2.10.2020 г., 15:29 ч.

Пустите му деди наши - не са знаели какви са 

  Проза » Други
550 5 21
4 мин за четене

Патриотарите предложиха, гейберастите през зъби се съгласиха – вече ще има 24 май - ден на българската писменост, просвета и култура, а не  познатия ден на българската просвета и култура и славянската писменост…

Няма да анализирам напиращите въпроси: какво са създали светите братя Кирил и Методий, каква писменост използваме, каква ползват днес руснаците, а преди доста други народи, защо така и тъй нататък…

Но ще отбележа – пустите му наши деди, от Кирило-Методиевското време насам така и не са разбрали какво е станало, ние какви сме, къде ни е мястото…

И само ще цитирам „грешките“ им…

„Слушайте, цял славянски народе,

слушайте Словото, що от Бога дойде,

Словото, що кърми душите човешки,

Слово, що укрепва сърца и умове,

Слово, подготвящо всички да познаят Бога.“

/Константин-Кирил Философ, „Проглас към Евангелието“/

 

„Лети сега и славянското племе

  към кръщение;

  обърнаха се всички, които

   поискаха да се нарекат твои люде.“

/Константин Преславски, „Азбучна молитва“/

 

„Прочее преди славяните нямаха книги, но бидейки езичници, четяха и гадаеха с черти и резки.

Когато се кръстиха, бяха принудени [да пишат] славянската реч с римски и с гръцки букви без устроение. Но как може да се пише добре с гръцки букви: БОГЪ или ЖИВОТЪ, или ДЗѢЛО, или ЦРЬКꙐ, или ЧАꙖНЬѤ, или ШИРОТА, или ꙖДЪ, или ѪДОУ или ЮНОСТЬ, или ѨЗꙐКЪ и други тям подобни. И така беше много години“…

/Черноризец Храбър, „За буквите“/

 

Че и живота на Учителя е описан в „Пространно житие на Константин - Кирил

Житие и деяния на блажения наш учител Константин Философ, първия наставник на славянското племе“…

А в него…

„По пътя го прие Коцел, панонският княз, който, желаейки силно да усвои славянските книги, даде му около петдесет ученици да се учат на тях…

Когато беше във Венеция, насъбраха се срещу него епископи, попове и черноризци, като врани срещу сокол, и повдигнаха триезичната ерес, като казваха: "Кажи ни, човече, как ти измисляш сега книги за славяните и ги учиш?...

А папата, като прие славянските книги, освети ги и ги положи в църквата на света [дева] Мария, която се нарича "Ясли". След това папата заповяда на двамата епископи Формоза и Гаудерик да посветят славянските ученици…

И като ги посветиха, веднага отслужиха литургия в църквата на свети апостол Петър на славянски език…

И пяха цяла нощ, като славословеха [Бога] на славянски език, а на сутринта служиха пак литургия над светия му гроб…“

 

Да оставим учениците и съвременниците на Светите братя.

Ами оня несъвременен Вазов, дето разбълниква душите с творчеството си, особено „Под игото“ – вредна и неправилна книга…

„…  че и ний сме дали нещо на светът

и на вси Словене книга да четът…“

 

Но дали ще пеем техния химн вече?

Ето части от него – вредни за модерния евроатлантизъм части:

„Върви, народе възродени,

към светла бъднина върви,

с книжовността, таз сила нова,

съдбините си ти поднови!

 

Бе време, писмеността наша

кога обходи целий мир;

за все световната просвета

тя бе неизчерпаем вир…

 

подвижници за права вярна,

сеятели на правда, мир,

апостоли високославни,

звезди върху Славянски мир…

 

Нека името ви да живее

във всенародната любов,

речта ви мощна нек се помни

в Славянството во век веков!“

 

 

УжасТ! Откровено неправилни стихове, родове, история, култура, светоглед…

И няма как да се откачим от тия лоши названия „българи“, „славяни“… Пък да лепнем гордото „атланти“…

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Неколцина. И те мълчат.
  • Благодаря, Петре!
    Отговори:
    1. Има какво да кажеш
    2. Няма кой да те чуе
    И нищо ново под слънцето...
    Колцина смяташ са чели Омир, Овидий, Пушкин, Дебелянов, Смирненски, Вапцаров?
    П.П. С червено беше подчертано "колцина" - грешка според съвременния език и техника.
  • В наши дни всеки има собствено мнение за българския език. Всеки пише, както му харесва. И сам си харесва написаното, и продължава, и пише. Защо? Писателите са многократно повече от читателите. А читателите искат и те да са писатели. Защо? Имаш ли какво да кажеш? Има ли кой да те чуе? Въпроси.
  • Благодаря, Мариана!
    Откри се и нова тема - елини и гърци. А цивилизациите? Егейска /Критска/, Микенска, Минойска, Елинска... Народите, изредили се в региона? Къде са днес гръцките носове?
    Аз съм обсъждал темата с Илчеви - Стефан и Петър, с Владимир Георгиев, с Динеков. Обсъждал - казал нещо и повече слушал.
    Изводите ми - Бртята създават оригинална писменост, Климент Охридски сътворява нова. На базата на глаголицата - все пак, отразява езика, не са само очертанията. И хем дава оригинална писменост на оригинален език, хем създава комуникационен мост.
    А после - поправки колкото щеш. Изчезването на някой букви, например. Краесловното Ъ.
    Сега имаме наша, българска азбука, на основата на славянската глаголица.
    Отивам да пия чай пред читалището.
  • Е, неминуемо, потърсим ли извора, ще стигнем до зората на човешката цивилизация – алеф /алфа/, бет /бета/, гемел /гама/..., които гърците са взаимствали от финикйцийците 15 века преди Христа. Но китайците са имали писменост преди 10 000г.
  • Латиницата е наложена в бивша Югославия, през 1945, от Тито, заедно със сърбохърватския. Днес хърватите трият надписите и трошат табелите, написани на кирилица.
  • генек (Георги Коновски) - усещах аз, че светът не е това, което изглежда, а то вярно там бил ключът от бараката!
  • Благодаря, Надя, Пепи!
    Светът е направен за шест дни от китайците по поръчка на Господ. Седмия се разплащал с тях...
  • Щом Орфей в "Троя (филма) е негър, и аз вече не знам каква съм, може и китайка да съм! То вече всичко е направено в Чайна 🐒
  • Има доста спорни моменти в мнението ти. Първо, кирилицата използва форми от гръцката писменост, която взема от финикийците някои знаци. Второ, немалко особености на глаголицата /особено в очертанията на буквите/ са приети в кирилицата. Гърците нямат някои звуци и съответни знаци за тях /затова грък разпознаваш, когато го накараш да каже "Шейсет и шест овчи кожи"/. Глаголицата е използвана доста време - и у нас, и другаде. Първата книга на глаголица е отпечатана в края на 15 век, в Далмация до началото на 19 век пишат на нея, че и сега в Хърватия има места.
    Тезата ми е заета от Стефан Илчев. Подробно и аргументирано ни обясняваше тези връзки и приемствеността.
    Основата е - идеята е на Кирил и Методий, развитието на Климент Охридски, натам останалите от Златния век.
    Всъщност, спор няма, уточняваме.
  • Основата на кирилицата не е глаголицата, а е гръцката азбука. На практика тя е пригодена за нашата фонетика. Това става 30-ина години след смъртта на Коностонтин-Кирил. Дело продължава. Превеждане от гръцки и разпространение на преводите. Климент го задълбочава в Охридската книжовна школа. Глаголицата е създадена за моравците, но и дори те не я ползват в крайна сметка. Оказва се трудноприложима. Особено за бързо преписване на книги. Тя прилича на еврейската по това, че йероглифите имат значения на букви, думи и цифри. Но има двойно повече букви. В един текст може да се съдържат /откриват/ паралелни значения и да се правят аналогии между тъждествени изрази. Тук имам предвид числените им стойности.
    С навлизането на компютрите се прокрадваха идеи за латинизация. После, при приемането ни в ЕС, запазихме кирилицата. Вярвам, че ще бъде и занапред.
  • С Краси. Друг въпрос е, самите ние колко тачим, пазим и използваме правилно писмеността и езика си. Видя ли нещо написано на "шльокавица" изобщо не го чета. И чуждиците...П.П. И сърбите използват кирилица, сенсей. Попълваш ли официален документ - задължително на кирилица.
  • Благодаря, майсторе!
    Само че забравяш - основата на кирилицата е, все пак, глаголицата. И тя е за славяните /Светите братя започват делото си в Моравия, защитават го в Рим/. А на дедите ни е огромната заслуга това дело да е развито. Така че - според мен - ден на българската просвета и култура и на славянската писменост. Акцентира върху нашето, посочва основата.
    А това, че май само българи, македонци и руснаци останаха с тази азбука... Евреите единствени използват своята писменост. И - хем си живеят, хем се развиват.
  • Заменя се ,,славянска,, с ,,българска,, писменост. Аз го разбирам така: най-после заявяваме пред света, че тия букви са български, създадени за българите от българина Климент Охридски по поръчение на българския цар Симеон I. А много от славянските народи и монголците, и румънците до преди половин век също ги ползват. Но те са първо български. После славянски. Надявам се, с тая презумция е направена промяната. Така се изтъква водещата роля на българите.
  • Благодаря, Красе!
    Дотук има 46 четения. Предполагам, че лошо съм изложил проблема и не съм заинтересувал хората.
    Пък и есен е - туршии, компоти...
  • Алилуя! И докога ще я пренаписват тази история многострадална?! ... Направо да си стане работен ден, че то от съмнителни празници, няма време да се свърши нещо смислено. Изказването ми е под въпрос, защото сега, Генек, разбирам че партиите с къртовски труд и пот решават въпроси, дето ще кънтят в кратуните на нови поколения. Както и в мойта още кънтят...чат-пат. Та не разбрах, какви са тия казваш - патриоти?! На софрата или под софрата...
  • Благодаря, адаш!
  • Дупедавци по ни оди...
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Лидия, Ивита!
  • Поздравявам те за тази позиция, Георги!
  • Браво, Георги! Добре си го казал!
Предложения
: ??:??