправен, подтичва докато ходи. Носи  шапка, която още повече подчертава щръкналите му уши. Зъбите му са малко изтрити, затова „фреска”, като изговаря „ц” и „ч”. Засичаме се няколко пъти на спирката до тото пункта. Там ме и заговори. Разказа ми как спрял да играе тото. И преди това не играел редовно, но след случая – изобщо! Това било преди десетина години – още работел.

            Отишъл с колеги да пуснат общ фиш – натрупала се била голяма печалба, та дано я уцелят , да се опаричат. Хубаво, но в пункта променили решението си – всеки сам да си пуска фиша! Полакомили се за печалбата. И той също. Сумата била сериозна – над милион. По онова време бяха много повече пари от сега. Та, пуснали фишовете и започнали коментарите – кой, как ще изхарчи парите. Един щял да се мести в чужбина, друг да си купи жилище в центъра ... .

               Вкъщи, споделил със съпругата си за евентуалната печалба и я запитал какво ще правят с нея.

- Как какво, на едната дъщеря ... стотин хиляди лева, на другата

... стотин хиляди лева, ние си купуваме вила в Драгалевци и готово.

         Нали си е жена – наместила ги от раз!

         Легнали си, а тя продължила - на коя щерка колко ще дадат, каква да е вилата, евентуално за кола, ама нова, стига с тези стари таралясници.

         Добре, но нали е мъж, наивен, нашият човек  попитал, защо на едната щерка повече.

         - Тя Мария и без това си е добре. Имат си със зетя частен бизнес, върви им. Купиха си ново жилище, луксозна кола. Пък Катерина с нейната учителска заплата ... . И мъжът й – какво като е началник в минстерството - заплатата му не е кой знае колко голяма.

         - Чакай, чакай – не е справедливо ...

         - Няма справедливо! Слушай   ме какво ти казвам!

           И му обърнала гърба си. Разговорът свършил. Хубаво, разговорът свършил, но сънят не идва. Цяла нощ не мигнал от притеснение, че може да му се наложи да постъпи не както смята той, а друг! Пък бил този друг и жена му. Какво от това, че едната щерка живее по-добре от другата. Представи, си че нещата се обърнат ... . Тогава, какво – пак ли ще печелим милион?!     Може да си помислят, че ги обичаме различно, щом не им даваме по равно. Че те така могат и да се скарат, да се намразят. И него да намразят! Малко ли такива случаи има, когато децата не поглеждат родителите си, защото смятат, че са били ощетени?!

         Две нощи не спал. Ще излезе, че ако няма какво да даде на щерките – те го обичат, но ако има много и не го разпредели по равно   - ще го отбягват ?! Не спал и мислил. Мислил и не спал. На сутринта го измислил!

         Станал рано, обръснал се, облякъл се хубаво и отишъл на черква. Купил от най- големите свещи три, попитал къде се отправят молитви към Бога и застанал смирено. Отправил взор към купола на черквата и започнал: Моля те Боже наш, нека да не спечеля тази печалба. Моля те от сърце, нека отиде при този, който има ум и разум да я употреби справедливо, за добро. Моля те Боже, две нощи не съм спал, без да съм спечелил, ами ако спечеля?! Пък аз се вричам повече да не играя тото!

         Дали Бог чул молитвите му, дали такъв му бил късметът – човекът не спечелил нищо. На другия ден, благодарен, отишъл отново в черквата, запалил пак  от най-големите свещи и благодарил Богу, че чул молитвите му. Може би единственият човек, пуснал фиш и останал доволен, от това, че не е спечелил.

         Гордо ми сподели, че се радва на обичта на децата си и на внуците си. Дори кръстили едното внуче, почти на неговото име! Без да е печелил каквото и да е. И да е давал, също.

© Димитър Петков Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Този разказ трябваше да участва в миниконкурса тук, защото си е по темата, но явно авторът или не е разбрал за такъв конкурс или не е сметнал за необходимо да го включи. За съжаление срокът отдавна мина.
  • Като дойде този момент - родители да дават на децата, става адски сложно... добре е описано душевното състояние на човека със съвест!
  • Интересно е. Може да се замислим за това, че понякога е мъдро, човек да не слуша жена си. . Ех, ако и Адам не беше послушал Ева, в началото. ...
Предложения
: ??:??