29.05.2009 г., 20:42 ч.

Погански дни 

  Проза » Други
1172 0 4
3 мин за четене

    Дойдоха Поганските дни - точно дванадесет преди Рождество Христово. Страхът се превърна в неканен, но трайно настанил се гостенин в къщите на село Бориловец. Около Кръстовден попът наруши тайната на изповедта на една вдовица и оттогава вече никой не ходеше на църква, та поне там да намери спасение и покой. Мълвата за събуждането на караконджулите се носеше от уста на уста.
    Разказваха, че караконджулите били ниски, колкото двегодишни дечица, дяволи със сплъстена козина. На главите си имали рог, а дългите им опашки помитали всичко след себе си. Те излизали само по Поганските дни, но пораженията, които оставяли били достатъчни за цяла година, че и отгоре. Те сучели от кравите, които след това залинявали и не давали повече мляко. Така, теленцата умирали от глад. Друго тяхно любимо развлечение било да яхнат врани коне и да препускат из селото, крещейки по цели нощи. После си правели бъклици от конските глави и в тях източвали виното на стопаните. Най обичали, обаче, да вземат образа на някой човек и да отидат при близките му. Така го подмамвали да скача от скали или да убие някого.
    В селото живееше баячката Флора. На много хора беше помогнала и винаги познаваше кога зла сила е обсебила нечия нечиста душа. Тази вечер всички се бяха събрали в нейната малка къща. Флора намери топла дума за всеки. Хората говореха един през друг и за да ги спре, баячката се изправи и каза:
    - Време е да вървите. Няма да ви е страх, защото ще ви на ум науча. Ето ви от тази пандела. Вържете с нея плитка чесън на вратника. Като се приберете, почистете кандилата, напълнете ги с елей и ги запалете - Бог не е в църквата, а в душите ни.
    Поуспокоени, селяните си тръгнаха и изпълниха това, което им беше заръчала Флора до най-малката подробност. Останала сама, тя започна да приготвя своята плитка чесън. Тогава осъзна, че раздавайки щедро пандела на съселяните, не беше оставила нищичко за себе си. Излезе и отиде първо до портата на съседите си. Когато стопанинът се показа на прозореца, тя му каза:
    - Стамене, аз съм, Флора. Отвори ми да вляза. Не ми остана пандела и не мога да си вържа плитката чесън.
    - Я да се махаш, караконджуле! Престорил си се на наша Флора, ама не мож ме измами. Ха да те чумата тръсне дано! - извика Стамен и затръшна прозореца.
    Другите опити да намери подслон бяха толкова напразни, колкото и този. Наближаваше полунощ и баячката реши да се прибере. Всеки момент караконджолите щяха да излязат. Тя влезе в къщата си и запали кандилото. Падна на колене и зашептя Божията Молитва. Когато я повтаряше за седми път, вратата леко изскърца и в стаята влезе покойната ú майка. Изглеждаше здрава и се усмихваше така, както когато Флора беше мъничка. Само студенината в очите ú беше някак чужда.
    - Какво правиш бе, майка? При толкоз билки и церове дет' съм те научила, на колене да те намирам. Я стани, яла да се прегърнем и да вървим в гората. Да знаеш какви са треви пораснали, у-у! Хем с тех ще си го върнеш на тез неблагодарници, дет една врата не ти овори'а.
    Флора почувства как сърцето ú се свива от болка. От една страна ú се искаше да стане, да прегърне майка си и да тръгнат из гората като едно време. От друга, знаеше, че това не е майка ú и трябва да се отърве от караконджула. Баячката стана, грабна кандилото и го плисна в лицето на създанието. Зловещ вик разцепи тишината и Флора отново беше сама в стаята.
    На другия ден селяните се събудиха и видяха, че добитъкът им е здрав, а къщите са недокоснати от зла сила. Всеки взе по нещо от дома си - месо, брънза (сирене), мед, вино и отидоха да благодарят на Флора. Тя ги посрещна усмихната на двора. Само няколко жени забелязаха, че косите ú се бяха прошарили тук-там.
    - А бре, Флоро, да знаеш що стана снощи - каза Стамен. - По едно време караконджул дойде у назе и каза, че си ти. Ама не посме да доде, Господ да го убие дано!
    - И у назе, и у назе - обадиха се другите, у които Флора беше потърсила подслон.
    - Не е бил караконджул, аз бех, че ми се свърши панделата...
    - Дръжте го! Караконджул е. Убил е нашата Флора и сега ни лъже - викна Стамен.
    - Белким язе не знаем, че Флора бели коси нема - обади се една от жените.
    Всички грабнаха камъни и ги хвърлиха по Флора. Скоро мястото, на което стоеше тя, се превърна в каменна могила. Всяка година, на Поганските дни, носеха още камъни и ги трупаха отгоре. Така си стои и до днес - Караконджулова  могила.
   
 

© Весислава Савова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Поздрави, мила Ели. Благодаря ти за топлите думи.
  • Много красива и поучителна легенда-разказ! Но и аз като "жарава" се сетих за поговорката "Никое добро не остава ненаказано"! Поздрави и продължавай да ни радваш!
  • Благодаря ви, Петя, Весинка! Толкова е хубаво да получа коментар от вас. За теб, Весе, зная, че имаш слабост към легендите и затова пиша с още по-голям хъс. Преди ден-два, когато спомена за караконджулите по друг повод, ми напомни, че не съм публикувала легенда за тях. Ето защо, искрено ти благодаря за това, че ме насочи към тази тема. Петя, на теб съм ти изключително благодарна за зрелите и мъдри коментари. Имах удоволствие да прочета някои от творбите ти. Ще се радвам на всяка твоя публикация.
    И на двете ви желая от сърце много вдъхновения, които да споделите с нас като откровения.
  • Езическото и християнското и до днес са здраво привързани...Хората продължават да вярват в суевеврия,да тънат в заблуди...След Мръсните дни ще се роди Новото Слънце,старата година ще се претъркули,за да се роди на ново с нови надежди...Хаосът ще бъде заменен с порядък,светлината ще замени мрака...Затрупват с камъни носителите на някаква вина,на набедените за вършители на злодеяния...
Предложения
: ??:??