15.01.2004 г., 0:32 ч.

Представителят 

  Проза
2216 0 12
10 мин за четене

Посвещавам този разказ
на eovin_f, с която се държах
като пълен простак.


Джак Спрингфилд беше съвсем нормален човек. Пенсиониран съдия от богато семейство, той седеше в люлеещото си кресло на верандата на къщата си и съзерцаваше заснежените върхове на планината, в която се намираше малкото му имение. Любуваше се на прелестния залез, за поклащането на дърветата, които лекия ветрец събуждаше от време на време, любуваше се на поляната пре дома си и на цветните лехи, които жена му беше засадила. Беше щастлив човек, който намираше очарование във всичко, дори в облаците комари, които щурмуваха къщата, и които от време на време отпъждаше с нервно движение. Имението му беше доста отдалечено от близкото село и Джак се радваше на усамотението, както може да се радва единствено човек прекарал 40 години от живота си в големия град. От време на време задрямваше, но комарите бързо го връщаха от света на Морфей в реалния свят. Това спокойно съществуване продължи само до мига в който Джак започна да изчезва. Всъщност той изчезна само за очите на жена си, ако можеше да се довери на собствените си сетива, а човек разумен като него определено можеше, той се озова в някаква почти гола стая, в която имаше само една желязна маса, два стола, едно футористично устройство и едно същество, което колкото и да приличаше на човек, съвсем очевидно не беше човек.

- Вие какво правите тук? - попита хуманоидът.

- Ами...

- Да не сте новият ми помощник?

- Май не.

- Май не или, не изяснете се за бога.

- Ами в действителност не знам.

- Как така не знаете - учуди се съществото - Кой сте вие, щом не сте новият помощник?

- Ами... Аз такова... Не знам.

- Как така не знаете. Съвсем очевидно сте разумно същество, нали така?

- Май да.

- Макар че говорите някакъв варварски език имате названия на различните предмети - одушевени и неодушевени, нали?

- Съвсем определено, да.

- Значи по някакъв начин назовавате себе си, нали?

- А-а-а, вие питате за името ми. Да, да, естествено знам как се казвам.

- Е няма да е зле да ме светнете по въпроса, защото все пак е културно когато човек влезе някъде да се представи, особено когато нахълтва в чужд кабинет при непознат човек.

- Аз?!? Аз не съм нахълтал.

- Ооо, по дяволите, все едно. Кажете ми кой сте и какво правите тук.

Човек отхвърля нещо, когато му е донякъде непонятно. Мозъкът Джак не отхвърли тази ситуация, въпреки че беше абсурдна, само защото тя не се вписваше в никакви негови представи, тоест тя беше толкова абсурдна, че не можеше да не бъде вярна. Ако беше сън скоро щеше да се събуди, а ако не беше може би е по-добре да обясни на този "човек" кой е и как е попаднал тук. След като размисли по този начин Джак каза:

- Ами вижте сега, съвсем спокойно си дремех на верандата и съзерцавах природата и без нищо да чуя или видя, изведнъж попаднах тук. Казвам се Джак Спрингфилд и знам защо съм тук и къде е това тук по малко и от Вас.

- Май се досещам какво е станало. Чакайте да проверя в компютъра - каза хуманоидът и сложи ръце върху нещо, което макар че не беше физически свързано с футористичното устройство на масата, което очевидно беше компютъра, някак си имаше връзка с него, поне такова усещане имаше Джак.

"Може би инфрачервен порт или някаква друга дяволия" - помисли си той.

- Да-а. Вече е ясно поне едн: Вие се казвате Джак Спрингфилд и сте землянин. По професия съдия, бог знае какво е това, възраст... така о-о-о млад сте, гледам нямате и 25 години...

- Ами ако трябва да бъдем точни имам. На 63 съм.

- 63 земни, приятелю, 63 земни. Тук ползваме унифицирани мерки. - поправи го хуманоидът - Та докъде бях стигнал. А да. Та ясно е поне едно. Някой ви е депозирал билет в службата телепортация и те са си свършили работата, както изглежда доста мърляво, но не повече от нормалното.

- И каква е вярната дестинация?

- О, не знам. Билетите не ги пазят, така че не мога да ви кажа нищо определено. Но надявам се, че поне не са сбъркали планетата.

- Възможно ли е?!?

- Малко вероятно е, но се е случвало. Един колега го запратиаха право в центъра на една нова звезда, бог да го прости.

- Съжалявам.

- Няма защо. И без това никой не го обичаше.

- Дали ще Ви бъде удобно да ми кажете къде съм попаднал - попита Джак.

- Зашо не. Вие се намирате в служба "Осветление и отопление", отдел ремонт.

- А по-общо?

- Галактическия съвет. Ние сме нещо като комисия към него. Осигуряваме безпроблемна експлоатация на звездите, доста рискова работа, но необходима.

- Защо рискова - полюбопитства Джак

- Попитайте помощника ми - сопна му се хуманоидът.

- С удоволствие ще го попитам ако го срещна, но...

- Ще го попитате като умрете, ако има отвъден свят.

- Съжалявам. Лека му пръст. Какво стана с него?

- При планов ремонт на едно жълто джудже изгоря. Някой идиот пуснал звездата в експлоатация докато той е работел.

- Ужас!

- Случва се. А с Вас ще направим така. Ако разбирате нещо от звездна механика и ядрена физика можете да ми станете помощник, какво ще кажете?

- Ами аз съм бивш съдия, нищо не разбирам от звезди.

- Жалко. Тогава ще трябва да идете в отдел "изгубени хуманоиди" и да съобщите за изчезването си. Те ще ви намерят, не се притеснявайте.

- Как така ще ме намерят?

- Ами ще ви открият и ще ви пратят там където трябва да бъдете.

- Но аз сам ще ида при тях.

- Още по-добре, значи ще ви открият по-бързо.

- Звучи ми тъпо, но щом казвате.

- Да, да. Ще ви поръчам телепорт. Дайте си картата.

- За жалост нямам такава.

- Излезли сте без пари? Крайно глупаво от ваша страна.

- Пари имам, но земни.

- Не стават. Ще Ви поръчам на моя сметка, наблизо е и няма да е скъпо, но да ми ги върнете.

- Няма проблем, веднага щом се сдобия с такива. Благодаря - каза Джак, но като се огледа разбра, че съвсем не говори на когото трябва. Беше се озовал в съвсем друг кабинет. По-богато обзаведен, с дъбово бюро и кожени столове за посетителите. С големи шкафове и библиотеки и много цветя, съвсем непознати разбира се. Човекът срещу него също беше съвсем друг.

- Не знам за какво ми благодарите - каза той - но въпреки това - моля, няма защо.

- Аз не на Вас.

- Аха, предполагам, че сте нов тук и не сте свикнал с телепорта.

- Да.

- Нищо ще свикнете.

- Това служба "Изгубени хуманоиди" ли е?

- Абсолютно.

- Ами искам да съобщя за изгубен човек.

- Име?

- Джак Спрингфилд.

Човекът попълни името във формуляра, който беше се озовал незнайно как в ръцете му.

- Име на изгубилият се?

- Джак Спрингфилд.

- Адаш?

- Не самият аз се изгубих.

- Интересно. Как стана това?

И Джак му разказа цялата история.

- Дааа. Тия от телепорта определено са клоуни, а и вие по-добре да бяхте използвали кораб, щом не сте свикнал.

- Нямах избор. Аз изобщо не исках да ходя никъде.

- Случва се понякога. Но доколкото виждам тук - каза човекът от службата за загубени хуманоиди и посочи екрана на компютъра - Вие сте съвсем правилно изпратен тук. Изглежда нашия председател е наредил да Ви докарат при него.

- Кой председател?

- На галактическият съвет.

- И как разбрахте? Човекът, с който говорих преди Вас каза, че билетът ми го няма.

- Няма го, но вие имате уговорена среща с председателя и тя би трябвало да се провежда в момента, а вие съвсем очевидно не сте там. Освен ако не сте от онези, цефеяните, дето могат да бъдат едновременно на няколко места.

- Не съм.

- Е значи ви намерихме. За първи път става толкова бързо. Дайте си картата и ще ви поръчам телепортация.

- Ами нямам.

- Уф. Добре де, на наши разноски тогава.

- Бла... - започна да казва Джак, но усети, че вече не е в отдела за загубени хуманоиди. Намираше се в голям кабинет с резбована ламперия и интересни лампи по стените. Полилеят, от който идваше основното осветление беше кристален, но от някакъв много интересен кристал, който искреше във всички цветове на дъгата и въпреки това не променяше цвета на светлината. Сякаш кристалите блещукаха без да пречупват светлината. Зад махагоновото, дали беше махагоново, бюро седеше мъж на видима възраст 45-47 години, облечен в черно двуредо сако, бяла риза с тъмносиня вратовръзка

- Моля, моля. Седнате. Чувствайте се като у дома си.

- Благодаря. Вие сте председателя?

- Да аз съм. А вие закъсняхте. Предполагам не по ваша вина.

- Имах проблеми с телепорта.

- И аз така предположих, като не се появихте навреме. Постоянно го бомбардираме с резолюции, но ефекта е никакъв - работят си все така калпаво. Но в повечето случаи след някой друг опит човек стига там закъдето е тръгнал.

- Е да, ако знае за къде е тръгнал.

- О! Вярно. Не ви казахме. Неприятен пропуск и за нас и за вас. Извинете секретарите ми - като опитен политик председателя прехвърли вината на администрацията си - но нали разбирате - много работа е и хората забравят.

- Да, добре. Не се притеснявайте.

- Не, аз не се притеснявам.

- И все пак защо съм тук?

- Ами вижте сега. Може би трябва да ви запозная с малко история - започна председателя - Когато на вашата планета се зароди жовот назначихме служебен представител на Земата в Галактическият Съвет - една жена, която обаче скоро се отказа от поста, защото й предложиха по-добра работа. След като тя се отказа преценихме, назначихме една семейна двойка - мъж и жена, която се справяше горе долу, но мъжът прояви малко перверзни наклонност - изяждаше децата си и се наложи да го отзовем. Но не се получи лесно, голяма битка се заформи докато децата му вземат властта. След като я поеха работите потръгнаха, но за жалост май малко поизбързахме, защото се получи голям хаос - едни се молеха на един, други на друг, нали разбирате - сложна ситуация. Затова решихме да ги отзовем и преди около 2000 години по вашето летоброене избрахме един землянин, който според някои не съвсем достоверни твърдения на майка си бил заченат непорочно, хахаха, нелепост разбира се, но хората й вярваха на горката жена. Та той стана първият землянин представител на вашата планета в Съвета, което му даваше голяма власт над сънародниците му. Но той не успя да се наложи, даже накрая съвсем го отрекохте и се наложи да го отзовем. Та такава е работата - Вие сте избран за новият представител на Замята. Бяхте грижливо подбран от всичките ви сънародници. Вие сте най-достойният за тази работа.

"Как ли пък не, като ви гледам какви малоумници сте" - помисли си Джак.

- Грешите. В тези работи сме изключително прецизни.

"Господи на глас ли го казах?" - ужаси се Спрингфилд.

- Не. Но не се безпокойте, няма нищо лошо в критиките.

- Е да, нямах нищо лошо наум.

- Е приемате ли?

- Ами не знам. Изкушавате ме. А какви са задълженията?

- Ами да подпомагате развитието на хората и да ги представлявате в Съвета, като второто е почти без значение, защото напредналите цивилизации имат по 1000 - 1500 представители там, така че гласът на Земята е глас в пустиня, така да се каже, също така да карате хората да спазват законите, които може да не са съвсем на ниво, но не са толкова лоши, да насърчавате учените и да наказвате престъпниците. Изобщо всичко, което прави един представител?

- Но това са почти божествени функции.

- Е да ако предпочитате този термин.

- Ами трябва да помисля.

- Защо, доколкото виждам идеята ви се струва привлекателна. Единствената трудност ще бъде да наложите волята си, защото вие сами се отрекохте от, хмм, да го наречем бога.

- Мисля да се пробвам - реши Джак.

- Правилно, такъв случай не е за изпускане. Ето ви личната карта, кабинетът ще ви покаже секретарят Ви, който чака отвън. Не го сменяйте засеха, защото той е работил и с предишния представител и ще може да Ви въведе в работата. Друго не се сещам. Пожелавам ви успех.

Така Джак стана бог. След няколко месеца вече беше навлезнал в новите си задължения и беше поел властта в свои ръце. Сега стоеше доволно в креслото си и си мислеше:

"Ха сега да видим няма ли бог."

© Иван Атанасов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много интересно и оригинално
  • уоу!Разказа много ме заинтригува,а чесно да си кажа ме накара и да се замисля върху някои доста интересни теории, заложени в него...Както и да е-определено доста добър разказ,много, ако мога така да се изразя, шантава идея,но реализирана с невероятен усет към художествения стил
  • Е успя да не ми паднеш в очичките след държанието Разказа ти е страхотен наистина браво! Кога ли ще си копувам книжки с произведенията ти? Продължавай все така, но с по-малко грещки !
  • Tiranozavar, персонажа му викат Кронос, и негов син ако не ме лъже паметта е Зевс (най-малкия останал неизяден щото на въпросния му поднесли камик в пелени). Та не е Лилит . За пунктуационните пропуски си права посипвам си главата с пепел и хвърлям гневен поглед към снимката на учителката ми по Български език е прогимназията, хахаха. За комплиментите - мерси, че си ги казала накрая, защото е много по-лошо да видиш: :много хубаво, но ....". Абе като цяло това би трябвало да се възприеме така: "Мерси за критиката"
  • Радвам се, че ти харесва, макар че според мен не е чак пък "супер" .
  • Супер,супер
  • Съжалявам, помислихче не си разбрала края и затова предположих, че не си запален читател на такъв тип литературни творби. Но при положение, че си бих бил много благодарен ако ми кажеш какво точно не ти харесва на края, защото човек трябва да има коректив за това какво е добро и какво лошо, а според мен най-добрия начин да изградиш такъв са оценките на хората (макар че дори никой да не харесваше края пак не бих го променил, защото пиша за удоволствие, все пак, а не комерсиално).
  • Ами краят би го разбрал само един запален читател на НФ, а ти очевидно не си, което не е упрек, естествено, а просто констатация. Тук в едно изречение е препратка към някои катаклизми, които разтърсват планетата ни в момента, защото как Бог налага волята си - чрез знамения, обикновенно катастрофални. Например земетресенията в Турция и Иран, тероризмът и така нататък. Това е просто едно шеговито обяснение за тези явления. Иначе разказът има доста по-дълбок смисъл, които надявам се си разбрала.
  • От твоята уста това звучи като комлимент, затова - голямо благодаря.
  • Да така е. Получил се е. Не мога да го определя като най хубавото/защото нямам право на това/, но като най твоето произведение - да.
  • Да, много ми беше трудно да избегна външни влияния, но мисля че успях. Май наистина се получи приличен разказ.
  • Поздравления Иване!
    Интересна идея. Много ми хареса!
Предложения
: ??:??