8.03.2017 г., 16:17 ч.

Жените в изкуството 

  Проза » Други
865 1 2
2 мин за четене

Те са били част от магията му още в древността. Без тях то не би било толкова пъстро, цветно и пълно с изненади. Жените ще бъдат съществена и важна част в пространството на творчеството както в близко, така и в далечно бъдеще. Това, което се е променило с течение на времето обаче, е ролята на нежния пол в различните жанрове на изкуството.

В началото Тя е великата вдъхновителка, музата на твореца, негово проклятие или благодат. Извор на творчески плам чрез своята красота или зла прокоба, болка и страдание. Постепенно от обект на творческо вдъхновение сама се превръща в  истински творец – създава произведения със собствен стил, налага нови теми и проблеми в литературата, въвежда оригинални герои. Налага ú се да се сблъсква в жестокия свят на мъжете с хиляди предразсъдъци, да доказва и да показва своята способност да бъде поет, разказвач, живописец, композитор. Ала не се отказва – бори се за  правото да говори чрез творбите си на света със свой собствен глас и да бъде чута.

В световен мащаб дамите, носителки на Нобелова награда, са в пъти по-малко от удостоените мъже. Не защото жените творци са по-малко талантливи. Причините са обществено-политически и социо-културни.

Бегъл поглед към класиците на българската литература. Колко от тях са жени?

Факт е, че големите творци в повечето случаи са такива, защото в сянка са работили всеотдайно за тях изключителни жени-творци. Мара Белчева, довереният редактор на Пенчо Славейков, сама създава прекрасни стихове, в това число великолепни лирически миниатюри. Творчеството ú остава в сянка. Личността също. Такова е било времето.  С подобни примери могат да бъдат изписани томове.

Днес нещата са по-различни и в същото време, за съжаление, не съвсем. В навечерието на Осми март започва отново поредното дерби феминистки ли е този празник или не. Трябва ли да го има, или е анахронизъм и отживелица?

 За мен Осми март е Международният ден на жената, която иска да бъде личност и е готова да се бори за това - първата необходима крачка, ако е решила да бъде творец, а не единствено муза.

Честит празник!

 

© Илияна Каракочева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??