12.07.2009 г., 16:07 ч.

Павлина 

  Проза » Разкази
1055 0 12
3 мин за четене

Обичаше да си фантазира. Редеше ги едни такива, едва ли не е най- щастливата жена на земята. С навирен нос и грейнала усмивка на кръглото като луна лице, със самочувствие на "чалга звезда", се носеше, небрежно-елегантна, по оживените софийски улици. Известна беше с пословичното си самочувствие и „новините”, които разнасяше в квартала за известни личности от българския елит. Жълтата преса й предоставяше достатъчно много материал, за да го редактира и преразкаже още по-сензационно, като новина от мястото на събитието. Мъжете я наричаха „прочетен вестник”, „лондонска мъгла”, а жените се чудеха на неизчерпаемата й енергия и оптимистично настроение.
С охота разказваше за покойните си родители – строгия баща, директор на голям завод, майката - учителка с някакъв клас квалификация. Занимаваше отрудените и угрижени хорица с прочутите си и богати роднини и какво ли не още, което нямаше нищо общо с реалността. Естествено, това беше плод на донякъде развихрената й фантазия, но нали има една мъдрост "Можеш да бъдеш глупав колкото си щеш, стига да не пречиш на останалите” , а тя не пречеше. За нея важна беше показността, превърнала се във фикс-идея. Единственият й син Жорко завършваше висше образование и всичко щеше да бъде наред, ако не беше проблемът с приятелката му. Той се чудеше как да съобщи на ексцентричната си родителка за момичето на живота си, негова колежка, красива и интелигентна, но... от село, а родителите й - обикновени трудови хора.
- Искам хората да разберат, че не съм случаен човек. Нека ми имат уважението поне тук, в кварталния магазин, ако не на по-престижни места. Околните те приемат такъв, какъвто сам се представиш - философстваше Павлина и непрестанно съветваше сина си къде и какво момиче да си избере.
Един ден Жорко се престраши и представи приятелката си Зорница на майка си. Като я видя, Павлина ахна. Тя силно прегърна обичания си единствен син и рече:
-Знаех си, майче, на мен приличаш, имаш вкус. Не си мухльо като баща си, с толкова титли, пък на мравката път струва . Но баща ти си изпя песента, сега за вас двамата ми разкажете. Че се обичате е видно, разбрах, че сте и от една специалност, но не разбрах Зорничка, в коя посока живее.
-Аз живея в студентски град в общежитие, а иначе съм от село.То е на двеста километра от София и родителите ми се занимават със земеделие и животновъдство.
Гореща вода заля развеселената до този момент Павлина.
- Как, от село?- недоумяваше тя. Не е възможно. О, Боже, битова булка. Ами какво ще каже на съседите? Този Жорко, как не помисли за майка си. Ето ти отново проблем. Момичето е добро наистина, ама как ще скрие селянията. Ще запристигат онези сватове, ще се ръкостискат, ще разговарят гръмогласно, а кой откъдето се извърне от провинцията, все в тях ще се отбива. За селяните добре, зет от столицата, има с какво да се похвалят, ами тя, горката, няма да знае накъде да погледне.
Един миг на просветление я озари и успокои. Спомни си за способността си да излиза от всяка ситуация. Безброй неща е говорила през тези години пред съседи и познати, без да имат нищо общо с действителността. Ще продължи да фантазира, това поне го може, а снахата трябва да предупреди, да си мълчи и да не споменава никакво село.
То добре, ама когато има да стане нещо, то е неизбежно. Павлина, още не окопитила се от новината, трябваше да преживее големия стрес, когато най-близката й приятелка я посети, а младата двойка се канеше да излиза в града на разходка.
- Честито, Павлина! Чаровна и привлекателна е приятелката ти, Жорко, поздравявам те за избора, усмихна се и прегърна свойски младите хора.
- Не разбрах, откъде е момичето? 
Още не отворила уста, девойката чу как бъдещата свекърва почти изкрещя :
- От Плевен, от Плевен е...
- Не точно. - каза лаконично Зорница. - От село съм, от малко плевенско село.
Настъпи тишина. Влюбените си намигнаха весело и се изнизаха към асансьора.
Павлина за първи път в живота си се бе умълчала като ударена от гръм... Не можа нищо да каже, нищо да измисли в този момент. Безпомощна и тъжна се отпусна в мекото кресло, когато чу гласа на приятелката си да казва:
- Имаш нужда да останеш сама, затова те оставям...
Чу как вратата се затвори след нея и почувства страхотно облекчение. Разбра със сетивата си, че никога повече няма да бъде същото, че животът й ще се промени неимоверно, че пясъчните кули, които цял живот е градила, се сринаха само за един миг...



© Димка Първанова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Зорничка не си поплюва,на високо се цели. Вече е в парламента, а Жорко кара такси.Заедно са, но не съм сигурна дали "котето" няма да омагьоса този път някой селянин.Там поне е пълно с такива.Благодаря,че прояви интерес и коментира. Дими
  • .. Не точно. - каза лаконично Зорница. - От село съм, от малко плевенско село...
    Мома от село, сладка работа.Ще те гледа в очите , като коте.А аз - от град да е .На ти сега ,Марко , мома от голям град.Къде ми е бил акълът?
  • Нели, разни хора, разни идеали. Благодаря ти, че прочете и сподели. Една лъжа многократно повторена, започва да звучи като истина,дори пред този, който я е изрекъл.Но в крайна сметка истината винаги излиза на яве
  • "По-добре първи на село, отколкото втори в Рим "-
    Искам хората да разберат, че не съм случаен човек. Нека ми имат уважението поне тук, в кварталния магазин, ако не на по-престижни места. Околните те приемат такъв, какъвто сам се представиш -
    Интересна героиня. Предизвиква усмивки! Добре, че по- младите хора на робуват на такива философии или поне все още...
  • Блогадаря Светлана.Моята героиня е безобидна и състрадателна жена.Мисля си,че това което говори за себе си е по-скоро протест срещу живота за неосъществени нейни амбиции, за несбътнати мечти.Освен труд и воля на човек му е необходимо и малка доза късмет.Тя рисува картина как би искала да изглежда нейният живот. А родителите, никой не може да ги избира...Понякога сме максималисти, желаем повече,отколкото са ни възможностите.И твоят коментар много ми допадна.Замислих се и по този начин...Поздрави Дими
  • Ето това е гадното на пясъчните кули, лесно се сриват. Защо тогава да ги градим? Те трябва да са забаление, а не фикс идеи. Има много такива хора като Павлина, не зная за жалост или не. Стига да им е добре и да не пречат, но такива засечки вдигат "Лондонската мъгла", а после?! Хареса ми, Дими!!!
  • Мари, надявам се не само "оценките", но и отношенията ни да са отлични.
    Мия, още от самото начало ти се възхищавам... "магьосница на словото" си и много позитивна."Инвентаризацията" ми се вряза като нож в сърцето. Как е възможно да си толкова истинска и перфектна.
    С обич и към двете Дими.
  • Браво на теб, приятелко.
    Пиша ти шест.
  • Мими, Веси, Ани, благодаря ви от сърце, за това че ми гостувахте и споделихте с мен.С обич Дими
  • "Лондонската мъгла" е незлоблива сладурана.Харесва ми!
  • Мъдро и хубаво...
    Поздрави и от мен!!!
  • Дими, като се замислих, тази Павлина май е доста положителен човек! Всички имаме нужда от пясъчни кули, от вятърни мелници... Но не всички имаме кураж да ги издигаме и да ги споделяме! Прочетох с удоволствие!Поздрави и прегръдки!
Предложения
: ??:??