24.09.2021 г., 10:06 ч.

Дотогава си жив 

  Проза » Разкази
271 4 12
2 мин за четене

Обикновено седеше на последната маса в кафенето, близо до барчето. Стратегически добро място – хем виждаше всички вътре, хем пръв забелязваше кой влиза или излиза, хем сам беше почти невидим.

Сядаше сутринта, излизаше по обяд – без да плати трите чая дотогава. Но сервитьорката и барманът не се тревожеха. Отдавна му знаеха навиците. Отиваше до баничарницата, където с удоволствие и повишено внимание изяждаше една мазна триъгълна баничка. После се завръщаше на мястото си.

И така – цял ден. Гледаше минувачите през голямата витрина – кафенето беше на възлово място: пресичаха се улиците от пазара, откъм общината, откъм градския парк. А насреща бяха пощата, старият нов хотел, жилищен блок, чийто партер беше съставен от магазинен пъзел.

Привечер, преди залез слънце – кога към седем, кога към пет часа, според сезона, той си тръгваше.

Изправяше се – все още строен, в леко овехтял, но блестящ копринен костюм, с красива папийонка, хармонираща с приятната кърпичка в левия горен джоб.

Вземаше от закачалката фината филцова шапка, намяташе модерното някога и сега пардесю, винаги в лявата ръка стискаше чадъра – независимо от времето.

Сервитьорката му отваряше вратата, барманът му махаше с ръка – посетителят винаги оставяше голям бакшиш, понякога равен дори на половината стойност на изпитите шест английски чая.

Кимаха му и някои от посетителите. Защото беше мълчалив и не се месеше в разговорите, но понякога приемаше хора на масата си, дори разменяше топли приказки с тях. Винаги обтекаемо-неутрални: за времето, за живота… И никога за политика или футбол.

А и тези си гости черпеше – с кафе, но в тия антипенсионерски времена едно кафе е голям разход. В града никой не черпеше току-така, парите бяха кът. Затова го смятаха за богаташ нещо, ексцентричен милионер, убиващ времето си, докато дойдат поредните дивиденти и печалби.

Но беше свестен човек, не досаждаше, не се натрапваше, скандали не вдигаше, даже помагаше. На двама-трима дори беше услужил с някой лев, а после благородно забравил…

Прибираше се по малката уличка бавно, достолепно. Познат от години маршрут – до входа на кооперацията, после асансьора и в малкия апартамент.

Където имаше само едно легло, отдавна не ползвана готварска печка, стотина книги, струпани в ъгъла. Хапваше от хляба, купен вчера с предназначение да издържи два дни, внимателно слагаше костюма и пардесюто на специалната закачалка, завиваше се и заспиваше. Бушоните отдавна бяха отвъртени – за пестене.

На сутринта отново щеше да облече костюма и да тръгне задълбочен към кафенето. Важното беше да го видят и да го смятат за… За някакъв. Защото – докато те забелязват и ти завиждат, дотогава си жив…

 

П.П. Още мърдам възторжено...

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • хубава дума- обтекаем..и движението по допирателната с най-малко съпротивление
  • Благодаря, Роси, Румяна!
  • Поздравления за разказа! За такива хора казват: той е над нещата!
  • Мъдър си , Генек, много!
  • Благодаря, Елке, Светулке!
  • "А приказките са за това, да разберем, че сме живи. "
  • Има такива хора! Да им се чуди човек! За разлика от скъперниците, които цял живот ходят като просяци и пестят! Аз пък познавах такъв човек. Много хубав разказ!
  • Благодаря, Мария, Надя, Петре, Безжичен!
  • Не знам за героя на разказа... Особено чувство оставя в мен... По подобен начин е стоял в кафене например Йовков, с бедността, която винаги го е съпровождала. Разказът ми напомни това... Интересно написан.
  • Прочетох с удоволствие,.. все още има такива хора, макар и рядко,.. не е до показност, а начин на живот...'' важното е да те видят..и завиждат....до тогава си жив...''
  • Много са тези невидими хора в днешно време. Познавам един такъв достолепен господин. Грък, кой знае защо решил да изживее старините си във Враца. Седи в най-евтиното "капанче-будка" на центъра, където се събират врачаните и пие чай, в пластмасова чашка, която си носи. Легенди чух за пенсията му и как пътува Враца-Атина с такси понякога. Предполагам, че трудноподвижният дядо навестява роднини и ходи на лекар, но му завиждат... Мъдър си, сенсей.
  • Не само мърдаш, ами и пишеш прекрасно! Прииска ми се да прегърна героя ти!🤗 Не е важно какво мислят за нас, важното е да ги излъжем че сме живи!Поздравления!😍
Предложения
: ??:??