20.06.2022 г., 7:40 ч.

 Приключенията на едно паве част 3 

  Проза » Разкази
943 2 2
Произведение от няколко части « към първа част
3 мин за четене

Приключенията на едно паве

част трета

 

Всеки вторник и петък в града има голям пазар.  По улица Драгоман от Нишка, та чак до Сливница, се разполагат сергии, каруци, маси малки и големи, палатки и платнища направо на земята. Тук са тия дето ти предсказват бъдещето, с билетче изтеглено от папагал или морско свинче. Тук е онзи дето на един глас крещи “дръжте го убиеца” и кротко добавя “на молци и дървеници”

Още от четвъртак вечер, по гърба ми ходят тежко натоварени каруци, теглени от бавно престъпващи волове, или теглени от дръгливи кончета. Някои отсядат по хановете наоколо, а други  направо  се разполагат и нощуват на пазара. Твърдоглави шопи и гиздави шопкини, шетат около каруците, да подредат кошовете с зарзавата и касите с плодовете, да нахранят воловете и конете, разпрегнати от каруците и вързани за ритлите. Белчо и Сивчо бавно преживят сеното, докарано от село за храна. А на вратовете на добродушните кончета висят  домашно тъкани торби с храна, та животинките да си зобват от време на време. Като падне ноща, завити в дебели кожуси и одеяла, шопи и шопкини заспиват сладко в каруците или направо на земята около стоката.

Като почне да светлее, хората се раздвижват, та да подготвят стоката за първите клиенти дето рано рано ще дойдат да направят покупките си , с надежда да ползват малко намаление на цената

“за сефте”. Традиция, която мнозина от търговците спазват.

Към осем часа на пазара вече гърми музика от палатките, които предлагат забавления, музика смесена с виковете на продавачите, и гръмогласните купувачи, които страстно се пазарят съ селяните продавачи.

Шопи белодрешковци с рунтави овчи калпаци и бели беневреци, обути в своите традиционни опинци от нещавена свинска кожа, облекли кошули от домашно тъкани кенарени ризи и наметнати със сетрета от домашнотъкана аба, се въртят около празнично нагиздените си булки, облечени в черни сукмани, с три реда шевици  в долния край на полата, под която се показват дантелите на бяла риза украсена около врата с три реда “пендари”, разбира се от жълта тенекия. Тия булки носат на главите си бели шамии, украсени с мъниста и блестящи пулове. Обути с дебели вълнени, собственоръчно плетени чорапи и цървули, шопкините чевръсто шетат около стоката под зоркия поглед на мъжете си или  на бащите или братята си.

Около каруците и сергиите се носи аромата на пресен зарзават и плодове, понякога смесен с “аромата” на конски или волски фъшкии. Тази смес от миризми дава неповторимия облик на софийския пазар.

В такива дни, на нас софийските павета, ни е особено тежко. Тъпчат , газят ни много хора, каруци, колички и животни. Коне, волове, дане и някое и друго магаре лазят по гърбовете ни на път за петъчния пазар.

Между улиците Цар Симеон и Св. Св. Кирл и Методий огромна тълпа се е събрала около кръга очертан като тепих. Тук след малко Бай Гюро бореца, ще се бори с мечката стръвница, която засега дреме на единия ъгъл на тепиха, докато бай Гюро продава билетчета на мераклиите да станат свидетели на ожесточената борба на бореца с мечката стръвница, която винаги завършва с победа на бай Гюро!

На празното място на ъгъла на Драгоман и Кирил и Методий е построена дървената “бъчва на смърта” и пред нея на дълги метални ролки, братя Соколови дигат пушилка с мощните си мотоциклети, демонстрирайки майсторство. След рекламният шум и пушек с аромат на бензин, те ще влязат в “бъчвата” за да препускат с моторите си по вертикалните стени на “бъчвата на смърта”.

По средата на пазара, близо до булевард Сливница, на висок 2 метров стол седи народен певец, с опънат огромен черен чадър над главата си, за да се предпазва от слънцето, и акомпанирайки си с хармониума пее баладата за трагичната съдба на влюбените  Митко и Първолетка.

“Край шосето горнобанско, Митко там лежи,

а до него Първолетка пистолет държи!”

Народа се трупа около народният певец, някои със сълзи в очите, и чака края на трагичната любов за да си купи малката книжка в която е описана трагедията на Митко и Първолетка.

А наоколо кафези, с малки и голями  кудкудякащи кокошки и пъстроцветни петльовци с наперени гребени, които чакат да бъдат купени от мераклии софиянци. Тук не липсват и пуйки издаващи гърлени звуци и дългоухи зайци, които също очакават мущерии.

 

© Крикор Асланян Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??