4.12.2020 г., 10:22 ч.  

Нашенска си история 

  Проза » Хумористична
292 3 12
2 мин за четене

Първият слънчев лъч се плъзна над увисналата врата на кошарата и освети балите със сено до яслите. Овцете се раздвижиха. Те си знаеха – сега ще се появи господарят, преметнал небрежно гегата зад врата, ще изсвири с уста и ще тръгне към полето. Кучетата ще се втурнат към първите овце, те ще заскачат припряно през вратнята, опитвайки се да догонят бавно крачещия овчар.

Следва изнизването от двора и чак тогава ще разберат накъде са поведени – към ливадите над Бели рът, към моравата до воденицата, към пожънатите вече ниви. Нямаше смисъл да се чудят предварително – не е тяхна работа, я…

Затова имат господар – да знае къде и защо отиват, затова той отхранва песовете – да му помагат при въвеждането на ред в стадото…

Важното е, че отиват на правилното място. Което и да е. Щом чорбаджията го знае…

Пък и защо да обяснява на овцете подробностите? Не им е работа. Тяхната е ясна и проста – да пасат, вечер послушно да стоят, докато ги издоят, ако се наложи – без много ритане, да легнат на стария пън, за да се превърнат в месо и кожа.

Просто трябва всяка овца да дава всичко от себе си за овчаря и кучетата… Само че за това никоя овца не се замисляше. Защо да си разбунва съзнанието? Има овчар – каквото прави, все е нормално и законно…

Вярно, понякога се появяват някакви мислещи. Овце, но опитващи се да мслят. При това различно от вековния опит на стадото. Някакви… Как се подсмихваше овчарят при сладките лафове на пладнина с други овчари? Как наричаше глупаците, дето вместо да пасат и се радват на храната, губят време да оглеждат света, предметите, да се мъчат някак си да схванат кое защо е и какво да правят с него. Макар че за тия неща си има овчар… Ах, да – господарят им определяше подобни ненормални изблици като философстване…

Което овцете чуват и забравят. Защо да се мъчат с непосилни дейности? Хапни си, пийни си изворна водичка… Това ще ти остане… Е, да – и една кожа върху плета…

А философстването е занимание вредно дори за хората. Има още да се учат тия двукраки, още…

Защото добрата овца не философства, а рипа според тоягата и тича накъдето я насочат песовете господарски…

Останалото са глупости и вредни помисли…

А, отиват на моравата… Правилно. Там е такава хубава тревата. И водата е наблизо. Изобщо – овчарят знае най-добре. Каквото каже – все е добро и полезно. Особено, когато насочва по правия път с кривака…

Хайде напред… Край на гледане, слушане и първични опити за налучкване на мисли. Пашата започва…

Така се живее по овчи дълго и щастливо…

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Иржи!
  • Страхотна метафора, Георги!...Овчедушието на един народ!!Преди към заплатите на всички ни даваха едни пет лева, не знам за какво, но така им викахме "от Тодор Живков".Сега дават петдесет лева- от Б.Б. И все сме доволни...И ваксини без пари...
  • Благодаря, Пепи!
    И пак благодаря, адаш!
    Също и на поставилите в любими.
  • Що господарят, а не чорбаджията?
    И между другото, стадото е инстинкт за оцеляване.
    А сляпата вяра е най-силна, щото няма база за сравнение и съмнение. Колкото по-малко знае човек, толкова е по-манипулативен и управляем.
  • Това даже е комплимент за мен, адаш!
  • Адаш, свих едно изречение от теб.
  • Благодаря, Надя, ДПП, Елке, Красе,адаш!
  • Разбрах черният ти хумор, Генек, ама не си прав - и овцата носи душа. Овча, не овча- ама душа. И на нея като й причернее и й иде да вие като вълк. И само с мислене не става. И да го измислиш, някой трябва да го реализира. От мен-пет звезди!
  • Уфсатъ не требе да мисли!
    Требе само да слуша чобанина и да носи на бой и...
    О, и естествено, да дава фсичко от себе си за благото на тоз, който за нея се грижи, дои, коли и стриже...
    Поздравявам те.
  • Докога?!!!! Трети, четвърти...или Овчи свят!
  • Тя затова природата е "измислила" мутациите, че да се роди и овца, дето не ще да кривне към поляната
  • Животът на овцата трае 10-12 годни, а на мислещите такива и по-кратко...
Предложения
: ??:??