6.05.2020 г., 9:20 ч.

Празници, та празници 

  Проза » Други
901 2 8
3 мин за четене

Мине, не мине време – и някой отнякъде вземе да ни натяква колко сме мързелив народ, как работим малко, какви празници си имаме и как ни се иска все да изкръшкаме от работа.

Няма да задълбавам по наистина важни въпроси – каква работа, в чия полза, с какъв резултат за нас.

Нито ще подмятам, че смисълът на работата май не е в моралното удовлетворение да си полезен някому /според дебелите книги по научен комунизъм и практически капитализъм/.

Камо ли да се опирам на пазарните постановки за ползата от този труд ЛИЧНО за теб. Изразявано в пари.

Все постановки, които идват на всеки нормално мислещ човек, поради което са старателно изтривани от нароилите се социални демагози.

Защото иначе ще се види реалността – всекиму се иска да има много неща /ако не и всичко!/, но с колкото е възможно по-малко усилия /ако не може и без тях/. Плюс свобода за времето си – ние най-добре си знаем как и къде да го пилеем.

Поради което празниците са измислени от древните като отдушник на напрежението за хората. А по-късно дори робите са получавали дни за разхлабване.

Обаче, и днес се намират социолъжци, демагози, манипулатори, които се опитват да мачкат душите на българите като пластелинче. Най-лесно – чрез укорите колко много празници имаме.

Е, да – ама напоследък се появиха прекалено много източници за информация, където от пръв поглед се вижда несъстоятелността на тия твърдения.

CNBC взели, че направили класация на държавите по брой празници. По-интересно щеше да е тя да обхваща всички държави, а не само 62. Но... Каквото!

Та да погледнем по белите държави. Дето уж сме се запътили.

Швеция и Франция имат 25 официални празника, от които 11 национални. Люксембург и  Финландия са със същата бройка официални, но „само” с 10 национални празника. А Дания е за пример – 9 национални дни. Затова пък в Австрия са 13.

За Гърция няма да споменавам /макар при тях да е 25 и 12/.

Великобритания има подобна структура – 28 празника, от тях 8 национални. С една подробност – много работодатели включват празниците в годишния отпуск.

По този случай да погледнем положението с отпуските.

В Швеция са 19 дни годишно – при стаж 9 месеца. След година стават 25. А националните празници са неработни дни. В Дания и Австрия също има 25 дни платен отпуск.

Във Финландия и Франция са 5 седмици платен отпуск. Отделно всякакви добавки. Например, служителите, работили поне 6 години на ръководен пост във френска компания, имат право на творчески отпуск от 6 до 11 месеца.

Та изглежда не сме мързеливи. Нито кръшкачи. Просто социалните условия за работа у нас са близки до нормалните икономики. Което май дразни някои работодатели.

Ето я тази година.

Седем национални празници – Освобождението, Великден, Гергьовден, 24 май, Съединението, Независимостта, Коледа. С някои прилепени към тях дни, които ВИНАГИ се отработват.

1 януари е Нова година, 2 януари или 31 декември  често се отработват. Както се отработват и останалите закачени от празниците дни.

Или – направо казано: празнувайте! Не лентяйстваме, не кръшкаме, не сме назадничави.

Всичко е наред – поне в тая област. Но защо ли държавата ни изостава от изброените държави във всички други сектори на живота?

 

 

 

Заповядайте тук - https://genekinfoblog.wordpress.com/

 

 

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • За доброволния избор на професия може много да се спори, но...
    А законът е правило, но не и реалност.
  • Има професии в цял свят които работят на празници, дават дежурства. Те имат по-различен ритъм на работа - полицаи, пожарникари,лекари и друг персонал в болничните заведения, също бензиностанции, градски транспорт и някои увеселителни заведения. Може даже да съм пропуснала някого. Но това е в цял свят, не само в България. Хората вероятно /или поне така е редно/ ги компенсират за това. А и това е техен избор на професия, нали? Ако изобщо коментирах по този начин, то е защото когато някой се опита да ме убеди в нещо, а аз виждам несъотведствия, то тогава автоматично в мен светва лампичка дали останалото е коректно, като данни. Например за Испания мога да кажа със сигурност че празничните неработни дни за 2020 са 14 дни . Да 14 е повече от 11, но...
  • Благодаря, Ирен!
    Мисля, че смесваш официалните твърдения - във вид на правила, и реалността.. Например, доколко Нова година е неработен ден за хората от заведенията?
    Имаш предвид тези на държавната софра? А, да - за това си права. Макар и полицаите, примерно, да могат да посочат какви празнични дни са имали.
  • Да се върна и да честитя празника. Честито да е името ти и здрав бъди!
  • Няма да правя пълна проверка на написаното от теб, но забелязвам определени неточности. Например това с отработването на празниците в България. От 2019 има правилото да няма отработване, но също така и да няма сливания на празничните дни със съботите и неделите. А ако национален празник се пада в почивен ден, понеделникът след тях е почивен и не се отработва. И за да бъдем коректни трябва да имаме предвид не броя празници, а неработните дни за празниците в страните. В България за 2020 са: 01,01 – Нова година, 03,03 – Ден на Освобождението на България, 19,04 – Великден,01,05 – Ден на труда, 06,05 май – Гергьовден, 24,05 май – Денят на българската просвета и култура, 06,09 – Съединението на България,
    22,09 – Ден на независимостта на България и 24, 25, 26 декември – Коледа. - Това прави - 11 официално почивни дни за 2020 без да се отработват. Може кардинално да си прав, обаче такива неточности някак ми бодат очите.
  • Благодаря, Ангелче, Надя, адаш!
    Приятно празнуване днес!
  • Да, тук открих неща, които не знаех и то, полезни!
    Честит Гергьовден, адаш, да си жив и здрав, и да продължаваш така, както умееш!
  • Честит имен ден! Да ти е живо и здраво името! Здраве, късмет и вдъхновение, пожелавам - от сърце!
Предложения
: ??:??