М А Й Т А П
Дядо Тоньо вече цяла седмица лежеше в районната болница, а бабата още нито веднъж не беше дошла да го навести. И макар че той самият й заръча да не дохожда, за да не остава дворът без човек, все едно му беше хатър. "Какво, не може ли да намери някой да гледа стопанството за половин ден! - ядосваше се той. - Голяма работа, ако добитъкът остане ненахранен..."
А между другото, при съседите по легло един след друг дохождаха близки и донасяха кой варена кокошка, кой изпържена юрдечка, а някой път и чаша ракийка. Но така, че да не виждат докторите. "Те, хората, гощават, не е там работата, ама неудобно е всеки път да вземаш. Да бях, барем, знаел, че сега не хранят в болницата, нямаше нищо да заръчам - все по-силно се ядосваше на бабата дядо Тоньо. - Нищо, ще дойде време и аз да я натъкмя..."
След седмица изписват дядо Тоньо от болницата. Като слиза от автобуса, един квартал преди да стигне у дома си, той спира едно школарче, дава му сто карбованци и го пита: "Знаеш ли къде живее дядо Тоньо Боев?" "Знам!" - човръкна хлапенцето с пръст в носа, като че иска с това да каже, че и самия дядо Тоньо познава. Вероятно поведението на старите хора е толкова неразбрано, колкото и странно, но харизаните пари в известна степен изгладиха това впечатление.
"Да кажеш на баба ей Тоньовица, че болницата телефонира: Дядо Тоньо е много болен и моли непременно да идеш да го видиш!" - нареди му той.
Школарчето прехвърли чантата през рамо и се запъти към дядотоньовите порти. Повика баба Тоньовица и й изтърси: "Дядо Тоньо каза, че звънили от болницата, бил много болен и искал да идете при него да се простите."
"Кой ти каза?" - не разбра бабата.
"Дядо Тоньо!" - отговори хлапето.
"Ами де е той?"
"Е-ей там, на столчето седи" - показа хлапенцето.
Но дядото вече го нямаше и момчето за всеки случай бръкна в джоба да провери дали са на място карбован- ците.
"Добре!" - каза си бабата през зъби и влезе 6 двора...
А пък момчето, доволно че парите не се изгубиха така загадъчно, както самия благодетел, пак прехвърли чантата от едното рамо на другото и радостно побягна да настигне заминалите напред другарчета.
След малко баба Тоньовица излезе от двора и се насочи към големия път. А дядо Тоньо, който премина през хармана и наблюдаваше какво прави бабата му, извади скритите под кофата ключове и влезе направо в килера при бъчвите...
Не успя той да разгледа това-онова, да провери дали всичко е на място, докато залая кучето и същото хлапен- це, вече преоблечено, му съобщи, че телефонирали от болницата, че уж баба Тоньовица чула, че дядо Тоньо бил много болен и тя отишла при него, но от голямо вълнение й станало лошо и умряла по пътя. Той трябвало веднага да отиде да я вземе от моргата.
Като каза това, хлапето погледна към края на улицата и бръкна в джоба си. Дядо Тоньо мигновено отрезвя и се развълнува... С разтреперени ръце извади от сандъка бохчата с дрехите за умиране, пазари кола за града и остави в недоумение съседите, като им обади, че бабата умряла. Комшиите, които още сутринта бяха видели баба
Тоньовица да шета читава из двора, не хванаха вяра отведнъж. Пък от друга страна, човешкият живот е "чаша разлята вода" - разсъждаваха те и крехката мълва, тръгнала от къща на къща, настигна баба Тоньовица чак в горната лавка. Махленските новини, като се сблъскаха с чистата подигравка, бързо се търкулнаха обратно и завариха обърканата глава на стария майтапчия, тъкмо когато се върна от града. Той не рачи на никого нищо да разправя, а се втурна направо в дома, разбута гладния добитък, като ръсеше зърно, и сърдито псуваше: "Няма наяждане за вас, да ва разкъсат вълците, само загуба от вас!"
Преди мръкване баба Тоньовица припали в собата да стопли малко къщата, както и да тури да опече една охранена юрдечка за сита вечеря...
След някое време случайните старешки забави се поизветриха като палена соба с лански огризки, отстъпвайки гърнилото си за ново полюво от застиналата есен.
Само познатото хлапенце, като се возеше на бегонка по улицата, се поспираше срещу дядотоньовата къща и надничаше в двора с надеждата да получи още някое поръчение преди коледното сурвакане.
© Дмитрий Шушулков Всички права запазени