27.01.2016 г., 22:13 ч.  

Потъване (За конкурса) 

  Проза » Разкази
790 0 10
5 мин за четене

"Скъпи пътници, корабът потъва нормално и дъното е по-близко от брега. Кой иска да бъде капитан?"

 

Флорида е една потъваща земя. Това потъване не е като потъването при корабите, където е свързано с бучене на океански вълни, злобно свистене на вятъра, и писъци на ужас смесени с проклятия, от устите на пътниците и екипажа. 

Не е и, като потъването на една държава изпълнено  с предателства, протести, празни обещания, избори до дупка и безсмислено боричкане за капитанската фуражка. 

Потъването на една земя е любов. 

Това е любов между Океана и Земята. Безумно влюбеният в младата красавица Флорида,   старец Океан,  задушава своята закъсняла любов в прегръдките си. Той я засипва с даровете си, залива я с богатствата си, опитва се да я впечатли с огромността си. Той се плиска укротен в краката и, гали нежно бреговете и, и носи, носи, носи, безсилен да и даде повече от материални утехи. 

Испанците, които за пръв път видяли земята на Флорида, във възхитата си от красотата на нейните брегове я кръстили "земя на цветята" - Флорида. 

Не можал старецът Океан да устои на такава красота и я поискал за себе си.  Всяка година все повече и повече от Флорида става част от океана. Красива Флорида, опасен Океан. Дъното покрай бреговете и е осеяно с плитчини, и скали. Ревнивият старец не пуска никой друг да доближи любимата му. Това е неговата, макар и невъзможна любов. Прекалено стар и богат е той и прекалено млада и лекомислена е тя. 

Но ето, че и от тази невъзможна любов се ражда живот. Живота на ключовете на Флорида. Това са части от Флорида частично потънали в океана, но тук таме все още образуващи десетки, а може би и стотици острови. Това са ключовете с които Флорида е заключила своето сърце. Океан се опитва да намери верният ключ, очертанията на островите вечно се променят, но сърцето на красавицата остава затворено. 

Тогава разбеснелият се старец се нахвърля върху някой невинен търговски кораб и го разбива на малки парченца в яростта си. Флорида го поглежда с укор и старият любовник полага в нозете и несметните богатства които е откраднал от трюмовете на кораба.  Бъчви с вино и сандъци със стоки, изнася той към брега, а после се отдръпва и показва ковчежета със златни пиастри, бисери, диаманти и скъпоценни орнаменти от дворците на маите, потънали на дъното. 

И обитателите на ключовете идват и отнасят тези дарове на стареца. След тях на брега остават само гларусите, чаплите и пеликаните, да обират истински ценните подаръци - водораслите, рибите и раците защото само храната, която поддържа тялото и духа, има цена в този, непрекъснато сменящ ценностите си, свят. 

Какви хора живеят на тази земя? Това са децата на морето, бреговото братство - пиратите и сирените. Те са сродни по дух с гларусите, чаплите и пеликаните. Те живеят от щедростта на старият Океан, защото лекомислената Флорида няма нито зелени пасища, нито тучни поля, нито подземни богатства. Тя е горда, гола и красива, окичена със цветя и палми. Оскъдните и зелени одежди не могат да изхранват добитък или да дават убежище на дивеч. Тя е просто едно дете на любовта и богатството и е в нейната красота. 

Преди двеста години основното занимание на жителите на ключовете е било да обират богатствата на потъналите галеони. По един кораб на седмица е намирал края си в тези води по онова време. Обитателите даже са измисляли клопки за примамване на корабите, като фарове в най-опасните места, чудни песни и красиви полу разголени девойки махащи от брега, подобно на морските сирени на Омир. 

Когато нямало корабокрушения, то самите обитатели на островите използвайки морските си навици и отличното познаване на фарватера са пиратствали във проливите между островите им, причаквайки там тлъсти търговски фрегати с големи трюмове. Понякога им се удавало да плячкосат и пострадали от бурите, неспособни да се отбраняват, тежко въоръжени галеони пълни със злато, изостанали от охраната си и изгубили се в този непредсказуем архипелаг.  Откраднатите богатства се стопявали за броени дни на брега, похарчени за храна, алкохол и ласките на куртизанките, подобно на изхвърлена на брега риба нападната от ненаситните гларуси и чайки. 

Тези времена са отминали, но хората са си все същите. Сирените и пиратите посрещат огромни авиолайнери пълни с богати туристи, дошли от цял свят, да се полюбуват на тази невъзможна любов между Океана и Флорида. Магистрала номер едно, простряла се над водите на океана, носи на раменете си милиони пътници от континента. 

Хиляди хора уморени от скучните си работи, отегчени от предсказуемостта на собствените си животи, обезверени ,че някога може да срещнат отново любовта,  идват тук, както те самите казват, на почивка. Слизайки от самолетите и колите те попадат сред тази хилядолетна любовна сага, стара като света, и живота започва бавно да проправя пътечка към заспалите им сърца. 

Старият Океан, заслепен от своята любов, не се интересува от мнението на хората за него. Флорида е очарователна и ненаситна, и след като не може да има ласките на младостта, то поне ще се утешава с богатствата на старостта. 

Сирените примамват туристите  в различните ресторанти, магазини, кръчми пиратите ги канят на океански риболов, гмуркане при кораловите рифове, плаване до Куба и какво ли още не. И навсякъде магазинчета, капанчета, сувенири, слънце, океан и пясък. И търговските ветрове шумят в листата на палмите. 

Но понякога очите на Флорида се замъгляват от облаци и сълзите и потичат, като тропически порой.  Жали красавицата за погубената си младост в една любов неравноценна.  Плаче за слабостта си към скъпи подаръци и ласкателства. Оплаква децата си, които един ден ще я забравят на дъното на океана и ще отидат по други брегове да търсят лесната плячка и веселият живот, разглезени от богатият си татко. 

Поплаче малко Флорида, па и мине. Такава е тя лекомислена и игрива. Децата и, и те са, като нея. Затова и глезотийките на татко Океан им харесват толкова много. 

Като грейне жаркото слънце на небето и те се изсипват всички навън по плажове и паланки, пристанища и кръчми. 

И пак започва алъж верижа. Надвикват се продавачи, надиграват се музиканти, артисти се борят за вниманието на публиката, носи се миризма на контрабандни кубински пури, алкохола се лее, като река, и любовта просто ти се случва за скромната сума от н долара. 

Океана сресва старателно бялата си брада от пяна, облича лекомислена риза от цветни водорасли, слага си кичовски ланец от кокосови орехи и орхидеи, подстригва късо буйните си вълни по последна европейска мода, която съвсем не му отива, и носи поредният сандък със злато за да си откупи още една целувка от голямата си, несподелена, невъзможна и най-сладка любов. 

А Флорида приемайки подаръка и продавайки ласките си потъва надолу още мъничко, но е толкова красива в това си потъване, толкова чаровно лекомислена, толкова горда с женският си чар, че само човек без сърце няма да и прости нейното падение. 

© Немо Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Омеан а оправен на Океан. Що се отнася до н долара то товами харесва и така. Няма да го променям, освен ако не ми обясните простичко, като на не литератор, защо аджеба.
  • Валери, радвам се, че си харесал разказчето. За другото съм абсолютно съгласен с теб. Дълго време се опитвах да продължавам да пиша за България, и един ден се усетих, че не само ставам досаден за много хора (което не ми е проблем), но и не мога вече да пиша за България (което си е проблем). От пет години не съм си идвал и България, която познавам е преди всичко България на медиите. Иначе при разговори с роднини и приятели по скайпа получавам редовната си порция "всичко ни е наред". И така остават три варианта. Да пиша спопред това, което чета тук написано от вас (което си е чиста проба плагиатство), да преразказвам новините (което си е олигофрения), или да пиша за това, което ми е пред очите. Когато си дойда в България, живот и здраве, за нищо друго освен за нея родната няма да пиша. Обещавам!
  • Валери, B (Немо) живее и работи от много години в САЩ и за него няма нищо по-естествено от това да пише за Флорида. Мисля, че вече по-трудно ще му се отдава да пише за дядо Черноморко и морското момиче Варна, но съм сигурна, че следващия път ще се опита да направи и това, защото чувствам, че обича България, щом е избрал да публикува в български сайт за литература и изкуство.
  • Прекрасен разказ! Радвам се, че прочетох!
  • Радвам се, че ви харесва този разказ. На мен много ми харесва мини конкурса. Този път успях да се вместя и в дължината на разказа и във времето за публикуване, така че ще мога не само да се наслаждавам на разказите ви, но и да гласувам за този, който най-харесвам. Пожелавам ви успех, и се ползвам от случая да ви поздравя за разказите в предишните кръгове. Честото на победилите, макар че в такива конкурси победени няма.
  • Поздравления и от мен! Наистина всеки следващ разказ ти е на все по-високо ниво.И тази трактовка на невъзможната любов ми допадна много.Аплодисменти!
  • Ако не беше изтрил старите си разкази /есета/, щеше да бъдеш емблематичен пример по колко различен начин може да пише един автор, когато се освободи от автобиографичния елемент в произведенията си. Да се чуди човек, Викторе, това ти ли си, не си ли ти! Поздрави! Харесах много! Припомняй си от време на време онази мисъл на Набоков за момчето, вълка и литературата; и ще бъдеш на правилния път!
  • Много красиво написано, научих и някои нови неща Стана ми жал за Океана Успех!
  • :Много описателно! Успех!
  • Да, да... това несъмнено е една невъзможна любов... Поздравления за оригиналността!
Предложения
: ??:??