2.04.2020 г., 8:46 ч.

Крачка напред, две надолу 

  Проза » Други
342 2 6
2 мин за четене

Това е ситуацията…

Зараза, криза, блокади, ограничения, карантина, карантина, карантина…

Хората – по домовете. Където са двама пенсионери в три стаи, добре – има и за кучето. Ами тричленно семейство в гарсониера? Макар и там да има шанс за оцеляване поединично – един в спалнята, друга в кухнята, детето в тоалетната.

А сериозно – говорим за какво ли не. За вируси, за лечение, за паника, за скок на цените и рухване на икономиката, за оцеляването след кризата…

И забравяме най-важното.

За нас. За хората. За човечеството.

Което се различава от животните и растенията по една черта. Тая, правеща ни сапиенси.

Печатници, книжарници, библиотеки – затворени. Художествени галерии – затворени. Театри, кина, музеи, опери, концертни зали /колкото са останали/ - затворени.

Това, което издига хората над биологичната маса – културата, е официално закрито. И хич не се вижда перспектива. А и да отменят блокадата – първата грижа на оцеляващите примати не е културата, а биологичното запазване на вида. Ядене, пиене, размножаване, сигурност за дребните и сладки нещица от битието…

А културата…

Жертва на разпада.

Когато материалното е всичко, останалото е нищо…

Хилядолетия хората са се опитвали да създадат общество. Утопично, религиозно, политическо, икономическо… Общество! Обединение на хора с една цел, с едно виждане, с един манталитет, с една мечта…

Кога успешни общества, кога провалили се…

Но общества…

Сега изграденото – недоносче, схоред някои, възможност, според други – изграденото се разгражда.

Сградата се разрушава – тухла по тухла. И всяка тухла – отделно от другите. За да оцелее.

Макар и лаиците в строителството да разбират, че една тухла леко се чупи, докато зидът е устойчив. Понякога дори на земетресения и урагани.

Нашата Вавилонска кула не рухва – сами я разрушаваме. Официално, със съгласие, в името на висша, според някои, цел – оцеляване.

Къде? По килии? По пещерите? Всяка маймуна на свой клон?

Хилядолетия човечеството е вървяло напред – с криволичения, но към хоризонта. Сега – стоп! На място! И - кръгом?

Страхът убива бъдещето. Паниката унищожава идеите. Егоизмът смазва обществото…

А бъдещето може и без нас. И ние без него. Но децата ни…

Като справка – твърдят, че най-оцеляващите в природата са хлебарките.

Съществуват и без култура, без цивилизация, без изкуство, без идеи, без цели. Заврени в цепнатините на пода и стената, бродещи нощем в търсене на прехрана, живеещи и без глава известно време. Оцеляването е живот за тях… 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Пепи, Росилина, Иване!
  • Най-нормалното нещо - оцеляването! Културата, себеусъ-вършенстването, реализацията във висшите сфери на изкуството са просто върхът на пирамидата на потребностите! А друг е въпросът, че много хора се отказаха да живеят, предпочитат да съществуват. Те се отегчават, не плачат, не четат, просто стоят в очакване да мине времето. Отказват да приемат предизвикателствата на живота и ...
  • Припознах се. Само дето още не съм започнала да пълзя по стените. Хлебарка с маска. Обаче на хлебарката маска не ѝ трябва. Значи съм мутирала хлебарка.
  • Прав си! Загрижиха се за народа и го вкараха в клетка!... Но не защото го обичат, а да не ги зарази тях. Поздравления!
  • Благодаря, адаш!
  • Адаш, не е дошъл краят на света. И това ще мине.
    Помниш ли паниката около СПИН? Е, оказа се, че сексът оцеля и след нея...
    Друг е въпросът, че Паниката е излишна!
    При доста катастрофални събития се оказва, че след драсването на чертата, тя е убила повече хора, отколкото събитието.
    Абе широко поле е тая пандемия.
    Показва доста истини за това къде, какво и какви сме.
    Поздравявам те.
Предложения
: ??:??