27.09.2010 г., 14:23 ч.

Детска количка 

  Проза » Разкази
1171 1 12
5 мин за четене

 

Д Е Т С К А       К О Л И Ч К А

 

Количката  весело  подскача по тротоара, бурканите ми вътре в чувала странно  звънят. Есен е.  Обичам го този сезон. Просто го обичам. Притихнал, спокоен,  ухаещ. Като знак за вечност. Боготворя го.  Защо плача?  Есен е, а аз плача. Количката  и бурканите пеят, аз плача. Слънцето ми се усмихва, усмихва, гали ме, аз мажа сълзите по лицето си... с  длани. Мъжът до мен  бута количката и говори.                       

Поглеждам го.  Един-единствен зьб, отгоре вдясно,  е  побягнал  неестествено навън. И още по-неестествено е пожълтял. Човекът непрекъснато ми говори  и тоя зъб непрекъснато се показва странично. И още по-неестествено  блести  на  обедното, топло, септемврийско слънце. Аз също нямам зъби... усмихвам се.  Есенното слънце е изсушило току-що сълзите ми. Слушам го. „И кой, на ония години, на оная работа, на ония пари е вярвал, че ще стигна до тук. По 500 лева само  аванс съм вземал!”  Отстрани от устата му излиза бяла пяна  и странно  полепва по устните му. Той дори не я облизва. Тя  също блесва  на лицето му  в пълен контраст с неизбръснатото му, почерняло  лице.   

 

Количката силно скрибуца. Умирам от страх да не се счупи някой буркан. Мъжът  усеща и завива към булеварда. Внимателно  слиза на асфалта. Точно са пуснали светофарите и колите летят една след  друга. Гледат ни. Не, не ме е срам. Не ме е срам, само още ме е страх да не се счупи  някой от бурканите. Бързо смятам: големите по  5 стотинки, малките по 4, най-малките по  3 и 2 стотинки, зависи от капачките им.  Към  лев и петдесет  трябва да взема.       

 

Защо не усещам, че е есен?  И мъжът до мен е тъжен. И детето ми тръгна на училище, без мен.  Май пак се разплаках.   Опитвам се да гледам дърветата. Не виждам цветовете и паднали листа няма. Помели са ги. Странно. Есен ли е? Слушам те, слушам те. Дори много внимателно те слушам, но все имам чувството, че разказваш почти моя живот. И то в сбит преразказ.  Поглеждаме се едновременно  и с огромна, тягостна  тъга си доразказваме  животите.       

 

-      Сега къде живееш?   

–     Във  виетнамското общежитие. При едни приятели.  Оставих всичко на жената и децата.                       

Става ми два пъти по-безнадеждно. Чувалът се накланя надолу, бързо го хващам и подпирам хубаво в количката. Боже, умирам от страх и един буркан да не се счупи. Някъде към обяд е, не съм  яла от вчера, завчера, трети или четвърти ден. Само, само по малко хляб. Затова ли есента я няма?  Човекът ме пита нещо. Отзад ни свирят клаксони.  Обьрквам се.                          

- Да се качим на тротоара. Далече е.                                          

- Още един светофар.  И пак продължава да ми разказва.                                          

В далечината  виждам светофара. Придържам бурканите, докато той повдига количката на тротоара. Тя е от тия детските, само без кошчето. На мястото му - пластмасова касетка. Лесно върви, но не сме завързали чувала и внимаваме и двамата. Замирисва ми на есенни хризантеми. Обръщам глава. Търся ги. Винаги съм ги откривала, а сега не. Може би си ги представям само. Както и живота на човека с мен. Работил,  строил, кофражи правил по цяла България... по най- големите и трудни обекти, язовири, заводи, панели, цели блокове.  Ден и нощ,  и пари изкарвал, и кой е вярвал. Да, наистина, кой е вярвал? В кое? - го питам аз. Той ми предлага  цигара. Вървим и пушим. И мълчим. Вървим и пушим. И е есен. Един есенен  слънчев  лъч влиза в очите ми. Кихам шумно. Усещам, че раменете ми са топли  и напечени, а не се радвам. Коя поредна есен си ти, която не ме радва? А най те обичах!                   

 

– Ако не бях ти помогнал, с какво щеше да ги  пренесеш?    

– С автобуса.             

От ъгловата градинка до кръстовището ято врабчета политат нагоре – едновременно. От слънцето стават  сребърни птички. Повдигам глава. Небето е в светло, светлосиньо, тук-таме само мазнато с топло и спокойно  бяло.         

 

- На 53 съм. И кой е вярвал, че ще стигна... до...                      

Поспира  и си повдига  евтините, разкривени, слънчеви  очила. Уж да ги намести, а май  бърше  нещо, под тях... и  на пресекулки  се  доизказва:  до детска количка.

 

Боже мили. Този човек изглежда на 70. Нищо не му отговарям, защото  виждам, че от всички улици и улички, кръстовища, от всеки ъгъл, тротоар,  от всеки  вход, от всички страни, отвсякъде се задават хора  със  същите колички, като нашата. Всички се познават и започват да си говорят.  Само си казвам: близо сме.            

 

Пристигаме. Открит двор и между двете дървета опънато дълго въже. И на въжето завързани всички видове стъклени  бутилки и буркани. От бира, ракия, джин, коняк, вино, мастика, мента, водка, ром.  Стоя и гледам. Малки, големи, кафяви, бели, зелени, с капачки, без капачки, с етикети и без, правилно и неправилно завързани... висят. Мръсни, стари, прашни. Светят в прозрачно.  Блестят.  Цветовете се  преплитат на отпуснатия септемврийски въздух, паяжинките се  показват и се получава  -  чудна, есенна дъга.   Става есен. Есен става. Не мислех на какво ми приличат, просто усещах, че се съживяват. И ми говорят, и ми се усмихват  есенно, и искат  да ме докоснат.                                   

 

Протягам  ръка  -  1.44.   Мъжът ми се усмихва. Обръща се, готов да трьгне.       

 

– Чакай, не те попитах, как се казваш?...   и в ума ми... Строил  по цяла България, кофражи правил.         

Toй маха с ръка.                                                                                                                                              

– Карай.                            

Хвана с двете си ръце... детската количка и я подкара. Човекът,  построил Бьлгария!                                        

Запяха колелата. Есен е.

 

 

Стефка Галева

гр. Сандански                

 

© Стефка Галева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Толкова силоно, че не ми се иска да коментирам. Адмирации за таланта ти да разказваш!
  • ...Да, наистина, кой е вярвал? В кое? - го питам аз. Той ми предлага цигара. Вървим и пушим. И мълчим. Вървим и пушим. И е есен. Един есенен слънчев лъч влиза в очите ми. Кихам шумно. Усещам, че раменете ми са топли и напечени, а не се радвам. Коя поредна есен си ти, която не ме радва? А най те обичах! ...

    Бих го пейстнал цялото!!!

    Же-сто-ко!!!
  • Всеки път ме разчувстваш много.
  • Есен е. А ти пишеш много добре!
  • Наистина си написала един великолепен разказ!
    Многопластов...
    Поздрави!
  • Благодаря ви! Човекът,построил България! Дори не се е прибирал вкъщи. Цели 20 и няколко години. От град на град, от обект на обект. И когато се "прибрал"... децата му, жена му,всички били женени. Ненужен, излишен, гол и бос, без нищо. Пълен срив и стрес,абсолютен житейски удар.Много мислих дали подробно да го опиша. Дали да задам въпроса- Защо не продължи да работиш, като кофражист? После си отговорих. И за себе си. И за него.Изтерзаните ни голи души и заблудените ни умове? Надолу е лесно.И то много. И сам. Поздрави на всички.
  • Хваща за гърлото твоят разказ.ПОЗДРАВЛЕНИЯ!
  • Този разказ ще остане в душата ми ! Както с годините остана "Майчина сълза" на Каралийчев !Това е коментара ми.Анализите ще останат за онези, които не възприемат с душата, а с разума си...
    Поздравявам те !
  • Радвам се че се спрях тука. Есен е и сега. Колко много различни есени има по света. И колко близки чувства създават в хората. Малко тъга, малко спомени, малко студ в предусещане на зимата и много размисли за изминалите есени. Поздрави!
  • Хареса ми! И аз уж за малко, но разказът ти ме увлече! Поздравления!
  • хубав е разказа
    но малко, не малко а доста ми писна от преекспонирането на тая тема

    "Човекът, построил България!"

    хубаво, прецакаха ги (ви) но бяхте в разцвета на силите си
    а ние се родихме прецакани
    и също имаме в биографиите си "истории с колички"
    (от личен опит и наблюдения го казвам)

    уважавам и разбирам хората от този ... "набор" (родителите ми са това) може би съм и им простил но си има още агресия и обвинение в мен ...особено когато се парадира- "Аз едно време ...в мината, завода, на линията и тн. .. А ти, а вие?"... а че ние сме техен "продукт" ... кои да се сети

    в разказът ти това го няма, извинявай
    отплеснах се
  • казвала ли съм ти, че съм ти фенка?
    ако не съм, да си го повторя без бой
Предложения
: ??:??