28.03.2019 г., 11:16 ч.

От деня - 19. 

  Проза » Разкази
586 2 17
2 мин за четене

Често ги виждам. Всеки ден минавам край тях. Защото те са продавачки в магазини. Но стоят пред витрините. И пушат. С пластмасова чашка кафе в ръка.

Момичетата пред витрините.

18 – 25 годишни.

Завършили гимназия, а после...

После са два варианта. Неуспешно кандидатстване във ВУЗ. Или нежелание да отидат да учат другаде, не в избраното учебно заведение, където не са приети. Или нежелание за учене повече – под предлог, че тази година ще се подготвят, следващата ще започнат.

Което не става, разбира се.

Тъй като инерцията е убита и започва скуката на ежедневието.

Много харесвана от тях скука. Въпреки приказките за намерения.

Които приказки вървят пред мама и тате /засега/. Но хич не се възприемат сериозно нито от приятелите им, нито от познатите.

„Ами няма пари за следване...” – верен и удобен предлог за затваряне в калъфа на безразличието и нищонеправенето.

Познавам немалко младежи, които започват да учат – едва ли не без пари наистина. Но си намират работа – тежка, гадна, носеща пари.

И учат, работейки. Или работят, учейки.

Но не чакат „следващата година”.

Да, мизерия. Да, не сме бяла държава. Да, битпазарна икономика...

Което се използва за оправдание.

Не искам да кажа, че всички тези момичета, очакващи принца пред витрината, са мързеливи и безотговорни към себе си. Но така излиза. И май е...

Колко мазохистично хубаво е да ближеш цял ден чашката с изстинало кафе, да пускаш дим към небето, да се вайкаш – крадци, мошеници, няма място за честните хора...

И хич, ама хич да не правиш нещо, с което би могла да промениш нещо. Поне за себе си...

Винаги е виновен някой друг...

А ти се жалиш безмълвно, докато пафкаш фаса и държиш чашката – горката жертва...

Удобно...

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Силвия!
  • Кой каквото и да ти приказва, става дума за цигари и кафе - лаф от затвора. "Депутатите пият кафета и пушат цигари", "Призраци в народното събрание" вече не са новини.
    Не си ли разбрал, че държавата цялата е един образец за това занимание.
  • Благодаря, Красе!
  • Въпросът, който повдигаш е многопричинен и многопластова...Възпитание, пример, общество, цел, реалност, мотивация...има още. Да, удобството на ролята на "жертвата" във всяка ситуация (понякога неосъзната) и ..абе вместо да пушиш цигари пред магазина от мъка, пък вземи измий прозореца на този магазин, като толкова много ти се страда! Верно, никой няма да ти плати за това, но пък ще си полезен, зает и някой може да си каже- какво пък толкова се продава вътре...Образованието не прави елементарното отношение към клиента...а и в най-незначителната работа ако вкараш желание, може да сътвориш красота...Ами не е лесно никъде и на никой, ама защо само парите да са причина...добре си го казал. Поздрави.
  • Благодаря,Стойчо!
  • Има и друга действителност! В Ямбол много сервитьорки са завършили висше образование,но продължават да работят (докато са млади) като сервитьорки, вече в чужбина пак като сервитьорки, защото напр. в Германия ги осигуряват.Някой да е чувал в България да осигуряват сервитьорки?!
  • О, да - спор няма... И много още чичковци и лелки...
  • Избягвам да коментирам, пък и ще стане чат, но въпреки това пак ще се включа - за да са младите такива, основната вина е на възрастните като лелка Ц. и чичко Ц., които им показаха модела с липса на общочовешки ценности.
  • Благодаря, Мариана!
    Блу,
    грешиш! Никакво противопоставяне, разговаряме, близки мнения...
    А извинението е, че се разплаках при мисълта за тежката съдба на мърлячите. Те това и очакват. Плюс леко плаване по реки от мед и масло...
    Анализ кой какво учи и защо - най-вече, наистина е нужен. И - поемане на лична отговорност. Избор - потен или гладен. Искаш да си артист - нищо против. Обаче, осъзнай какви лишения те очакват. И, ако ги приемеш - бори се за твоето!
    А те не се борят. Само се вайкат...
  • Генек, всъщност съм на твоето мнение, но не знам защо прие коментара ми като противопоставяне. Благодаря за извинението, въпреки, че не съм на ясно защо се извиняваш. И образованието и държавата са пълна порнография.
  • Благодаря, Пепи!
  • като завършат вишУ, ще взимат поиче кинти и ше пушат само квалитетни цигар!
  • Блу,
    то намаляха кандидатите. Който се сети - отива да изкара пет години нощен живот. Има и с дипломи после. Е, лелка Ц;ецка даже две дипломи изкарала през 80-те по партийна линия.
    Но - животът не е само образование. А и след това. Обаче... Май ни им се учи, ни работи. И - жертви...
    Извинявай, разплаках се...
    Хубав ден!
  • Има и други подвъпроси и... реалности.
    P.S. Нито съм продавачка, нито за съжаление съм в споменатата възрастова група и ни най- малко ги оправдавам. А в последните години няма неуспешно кандидатствали във ВУЗ. Приемните места във вузовете са много повече, от завършващите през съответната учебна година. Поздрав!
  • Благодаря, Лидия, Блу!
    Въпросът за реализацията на завършили висше има няколко подвъпроса. Какво са избрали? Защо? Доколко са овладели професията?
    За развитие на интелекта не говоря - нямам обширни познания.
  • Пропуснал си третият вариант, Генек. Момичетата са завършили и висше, но няма къде да се реализират. Икономиката ни /не знам дали да не я сложа в кавички/е такава, че основно се предлагат такива работни места. Иначе и мен ме дразнят пушещите и пиещи кафе продавачки, които само гледат да им мине работното време и се отнасят с теб като натрапник.
  • Много си наблюдателен, но това не ти стига - все търсиш кой, къде ,как, защо... Много от тези момичета ще търсят и ще си намерят правилното място, а други цял живот ще си останат жертви. Те и за продавачки не стават. Само претенциите им са големи.
Предложения
: ??:??