26.09.2018 г., 8:33 ч.

Оцелявяне 

  Проза » Разкази
746 6 14
2 мин за четене

За две седмици с майка ми говорихме на какви ли не теми.

Но всеки ден – всеки ден! – поне няколко пъти чувах: “Ей, Гошо, едно време бяхме бедни, не можехме много неща, но имахме спокойствие...”

И това ми го казваше на мен – който 1989 година бях на 36. Тоест – живял съм в това време.

Не е идея-фикс. Но може и да стане. Защото мисълта на възрастните хора се връща назад и сравнява.

Майка ми казва: “Живяла съм и в царско, и в комунистическо, и в тая демокрация...Обаче...”

Да, натам и вие го знаете – сигурността!

За двете седмици, докато бях там, се била наспала нормално.

Защото в цялата махала – да не кажа в града, възрастните хора не спят спокоен сън.

Не, не е голяма престъпността. Поне аз не чух за някое дори битово престъпление – и за времето, когато бях там, и преди това станало.

Обаче, хората си ги е страх. Много ги е страх.

И възрастните спят заключени, със затворени прозорци /посред жегите!/, с пуснати кучета.

Имат основание. След погребението на баща ми, останах сам у дома.

И посреднощ чувам – скърцане, стъпки.

Брат ми е нагласил лампа на двора, която реагира на минаващ човек. Тя светна.

Скочих, взех голямата отвертка и безрасъдно излязох през задната врата.

Тишина...

Обиколих, минах под лампата, влязох.

До сутринта – спокойствие.

Явно разбраха, че не е сама жената в къщата и изчезнаха.

Така че – има основания за страх.

Но друго ме накара да се замисля.

Какво иска нормалният човек?

Не политически дискусии, не решаване нас ветовни проблеми, не много, ама много пари и власт.

Нормалният човек не е политикан. Той иска спокойствие – а живота си сам ще уреди.

Спокойствие – кой както го разбира.

Е, май точно това отне на хората новото време.

Няма и няма спокойствие – няма възможност човек да решава сам съдбата си. Защото е зает с оцеляването.

Не директно физически /макар че и това се случва/.

А оцеляването като човек.

Защото постепенно се превръщаме в примати – чиято цел в живота е ясна, близка и физически реална.

Дух?

Култура?

Цивилизация?

Някак си е  трудно да се мисли за тях, когато постоянно бдиш.

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Заповядайте - интересно е

https://genekinfoblog.wordpress.com/

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много истинско...ако си принуден да оцеляваш, мислиш как да оцелееш и нямаш Свободата да мислиш за нещо различно..а тя носи и голяма част от спокойствието...а за другото ако се изправиш срещу собствените си страхове, може да бъдеш свободен поне отвътре...защото отвън "системата" винаги има право...Хареса ми!
  • Хареса ми този размисъл за оцеляването, Георги! Да, постоянното бдение за оцеляване държи човека ниско...
  • Благодаря, Иржи!
    Реалността срещу идеята, морала...
  • Страшно ми харесват разказите ти,Георги,защото съвсем се доближават до моето мнение.И не защото съм живяла в "онова време" и имам с какво да сравнявам сегашното...А защото се разрушава всичко-материално,морално,социално!Баз жал!И наистина остана само борбата за оцеляване и страхът от всичко-ще имаш ли работа,ще ти стигнат ли парите за месеца,ще те излъже ли някой в магазина,банката,ало-то,ще те обере ,изнасили или убие някой!!!Но нас никой не ни слуша и не ни вярва.....
  • Благодаря!
  • Благодаря, Лиа, Силвия!
    Усмивки...
  • Много вярно! Поздравления, Георги!
  • Ами...и в реалността има герои, аз например сега се чудя да ида ли да се прекръстя.
    А, между другото "мигам" просто, защото поглеждам тук в движение. Поздрави и усмивки въпреки реалността, Георги...
  • Благодаря, Светулке!
    Но не е герой, а реалност...
  • "Спокойствието" в този разказ е като "мил спомен" от отдавна отминало време. Отново право в целта, Георги. Много ми хареса, гледната точка на оцеляващия герой. Поздрави!
  • Благодаря, Стойчо!
  • За съжаление,прав си!
    Отново поставяш на масата болните проблеми на нашия живот! Когато един дом остане без стопани, започват набезите.Хунски времена! Липсата на уважение към собствеността на хората, разграбването и опустошаването е номадски начин на съществуване.Варварството още живее в нас.
    Поздравления, Георги!
  • Благодаря, Мариана, Надя!
    Както винаги...
  • Мъдър, както винаги...
Предложения
: ??:??