31.10.2019 г., 9:15 ч.

Предпразнична горчилка 

  Проза » Други
417 3 7
3 мин за четене

Вярно е, ние, българите, обичаме историята си. Да четем романи, да поизтъкнем това-онова, да позяпаме с наслада златните археологически находки (а жените да се ядосват що материал пропада, какви украшения биха си направили).

Но да се замислим над миналото, да пренесем опита в настоящето, просто да сравним ситуациите и оценим дедите си - не ни се иска. Защото твърде дребнави ще изглеждат грижите ни пред техните стремежи, твърде ниски ще се окажат полетите на надеждите ни, твърде голяма ще е разликата между онези великани на духа и нас, зяпащите клюкарско-воайорското риалити някакво си.

Човек живее в добро настроение, когато няма съизмеримост. И става още по-самоуверен и самовлюбен, забравяйки, че истината се вижда в сравнението.

Тежко се живее днес - спор няма. Но нима е било по-леко на дедите ни? Че в нашата история комай няма година без война или вътрешни катаклизми. И все пак хората са оцелявали - без хленч и показност. Едно, че е нямало кой да ги чуе, второ - че са предпочитали сами да се справят. Обаче не само са оцелявали, не само са поколение отглеждали и опазвали, не само род и държава градили, но и култура своя са създали и развивали. Дори слабаците по история имат бегла представа за светите братя Кирил и Методий, за Патриарх Евтимий, за Златния век.

А някои даже знаят чий е денят 1 ноември. Без ирония - тя е в реалността.

Помним как един бивш просветен министър определи себе си и правителството за будители; президент, убедено твърдящ, че Джон Ленън е будител наш роден, външен министър донейде българин по документи, твърдящ, че НАТО е съвременен будител.

Какво да се прави - простотията и низостта по хората ходят, не по говедата.

Ония са си природно ограничени, за човеците се налага повече труд да положат.

А будителите български са почти неизвестни за обикновения съвременник. Те са останали в историята - в графата "и др.". Вярно, отец Паисий е познат - поне по улиците на негово име, но Матей Преображенски - Миткалото, Захарий Княжевски, Неофит Рилски, Неофит Бозвели и цялата плеяда българи, положили знания, умения, сили и възможности в основата на духовното ни възраждане? Кой знае нещо за този монах - отец Матей? Бунтар - сподвижник на Левски, и просветител, намерил призвание в обикалянето на българските земи и разнасянето на книжки за четене. Човекът, учил селяните как се земя стопанисва по модерна метода, човекът, сам търсил и откривал новото. И не само измислил прототип на картечница, но и създал нови сортове зеленчуци и плодове.

Искаш ли да вървиш напред - огледай се назад. И прецени постигнатото. Но ми се струва, че отново зад помпозните чествания ще забравим основното - духа. Нещо не ни се иска да говорим за него, все към материалното ни влече, все моментното ни се нрави. Е, как ще израсне нова реколта в народната нива, когато не сеем, а предпочитаме да излапаме посевните семена? Ние да оцелеем, пък бъдещите поколения да се спасяват сами? Затова и надали някога ще има ден на днешните будители. Най-много ден на срама от дремещите в мизерията си хорица.

Мизерия най-вече духовна.

Водеща човека мислещ до скота преживящ.

Горчиво? Поне малко дразнещо и будещо…

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Ох Георги,вместо да ходим да палим свещи в Румъниия на б.Георгиеви ще ходим в Ю.Аар на б. маргини и галини(не нарочно с не главни букви съм ги писал).Пост фактум.Поздрав приятелю(ако позволиш да те нарека така).Ама и да не ,кво ми пука..Поклон.
  • Благодаря, Красе!
  • Сигурно и сега дават, но понеже става дума за сравнение, колко взимат?10% от заплатата на всеки управник да отива за дарение в полза на просвещението. Като не са будители поне да подпомагат тези, които могат да го правят и го правят... Духовната мизерия е най-страшна, прав си.
  • Благодаря, Стойчо!
    Илюзиите приспиват, затова трябва будене...
  • Че кой отвори очите на българите,ако не такива като Миткалото,че кой дари милиони златни левове за Университет,като братята Христо и Евлоги Георгиеви,кой остави пари за Търговска гимназия,която е вече Висша Академия по икономика в Свищов?Не е ли Димитър А.Ценов!?
    Какво създадоха днешните милионери от Девети септември 1944 година до днес?!
    Ето, тези факти трябва да ни държат будни!
  • Благодаря, адаш!
    Както отбелязах при другото - ще има и още. Сбор на събития са тия дни.
  • Сякаш четя своите размисли тук...
    Поздравявам те.
Предложения
: ??:??