19.07.2020 г., 10:39 ч.

Нерегламентирани размисли за народопсихологията 

  Проза » Други
735 0 26
4 мин за четене

Извинение. Знам, че политика не трябва да има. Обаче - тя е навред, няма как да се скрием в лазурни дворци край тихи езерца, с красавици, полегнали на коленте ни.

И в случая просто сравнявам днешния ден и една творба на голям български просветител и общественик. Едно отминало уж време и днешната му ретроспекция, млади и възрастни тогава и днес...

 

Протестите вървят. До къде ще ни доведат - не знам. Макар да помня - "По-добре ужасен край, отколкото ужас без край"...

Стар съм, не е моя работа да давам насоки на хората от 2021 година дори.

Но и аз виждам - днешните управляващи превърнаха дъното в небосвод.

Затова следя, все пак, ставащото. И мисля. Ето - репортаж за пребитите миналия петък зад колоните на МС.

Най-страшното за мен е тук: „Евгени продължава с разказа за ареста в Трето районно, където отношението към тях е по-човешко. „Когато бусът дойде да ни отвежда, дойде един полицай - усмихнат, имаше едно съжаление, казваше - момчета, спокойно, няма да има повече бой,“ спомня си той. Така и родителите му благодариха няколко пъти на полицаите от Трето РПУ, въпреки че цяла нощ синът им се моли за медицинска помощ и получава такава едва на сутринта.“

Целта на мутрите полицаи е постигната! Бити, унижавани, подложени на гаври, абсолютно беззаконно изтезавани, жертвите и близките им са благодарни на мъчителите!!!

Барем са ги пощадили…

Това е – сетете се за някога изучаваната /и сега скрита от децата/ поема на Райко Жинзифов „Кървава кошуля“. И образа на майката, не разбираща защо е станало така със сина ѝ:
 

„Имах сина, имах чедо,

а сега го немам.

Я го гледах, я го вардех

како свои очи

и сос него я забравах

тежки си години.

Ощ' от малечки години

учех сина, карах

он от турчина да бегат,

да не му отвърщат.

Люто слово да не казват,

да не го разлютит.

Дека турчина ще стретит,

нему път да правит

и да мълчит, кога турчин

него псуват, хулит.

Секога да казват нему:

"Ага, бей, ефенди,

многу ти дни и години!"

И ак' нему турчин кажит:

"Гяур кьор оласън"1,

него он да не докачват

с ядовита дума.

Ако л' в къщи дойдит турчин,

него да дочакват

с мед и с млеко, с сладки думи

и него да служит

со що искат, с какво искат

и с вино чървено.

Пържено ли пиле, яйца,

младо л' тлъсто ягне,

млеко л' кисело, ил' пресно,

баница ил' мазник,

или пресен хлеб домашен,

в подница изпечен,

пресно л' сирене, ил' масло

кравско или овчско,

сЕ, що сакат ага-турчин,

сичко да му дават.

Ето така карах, учех

Божина си сина

от години още малки,

още от пелени.“

 

Времето тече, историята се трупа, хората не се менят…

Да напомня Яворов: "Деца, боя се зарад' вас!"...

Моята поне е ясна...

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Наложи се от хигиенна гледна точка да почистя трол, изживяващ се като надзирател.
    Хубава вечер!
  • Учтиво каня хора, на които демонстративно не обръщам внимание, да не досаждат!
    Следващата стъпка е блокиране.
  • Няма и не е имало забрана да се пише и коментира на тема "Свобода и право на протести". Имаше тема "Свобода" в предизвикателствата.
    Не мисля, че симпатията към полицаите от III РПУ може да се нарече проява на стокхолмски синдром. Не е получил достъп до мед. помощ по преценка на полицаите. Те не са лекари, вярно. Но са поели отговорност на база опита си. Често арестанти им играят номерца. Отговорност значи риск някой да отиде в затвора или да бъде уволнен най-малко, ако е сгрешил в преценката си и здравето му сериозно се влоши.
    Да, има полицаи мутри, като Данчо Катаджията (вече е бивш полицай), както се установи и по високите етажи на БОП също има. Но те не са мнозинство в МВР, слава богу. Еднакво погрешно е да се нарекат всички полицаи мутри и всички протестиращи – лумпени или тулупи. Само защото има и такива сред тях. Подобно на Яворов и аз се боя – че мирните протести не постигат исканията си и могат да станат не толкова мирни. Революциите носят промяна. Историята го показва.
  • Благодаря, Лиа!
  • За разбралите ме грешно: Аз не гледам новини и не визирам,нито репортаж, нито снимки. Зачетох се и си е ясна идеята на автора. Написал си го е още в заглавието, а и е подплатил разбирането си с една наистина добра творба, която беше непозната за мен. Толкова и по коментарите, и по произведението. Поздрави!
  • Ще повторя: да не случите да сте там! Излизах оня ден от метрото и без да искам се озовах сред протестиращи, полицай ми поиска документ за самоличност, за да премина, но чух достатъчно, казах, че нито съм от протеста, нито искам да мина от там, върнах се обратно в подлеза и излязох от другата страна.
    Разбрахте ме!
    Пазете се от свободно протестиращи!
  • Майсторе,
    пак напомням - провали се идеята за размислите п моя вина. Смятах да изляза от частното и маркирам общото. Въпреки че симпатична и уважавана колежка смята, че така не са прави. Изглежда трябва да чакам "отгоре" да кажат кое е общото и да разрешат да се говори за отделни неправилни моменти... Впрочем, това беше преди 30 години, когато 27 годишното пионерче марширувало под чернобилска прах...
    Започваш от изнервените полицаи. Изнервят се учители, шофьори, лекари... Ми, да напуснат като не могат...
    Отделен въпрос е защо у нас на силовите органи се гледа като на врагове. Наистина - защо?
    Няма смисъл да дискутираме - смятам, че всеки има право на протест. И полицията се провали - не успя да хване именно провокаторите. Впрочем, в неделя са заловили 6 хулигани и... Да, пуснали ги. Защо ли?
    Но, ако ръководството разреши, тия дни ще продължа темата за свободата, протеста...
  • Аз не коментирах снимки, визия, и тролски изказвания, а коментирах неговите думи. От многобройните му интервюта.
    Не пропуснах да забележа възпрепятстване на арест и отличните му спомени за случващото се по време на кома. Смятам тия подробности за важни. Склонен съм да се усъмня в думите на човек (из)губил съзнание. Полицаите се изнервят след няколко часа ругатни, псувни хвърляне на камъни и бутилки срещу тях. Може да са го поступали преди да щракнат белезниците. А може и така да са инструктирани да действат. От шефа им, дето викнал: "Дръжте го тоя!" Ако е така, вината е по-скоро негова. Не оправдавам проявите на полицейски произвол. В много случаи той не се проявява произволно. Провокиран е или е разпореден. Не изключвам и изтървани нерви при тия нива на адреналин.
    Момичето не е събличано от никого. То си е по спортно бюстие преди ареста. И това се вижда добре от репортажите.
    Нека се придържаме наистина към фактите.
  • Благодаря, Красе, майсторе!
    Някои са се фиксирали върху битите и се опитват да намерят - в духа на "Кървава кошуля", какъвто и да е повод за оправдание на биячите. Младежът нямал външни следи по лицето /мозъчното сътресение оставя ли?/, бил отпред на протеста и тем подобни.
    Продължават да се сипят лъжи - отново за "оная"снимка. Която никога не е била показвана от младежа и родителите му. Тя се появи в мрежата, после в медиите на властта, но никой не може да покаже младежа с нея.
    Просто лъжа, на която кълват самонадеяни кокошки...
    Фактите са - бит, в полицията, в "Пирогов". Събличано и снимано момиче, бити зад колоните.
    Останалото са приказки на платени тролчета и тролки...
    И пак да кажа - темата не е това! Но изглежда някому се иска да я заменят.
    Не отговарям на всички - хигиенни съображения.
  • "НЕ СМЕ НАРОД
    Не сме народ, не сме народ, а мърша,
    а хора, дето нищо не щат да вършат.
    И всичко тежко, всичко мъчно е за нас!
    И "Аз не зная! Аз не мога!" - общ е тоя глас.
    И все не знаем, не можеме, не щеме
    да за себе си да заработим и със време.
    И само знаем и можеме, и щеме
    един други злобно да се ядеме...
    А помежду си лихи, буйни и топорни,
    пред други сме тихи, мирни, покорни...
    Все нас ни тъпчат кой отгде завърне,
    защото явно, че не сме кадърни...
    И всеки вика "Това ще ни е хала!" -
    за всякому меракът е развала...
    Не сме народ! Не сме народ, а мърша,
    пак ще го кажа и с това ще свърша" - Петко Славейков преди 150 години. Изглежда и той е бил много краен. Той познавал ли е добре народопсихологията или не... има ли промяна от това време или не..ето такива въпроси предизвика в мен, Генек. А мен ме питаха- Как е възможно 150 000 човека да са на ръба на мизерията, а на митинг да отидат само 140 души? Но това беше преди няколко седмици... Интересно ми беше да прочета.
  • Пропускате нещо важно от интервютата на студента от Хага. Той признава, че се е набутал в шамарите, като е възпрепятствал полицаите да арестуват агресор от митинга. Издърпал го е зад себе си и е заел мястото му, заставайки с вдигнати ръце срещу тях. Тогава някой (вероятно полицейски началник) им викнал: "Хванете го тоя!" Не ги обиждал и удрял, но е попречил да хванат този който го е сторил. Затова е привлечен в качеството на свидетел. Да каже кой е тоя агресор, когото е предпазил от арест.
    Интересно е как студентът, изпаднал в безсъзнание от ударите, които му нанесли полицаите, продължава да има спомени за това, което се случва около него. Щом помни, трябва да не е бил в безсъзнание.
  • Господин Коновски, както винаги сте изказали виждането си. Не съм чела произведението, което цитирате. Обогатих се. Всеки има право на виждане и свое мнение, както и да си го изказва. И аз имам роднини полицаи, но не се чувствам обидена от това, че сте засегнали подобна тема. Не, че те са лоши хора. Просто си гледат работата. Аз си ги познавам. Наясно съм и с "преиграването" на част от заподозрените, както и с обратната страна...Но, в коя професия няма черно и бяло?! Не чакам отговор - давам го.Едно ябълково дърво, колкото и сладки плодове да ражда, все има паднали или гнили...Та и при полицаите, адвокатите, учителите, медиците...Все така. А в тези протести всичко е каша. Все има някой минувач, който е "косвена жертва". Някой го бутнал, ударил се в полицая, колегите видели и... Нататък може да се сглоби от всеки. А за децата сте прав, но " една птичка, пролет не прави", то и десет не стават. Трябват ята. Поздрави!
  • Благодаря, Данида!

    Признавам пълния провал на днешната идея!
    А тя беше уж ясна - да потвърдя, че вечното "Преклонена главица остра сабя не сече" властвна и днес. И Райко Жинзифов го е показал, и Ботев го заявява гневно:
    "Светът, привикнал хомот да влачи,
    тиранство и зло и до днес тачи;
    тежка желязна ръка целува,
    лъжливи уста слуша със вяра:
    мълчи, моли се, кога те бият,
    кожата да ти одере звярът
    и кръвта да ти змии изпият,
    на бога само ти се надявай:
    "Боже, помилуй - грешен съм азе",
    думай, моли се и твърдо вярвай -
    бог не наказва, когото мрази.."
    И днешните благодарности към биячите-полицаи, че все пак не са утрепали жертвите си...
    Не успях!.
    Гарван гарвану...
    Извинете!
  • "Целта на метрите полицаи е постигната" ...
    Тук е разковничето на вашият спор. Бри, Сенд добре се е изразил, не визирайки другите, които са в повече(слава Богу) служейки ни в "препирнята" за политикознания.
    Моето мнение е, че на толкоз малко народ, много умове му идват в повече. Но едва ли пък поколението, възпитавано да следва чужд пример - как се обработва благородна почва, без да я е орала - ще нареди бъдещото Щастие на тази красива балканска кръпка!?
  • Мариана,
    няма и как да я споделяш - причината е ясна.
    Що се отнася до твърдението ти "разни хулигани да нападат полицаи, да ги псуват и замерят с какво ли не и после да се казва, че има полицейско насилие, защото въпросните са арестувани."
    Това просто не е вярно и добре разбираш защо се опитваш да замазваш.
    Да ти е жив и здрав мъжът.
    А тези, които оная вечер са хвърляли бомби и боя - още заранта са били освободени. "Наши хора".
  • Благодаря, адаш!
    Мариана, правиш ли разлика между полицейско разпореждане /по наредба и закон/ и граждански права /по Конституция/?
    Това "Виж, ако вземеш да се опиташ да биеш други хора, може и теб да те понабият... ", обяснява защо циганите все по-често бият милиционерите.
    Пак да напомня - за да не са протестите батално поле, отговорността е на полицията!!! И само нейна - гражданите не са длъжни да охраняват демонстрациите. Нито пък са предопределени да бъдат завличани зад колони, в микробуси, в участъци и там - бити!
    А провокаторите са стари познати на полицайте. Май и нещо повече.
  • Творбата е ясна. На каквото учим кучето, такова ще стане.
    Малко цинично се изразих, но когато робски уроци преподаваме, роби и създаваме...
    Доколкото другото.
    Държавата, когато е държава, има определени институции. В нормалните такива, към тях хората се отнасят с респект и уважение. В тоталитарните, вдъхват страх и ужас, особено силовите такива. В рухналите държави, стават за посмешилище.
    Всеки да си отговори (ако има нужда въобще) къде сме ние...
    А правото на собствено мнение и устояването му с всички законни средства е гръбнакът на демокрацията. Но гръбнакът е в гърба, и от там идва въпросът, кой е яхнал вълната и търси не справедливост, а популизъм и вход към кацата с медеца...
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Велина, Стойчо!
    Управляващите се замислиха и разбраха, че призивът "Оставка!" означава да остават...
    А, да - и те също обичат майките си, значи са невинни.
  • От началото на демократичните промени има протести. И ще продължава така, защото системата не търпи промени без протести. Сменят си маските, партиите, платформите,обещанията...но са си същите, както и техните родители.
    Нима преди промените милицията не биеше?!Питайте мюсюлманите, когато ги "възраждаха"!И кой смееше да протестира тогава?
    Ако не беше този знак за "гласност " от Кремъл още щяхме да "развиваме социализЪма"!
    Бяха ни превърнали в зомбита:как вярвахме, че капитализма е "гнил",тези които искаха да живеят свободно биваха убивани по границата,бяха "агенти на империалистите " и още идеологически паразити!
    Всяко човешко същество има право да протестира. Но да го прави цивилизовано.
    Винаги е имало лумпени и провокатори, които създават хаос.
    Управляващите трябва да се замислят сериозно, а не да демагогстват, защото младите българи искат да живеят и работят в нормална държава.
  • „... днешните управляващи превърнаха дъното в небосвод.” Силно се надявам да ни уври главата най-накрая и оттук нататък – край на ослушването, край на отлагането, край на затварянето на очи, край на хайде да видим какво ще направят, край на да им дадем време, край на всякаква търпимост и то дори и за най-дребните неща – за да се страхуват от народа, а не обратното. Шофьорът на автобуса е усилил чалга-радиото си – протест! Боклукът от контейнерите прелива – протест! Примерите са фигуративни, защото е невъзможно да посоча всички неуредици по всички стъпала, на всяка крачка, във всяка една област в структурата на нашето общество, които наистина заслужават нашата категорична непримиримост. Присещам се и за лошото отношение на лекарите – но да търпим, защото животът ни е в ръцете им. Зависимостите са болестно състояние – поддържат илюзията, но удължават агонията. Нека зависим само от собствената си воля, защото волята е съвместима с търпението само за постигане на по-добри резултати!
  • М, да...
    Пътят на разсъжденита е от частното към общото и от общото към частното.
    Това, че милиционерите са пребили няколко човека /уплашени от телефоните!/, а на останалите са "простили"... Малко така... Демагогия?
    Фактите - има пребити, има свидетели, има записи. Има и разследване, впрочем.
    Приказките за майките на полицаите, колко са тихи и кротки пред шефовете и тем подобни, остават в зоната на здрача.
    А тома, че има и небити... Е, за това писах. Да паднат на колене пред милиционерите и да им благодарят, че не са бити?
    Впрочем, като информация - студентът от ХАГА НЕ Е обвиняем, а свидетел. Бит свидетел.
    И благодари на мъчителите си. Които са вегетарианци, художници, обичат майките си, изпълняват всяка заповед.
  • Много хубава поема!
    Актуална, за съжаление...


    пп
    пазете се да не попаднете на "протест"!
  • Уважаеми колежки!
    Първо - излязохме от темата. Тя не е за добри или лоши полицаи. И аз имам роднина /истински, защото мъжът ти, Мариана, не ти е роднина, имате общи роднини/.
    Но аргументите ви колко са добри познатите ви полицаи са от рода на меда и капката катран. Изпъчваме някои познати срещу - за съжаление! - масовостта.
    Да напомня за един от близкото минало, дето обичал животните, бил вегетарианец, имал една жена, рисувал... Казвал се Шикългрубер... Добър човек!
    Що се отнася до айфоните - не съм срещал забрана човек с айфон да протестира. Както и такъв с телефон без кирилица.
    Но да напомня - темата е друга.
    Вижте пак.
  • Хубава тема сте зачекнали. Само знам, че както се държат тука с полицаите и колкото нашите са търпеливи и толерантни, никъде го няма по света!
    А иначе: комшиите ми са младо семейство с полицай, момчето си бачка на смени, нощни дава и в един магазин като охрана, имат второ бебе, и винаги, когато е у дома, или е навън с малките, за да почива мама, или с всички на разходка. Сами са.
    И последно: щом забременя с първото още, отказаха цигарите и двамата.
    Не можеш да хвърляш стъклени бутилки и какво ли още не по въоръжен полицай и да го ругаеш... ама тука може.
    Идете на протест да се наслушате на простотии.
  • Благодаря, Пепи, Мариана!
    Уважаеми колежки,
    разбирам, че женската вяра на всичко казано, е довела до над 7 милиарда население на Земята.
    И, все пак - да уточня.
    1. Всеки гражданин има право на протест. Харесва ни или не, разбираме ли го или не... Извинете, но това е абсолютно без значение!
    2.Прословутата снимка е разпространявана из социалните мрежи и някои медии /"24 часа"/, но не и от протестиращите или родителите на момчето. Абсолютно неверно е, че той я показвал. Кога? Къде? Как? Кой има интерес от дискредитация няма да разсъждавам, защото ще се сетя кого уж разследват за насилие над мирно протестиращите.
    3.Борбата срещу хулигани, провокатори и тем подобни НЕ Е задължение на протестиращите, а на полицията. Не могат да се справят? Оценка за нивото им.
    Та - по-критично. Монетата наистина има два края. И ръб.
    И, между другото, без да искате потвърдихте непроменливия манталитет - приведена главица остра сабя не сече...
    Моля за извнние, ако съм остър. Бъдещето е ваше, все пак.
  • Питам се оня студент по право Евгени Мирчев, който е развявал снимката на пребитото момче от Пловдив като своя, да показва на света как са го пребили полицаите, какво наказание ще отнесе? Студент по право - бъдещ юрист, майко мила!
    А медиите, които му припяваха, не носят отговорност, нали?
    После реват за свобода на словото!

    Нерегламентирани размисли за ИЗРОДОпсихологията

    изродена е народопсихологията ни вече!
Предложения
: ??:??