10.12.2021 г., 8:51 ч.  

Напусто 

  Проза » Разкази
536 0 9
1 мин за четене

Баба Мара се връщаше от разходка в 'Борисовата градина' с приятелката си. Тя слезе в подлеза на „Орлов мост“ и пусна няколко монети в ръката на един сляп просяк, който чу да мълви:

 

- „За греховете е, за греховете е, лельо! Но ще се смили Бог, ще се смили“, - и шепнеше, а минувачите току го наругаеха.

 

Баба Мара Зановска живееше самичка. Тя имаше дъщеря в чужбина и с нея бе много горда. „Оправи са, дитето"- тъй  казваше. П-уу, напук на държавата и всички нас, оправи са! Умно дите излезе.“

Баба Мара живееше в града, но бе запазила произношението, характерно за Източните говори и то придаваше чар на грубата ѝ външност. Пандемията не промени кой знае колко нейното битуване. Дядо Занко отдавна си беше заминал и сега беше самичка. За разлика от повечето пенсионери обаче тя мразеше сапунките, но обичаше отегчението на младия човек – четенето и бе изчела цялата си настолна библиотечка.

 

Баба Мара не се кахъреше за сметките си и пазаруваше без да брои стотинките си, тъй като дъщеря ѝ и помагаше. Ала не ѝ трябваше и много. Като всички стари хора и тя се хранеше малко.

 

След излизането на ваксината срещу вируса, баба Мара Зановска не се ваксинира, а дъщеря ѝ Марта се мусеше, в отговор, на което майка ѝ казваше: – „Ма, що ти е жено, ходеща мумия да вардиш? Остави майчицата си на мира! Да си ма прибере Господ, ако е рекъл“.

 

На третия спор дъщеря ѝ така ѝ се ядоса, че вече не ѝ се обаждаше. Баба Мара, от своя страна, изчакваше, за да види докъде може да стигне дъщеровото ѝ упорство и цъкаше с език, докато си плетеше: – „Мъри-и, като магари на мост сай заинатило! Цялата Мара втасала! Всички ли мириканци са таквиз хаймани“?

 

След месец и половина Марта най-накрая не издържа и се обади на майка си, но тя не вдигна. Инфарктът бе повалил баба Мара Зановска кротко в съня ѝ...


Край

© Александър Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Интересно!
  • Този разказ ми хареса! Както и последният коментар на автора, много точно казано! Поздравявам те!
  • Колко си прав Александър!
  • Не очаквах за един такъв прост текст да се получат такива словесни престрелки, излишно е. За да стане ясно - не става дума за никакви ваксинирани и неваксинирани и за това колко сме прави. Разказът говори сам за себе си, хората са разделени по между си, но най-лошото е, че близки хора стигат до абсурдни спорове. Както в този кратък сюжет - дъщеря се сърди на майка си, тъй като не иска да се ваксинира; ма чакай, бе, майката ѝ е дала живот! На колко години е, за да я поучава? Или да даде мнението си и да отстъпи! Забравямте това. Забравяме да сме добри към най-близките си, защото им мислим "доброто", а понякога не се знае дали и с това не ги разболяваме. Дори само от уважение не трябва да упорстваме в правотата си...
  • Благодаря, Катя!
  • Хубав разказ.
  • Разказът е за живота, Руми, права си.
  • ЖИВОТ! Ако знаеш от какво ще си отидеш....
  • Ще се побъркаме с тези ваксини. Любовта между хората е светлинката, която ни сгрява и не бива различните ни мнения по различни въпроси да ни отдалечават от нея, защото любовта, която даряваме и получаваме е най-голямото ни
    нетленно богатство.
Предложения
: ??:??