2.06.2023 г., 17:16 ч.  

Под кестена 

  Проза » Епиграми, Миниатюри, Афоризми
1561 3 18
2 мин за четене

 

..Пред нея на една пейка, в сянката на кестеновата алея, седеше господин, облечен в черно с подстригани нокти.

 - Чичо, дай ми една цигара. ...

Пред него, леко наведена и нагло потрепваща, стоеше леля в дрипи с несресана глава. По-скоро механично той просто извади цигара от кутията и небрежно протегна ръка.

-Не са ли те учили да поднасяш цигара на дама? Пичове като теб изглеждат, изправят се, карат жената да се настани удобно, поднасят цигара и след това й запалват.

Нещо неочаквано, палаво, закачно сякаш го изхвърли от пейката. Той скочи като актьор и сякаш пусна рядка птица от дланите си, внимателно настани тази... до себе си. Запалвайки цигара, тя дрезгаво добави:

- Никога не носете огън за цигара на жена под нивото на върха на носа й – това неприлично.

- Еха! Може би знаете нещо друго?

-  Знам, че си глупав и имаш лошо възпитание.

-  Ннну... възпитание - да кажем, и между другото съм доктор на техническите науки, ако със сигурност говори нещо...

- Това също говори, че си глупав. Кои други науки са само илюзии... Митове!!!

- О, толкова интересно! – и този път не по-малко от самата щедрост го накара да й се усмихне.

- Защо се усмихваш? Ти вече си дал половината си живот на незнайно какво, а ти се усмихваш... - тя рязко отърси пепелта, много ядосана.

- Според вас може би и Ломоносов, и Айнщайн, и Фройд, и Фридман, и много други... също? Бихте ли чували някога за тях?

- Митове! Съдете сами: има теория за раждането на закона за запазване на енергията и материята, материя от празнотата, срещу теорията на относителността и дори Вейник, дори Дингъл, теорията за разширяващата се вселена се затваря от теорията за стационарната вселена и либидото на този д-р Фройд само увеличи мъглата, а кучетата на Павлов всеки умря, преди мастилото, с което пишеше, да изсъхне.

- Така, така, така... Кой си ти? - вече с жив интерес й подаде той втора цигара.

- Не, не искам повече. Коя е? Поне не толкова глупава като теб. - Тя вече е станала но все пак успя да я задържи с един последен въпрос:

- Откъде знаеш всичко това?

- Оттам! Мислите ли, че да знаете означава да избършете куп панталони, да препрочетете книги и да убиете куп мишки? Защо не се изненадахте, когато разбрахте, че Менделеев е видял периодичната таблица насън точно както този видя формулата... Кекуле..., Нострадамус, бъдещето на човечеството видян в конвулсивен транс, Калвин, Лутер, Саванарола са написали етични закони в маниакални състояния, и Лавоазие и Гилотина - ... един създаде гилотина и с тази гилотина френските републиканци събориха главата на друг. И всичко това в името на тези митове за ума, който затова неразбирането е божие наказание...

На раздяла тя хвърли твърд поглед към черната му фигура, сякаш залепена за пейката, — прозя се и сякаш от някакво щракване изведнъж весело и почти приятелски казах:

- Добре, дай ми още една цигара за из път.

 

 

© Сенилга Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ти, мила Златна!

  • Благословена вечер, Сенилга!
  • Благодаря ти Ангел! Това е моят а ла под сакура.
  • "Под кестена"
    Поздравления!!!
  • Благодаря ти Стойчо! Написах това в отговор на безкрайна поредица от хуманитарни кризи. случва се от време на време поради големи открития, които хората правят, но не разбират от началото до края.
  • Благодаря Петър! Ще се опитам да пиша повече на български.
  • Паленка, много ти благодаря! Фокусирах се само върху жените: фризьорството - подстригване на коса и нокти )
  • Благодаря Младен! И освен това всичко тече, всичко се променя
  • За подстригването и подрязването и изрязването: подстригва се нещо по меко: козина (на куче, овца и т.н.), коса. Подрязват се и се изрязват твърди образувания, каквито са и ноктите.
    За овцете се казва не подстригват дори, а без предлог ПОД - стрижат се, от стригане. "Магаретата се стрижат напролет" - закачка/шега към някого, който след зимата се е подстригал.
    А тревата не се подстригва, нито подрязва, тя се коси. Глагол кося - аз кося, ти косиш, той/тя/то коси, ние косим, вие косите, те косят. Кампаниата с косенето е коситба, сенокос, косене. Косачи - хора, които косят
    https://chitanka.info/text/5290-kosachi
    Елин Пелин - класик в нашата литература
  • А на мен ми хареса, важна е идеята Синилга. Поздравления.
    Не го пиша на руски, за да не допусна грешки, но ти ще си го преведеш.
    Спокойна нощ
  • И все пак, да оставим правописа и граматиката, но пък следва една многопластова и интересна философска миниатюра, която ми допадна.
    Поздравления, Сенилга!
  • Георги! Большое спасибо Вам за то, что не прошли мимо и особенно за Ваше замечание о ж. роде, я исправлю.
    Что касается ногтей то в русском языке и не только

    Стричь - cut or shorten by cutting with something (hair, nails)
    обрезать - using cutting to separate anything that is on the edges, side, outside
    Стричь ногти, стричь волосы
    Обрезать деревья, обрезать цветы, обрезать провод
    Большая просьба подсказать, где можно убедиться, что в болгарском языке ногти не стригут, а обрезают?
  • Много интересен текст, поставящ въпроса дали всичко е релативно или е абсолютно? Отговор и досета нямаме. Поздравление, Сенилга!
  • "а кучетата на Павлов всички умряха" - кучета, всички - множествено число.
    Помня, че беше помолила да ти пишем на български. ече ти самата пишеш на бг. Браво!
  • Не подстригани нокти, а подрязяни 🤣
    Разсмя ме тук, първото може да се отнася за пострижка, или примерно, за косене на трева.
    Освен това липсва женския род, жената говори за себе си, като мъж.
    "Кой съм аз? Поне не толкова глупав като теб."
    КоЯ - е правилното, както и глупавА.
    Иначе творбата не ме впечатли с нищо и ако не бе молбата ти, щях да подмина.
    Поздравявам те.
    ПП
    И в коментара си допускаш същото.
    Трябва да е благодарнА.
    Но това явно е следствие на факта, че още се луташ в изучаването на нашия език.
  • Ще бъда много благодарен за критични коментари относно написването на тази миниатюра.
  • И аз се отказах, Конфуций помогна:
    "По-лесно е да победиш лошите навици днес, отколкото утре."
    Спасибо, Паленочка! Хэх, надо было про коньяк писать, может получила бы 5 звезд.
  • В заведенията вече не се пушеше, а аз наскоро бях спряла цигарите. В един момент цялата компания излизаше навън да пуши, само аз останах на масата. Отвън почнаха да ме викат. И аз започнах да излизам с всички "да пуша". Цигарата е като чашката - сбира и глупака, и професора
Предложения
: ??:??