11.10.2023 г., 10:49 ч.

Как се прави историята - 15. 

  Проза » Други
582 2 1
4 мин за четене

Време имам - чета, уча все още. Щото учението е откровено егоистична работа. Научаваш, в теб е, ако някому обясниш и го обогатиш, пак твоите знания са си у теб…

Така че – цял живот да се учиш, има още и още територии за обземане. Пример – очертайте кръгче за знанията си. Останалата част от света около знанията ви са непознатите, непостигнати, нови за вас неща.

Сложете точка за знанията на малко дете. Твоят кръг от знания има много, много повече допирни точки с непознатото, отколкото точката на детето.

Така че – колкото повече научаваш, толкова повече осъзнаваш каква огромна вселена от непознато ти е около теб…

Та се занимавах малко с монголската империя. Не татари – татари е племе, чиито представители са отровили бащата на малкия Темуджин, по-сетне Чингисхан. Поради което той ги напада, разбива и… Включва в армията си. Като авангард…

От там и представата, че от Изток идат татари. Та днес дори учените говорят за татаро-монголи. Макар Чингизидите са чисти монголи, а в империята се издига всеки, можещ да коли враговете по-добре от останалите…

Днес татари наричат потомците на хан Котраг. И македонците ни наричат „татари“ – въпреки че българите идваме на два потока – хан Аспарух и хан Кубер създават ДВЕ държави, по-късно слели се. Което става през седми век. А монголите – татаромонголи, както ги наричат – идват през 13 век…

Няма как да сме татари, изпреварили шест века имперската агресия на запад…

Но интересното за мен.

Чингисхан налагал на покорените народи ДАНЪК. Не грабели, а приемали покорените за част от империята и събирали данък. Като от признати поданици…

Данък – най-много до 10%...

Подчертавам – НАЙ-МНОГО!

Нищичко над това…

Сам Чингисхан е казал – записано: „Овцата трябва да се стриже грижливо. Дереш ли я – няма нито полза, нито овца…“

10% данък…

А днешни икономисти изчисляват налаганите ни данъци /изобщо – тегоби, защото включват акцизи, такси, всякакви задължения!/ на стойност около поне 70% от доходите. Напомням – само ДДС-то от всяка купена стока е 20%. Освен за търсещите утешение в кръчмата…

Извод – какво му е било тежкото на монголското имперско управление…

хххх

И пак за парите.

След октомври 1917 година, болшевиките решават да разтърсят и променят целия свят. Включително да разбият властта на парите.

Пускат печатницата за пари. Един от лидерите им – Ярославски, по-късно изчистен заедно с други „разрушители“ от Сталин, заявява гордо: „Печатницата е нашата картечница срещу враговете“.

И били убедени – трябват ли им пари, ще си напечатат и… Готово!

Стопанската система рухнала. Селяните укривали зърното, месото, храните. Щото хартия не се дъвче лесно…

Тръгнали продотряди на фуражировка. Тоест – пълен обир на селото.

В отговор – въстания. Най-бурни и продължителни – в Тамбовска губерния, в Сибир, по Дон…

Та се наложило военният комунизъм да бъде заменен от НЕП-а, парите да поемат ролята си на измерител, буйните разрушители да бъдат поукротени…

Що се сетих?

Ами в САЩ разрешиха на правителството да увеличи кредитите. Да взема заеми /и никой не казва – ОТ КОГО? Кой е този, дето дава трилиони долари кредити? И отде ги взема?/, да отлага плащанията на лихвите и майката, да…

С две думи – отново тръгва машинката за зелена хартия.

Само дето някои – като ония от БРИКС, например – пренебрегват долара като международна единица, минават на обмен на свои валути, договарят се…

Натам?

Е, няма да има чак фуражировка. Въпреки че започнаха обирите – блокирането на руските активи в западни банки какво е? И като резултат – арабите постепенно изтеглят влоговете си, китайците се освобождават от американските ценни  /уж!/ книжа, даже съюзниците на САЩ се замислят какво ги чака в случай на болшевишки решения зад океана…

Историята се повтаря…

А историята не учи! Но наказва жестоко неразбралите уроците й…

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??