21.09.2021 г., 7:19 ч.

Професия доносник - ласкател 

  Проза » Разкази
1665 7 26
3 мин за четене

   - Име и фамилия?
   - Генчо Рашков.
   - Години?
   - Четирдесет и пет. 
   - Професия?

   - Професионален доносник - ласкател.
Жената зад гишето свали с пръст очилата на върха на тънкия си нос и сърдито изгледа над тях мъжа. Зад стъклото стоеше дребен и зле облечен господин, който приличаше на чиновник. Имаше червен нос, пъпчиво лице и малки сиви очички, които студено и спокойно гледаха в нея.
   - Вие, подигравате ли се? - попита ядосано тя.
   - Че защо да го правя!? Аз само си търся работа.
   - Няма такава професия. - твърдо отсече тя.
   - Как да няма!? Това е най-старата професия, дори по- стара от проституирането. Какво и е странното!? Има толкова други странни професии, като например - професионален " поспаланко" , чиято задача е да спи в леглата на хотелите, за да дава съвети за максимално приятния престой на гостите в хотела.    Какво ще кажете за " терапевт за смях" - тези специалисти са задължени да извикат усмивка на лицето на пациента. С оглед на факта, че редовната дневна доза смях намалява стреса и повишава имунитета. Или " професионален оплаквач" - в югоизточна Азия се наемат хора, които да плачат и ридаят колкото се може по-силно на погребения....
   - Престанете с глупостите! Ние сме в България, а не в Азия. - извика ошашавената служителка, като гледаше невярващо към дребния човек.
    - Не се ядосвайте! Така разваляте прекрасното си лице, което е като нежно, бяло кокиче сред мрачния офис. Знаете ли, гласът ви е страхотен и мога да го слушам часове наред!  А какви очи имате само, ауу...! - каза той, а на тънките му устни се появи оная неделикатна и самодоволна усмивка, която безцеремонно те кара да настръхнеш. 

Жената стоеше срещу него, като вкаменена. Много странни неща бе видяла между стените на бюрото по труда за своите двадесет години трудов стаж, но досега никой не бе успял да затвори с такава лекота голямата ѝ уста . Мъжът продължи настървено да обяснява.
   - Вижте, във всеки офис и предприятие има хора, които "знаят всичко за всички". Тази тяхна "любознателност" е насочена само и единствено в посока, как изпълняват останалите работните си задължения  , с кого се познават, за какво си говорят, какво им е финансовото състояние, за коя или кой са женени или омъжени, кой им се пада първи братовчед, кой втори, изневеряват ли, скатават ли се.... Тези знания се равняват на цяла наука, колкото повече знаеш, повече се издигаш. Това си е тежък труд и се иска да си специалист в този област. Освен да трупаш полезна информация е важно да знаеш и как да я използваш. А ако умееш и да ласкаеш висшестоящия, вече си завършен специалист. Я ми кажете, има ли управляващ който да не обича да го ласкаят!? Още в древни времена всеки крал, пълководец, висш служител е имал собствен лакей или няколко такива. А днес доносник- ласкател. Колкото и твърд да е един човек с една лъжица ласкателство можеш да го размекнеш. Само трябва да знаеш точната доза, че нито малко, нито много ласкателство е добре. Това е като грима при жените. Ако прекалиш с него, ще е смешно и гротеско,  а ако е малко няма да скрие дефектите. Хубаво е първо да научиш какво мисли за себе си обекта, а после да му кажеш именно това. Не може без ласкателство в този живот, то е като тютюнопушенето, знаем че вреди на нашето здраве, но въпреки това ни харесва. Всеки обича да стои на пиедестал, колкото е на по- високо в обществената стълба един човек, толкова по- широк трябва да му е пиедестала на ласкателството, защото лежи на много повече гърбове.
Трудна е моята професия, много разкървавени колене и лакти ми е донесла, имам и професионално заболяване- дископатия. Но аз съм упорит, не се отказвам лесно. Предишният ми работодател директор на циментов завод, получи инфаркт и почина. Новоназначеният си дойде със свитата, та останах на улицата, безработен. Сега си търся нов началник, когото да лаская.

Генчо Рашков млъкна и самодоволно погледна към служителката. Приличаше на обигран плъх, който разиграваше стара и немощна котка.
След минута мълчание, жената се окопити. Намести очилата от върха на острия си нос и с важен тон, който не търпи противоречие каза:
    - В нашия регистър няма такава професия и не мога да ви запиша. Ако имате някоя друга специалност, казвайте! Ако не, следващият моля!
    -  Как да няма такава професия! Той светът се напълни с ласкатели и глупаци. Едните не смеят да говорят истината и професионално я изкривяват, така си изкарват хляба, а другите въобще не я виждат, че нали глупостта е сляпа. А ти ми казваш, че не било професия. Добре де, като не може...не може! Пиши тогава, професия - момче за всичко! 

© Росица Димова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Нещо като в баснята на Ст. Михайловски "Орел и охлюв"! С пълзене може да се каже и ласкателство/ някои много нависоко стигат...Но не всеки го може! Страхотна си, Роси, темите ти извират от живота!/ Да не го вземеш за ласкателство!!/
  • Росиии 😍❤️
  • Зиги, липсваше! Когато си в кофти настроение и искаш някой да ти каже, че си умен и забавен... ми се обади! Ще го направя безплатно, защото си е мое мнение! 😊😍
  • Хахах, е какво добре си е човекът, поне е осъзнат какво прави 🤣 И аз като Пепи току виж съм му звъннал като съм в кофти настроение, да ми каже, че съм умен нещо такова 🤣🤣 това особено ми трябва да ми го казват, па дори и да се опитвам да се развивам да догоня ласкателското мнение 🤣 пък ти си както винаги оригинална и кефиш! И хич не ме е страх да го кажа, мнението ми си е мнението ми 😍🤣
  • Даре, само звезди под стиха, нямаш банкова сметка! 🙂
    Миленка, радвам се да те видя тук! Те ласкателите живеят за сметка на тези които го слушат! Така, че всеки сам трябва да избере дали иска да бъде манипулиран. Благодаря !
    Младен, с твоите знания и умения ще се радвам да прочета едно такова есе! Благодаря, за хубавия коментар!
    Скити, 😁😁 и аз имам! Благодаря, мила! 🙂
    Една голямо благодаря, Дейка!
    Кате, от как свят светува, ласкателят царува! 🙂 Благодаря!
  • Сега разбрах коя е най-древната професия.
    Хареса ми.
  • Една голяма усмивка от мен...нщо, че не е смешно...
  • Ха, Роси, професионално заболяване - дископатия! Недей така де! И аз имам дископатия, но моята професия е друга
    Останалите са били много изчерпателни в коментарите, за това от мен - Поздрав!
  • Четейки този оригинален разказ, през съзнанието ми се стрелна мисълта - а как биха се развили нещата, ако пред гишето стоеше Бойко Рашков? Предполагам, че до финала нещата щяха да се развиват аналогично. Може би в самия финален ред щеше да има лека корекция: Пиши тогава, професия - момче за поръчки срещу Бойко!

    Отличен психолог си, Роси!

    П.П. А иначе ласкателството има своите принципи, които заслужават специално есе.
  • Ами човекът е станал специалист в една тясна специалност с широки възможности в обществото. А и знае как да се рекламира, така че желаещи ще се намерят, даже напливът ще бъде толкова голям, че той ще трябва да избира на кого да служи с обиграния си ласкателен професионализъм. Ама хората като не искат да научат истината и дават поле на сладникавите похвали, тогава ласкателите се появяват като във филма "Кит"
  • Ми не е вярно, Роси, даже два лева не си ми пуснала ха ха
    А колкото до Рашков, евалла на човека, може да е всякакъв, но поне не го крие, казва си открито какъв е
  • Давай, Ивайло, смело! Моят пиедестал е нищожно малък! 😁 Благодаря ти!
    Щурче, за другите не зная, ама виж аз вчера ти се подмазах с петзвездолевка под стиха ти! 😁 Благодаря, че прочете!
    Мари, благодаря ти ! Винаги си много мила към мен! 🍀🌹❤
    Плам, 🤣🤣! Давай, отъркай се, че дано и аз прихвана нещо от твоята оригиналност!
    Пепи, справки в бюрото по труда.😁😁
  • Капитализъм - професия каквато и да е, бизнес, нищо лично...
    Има ниша - намерил се бизнесмен.
  • Роси - дай координати за връзка с г-н Рашков, плс!
    Като имам нужда някой да ме поласкае и да ми вдигне творческото самочувствие, да знам към кого да се обърна. И почасова тарифа, плс!
  • И мен ме е страх да кажа, че ми е харесало ... но ще го кажа ... ето ...🧡 ...! Даже сега ще се притисна към автора, както го прави Сандра Бълок, срамежливо отъркваща се в Силвестър Сталоун в края на филма 'Разрушителят' - поне да прихвана малко и аз от героичната й осанка . Тук описаният представител на професията 'ласкател' се явява чист екстракт на популярните професии 'дясна ръка, шофьор, бодигард .. ' и е забележително, че практикуващите турят шапката на боса си и се настаняват на неговото място ... (има популярни очебийни примери) ... моят принос по темата е https://otkrovenia.com/bg/proza/ak-47-kalibyr-300-glarusi ... Поздравления на автора 😎
  • "...колкото е на по-високо в обществената стълба един човек, толкова по-широк трябва да му е пиедестала на ласкателството, защото лежи на много повече гърбове"!!!👏😍❤️
    Браво за умението да ни поднесеш такава важна житейска тема по такъв интересен начин, Роси! И за смелостта - браво!🌹
  • Описала си нещо много разпространено навсякъде, особено в Бг. Забавното е, че всеки прочел и коментиращ казва - има го, много са. Обаче никой не е такъв Да се чуди човек къде са тия многото ласкатели и клюкари, май само в твоя разказ хи хи
  • Сега ме е страх да кажа,че ми хареса 😁😁😁 Хубав разказ наистина...
  • Радвам се, че усмихнах деня ти, Костадин! Поздрав и за теб! 🙂
    Миночка, благодаря ти! Много се радвам, че те усмихнах! 🙂🌹
    Петър, аз си избрах професионален "поспаланко " . Сега търся къде се кандидатства, че да подам молба.🙂 Благодаря , че се спря при мен!
    Така е, Самовила! Лошото е, че в цял свят това е най-срещаната " професия "! Благодаря ти!
    Благодаря, Пепита! 😊
    Краси, в съзнанието ми изникна под съкращението д.л. друго наименование! 😁
    Благодаря, Таня! 🙂

  • Поздравления!
  • Титла д.л. Рашков
  • Браво! Интересен и актуален разказа.
  • Интересен текст. То много не е за смях, ама... Поздрави, Роси!
  • Много качествено определение на тази така често срещана професия...Роси с настървение прочетох,.. и се чудя дали ''момче за всичко '' или '' професионален поспаланко '' да си избера за ново амплоа....
  • Роси, истински ме усмихна! Браво!
  • Усмихнат ден Роси,поне за мен ще е такъв.Поздрав.
Предложения
: ??:??