26.03.2020 г., 14:17 ч.  

Развигор, Григор и Питагор 

  Проза » Разкази, Хумористична
419 1 2
20 мин за четене

 

Развигор помнеше добре този ден. Беше един петък през м. юни, 1986 г.

Лениво разговаряше с колегите в отдела, всеки споделяше плановете си за уикенда. Изведнъж звънна служебният телефон. Търсеше го шефът. Да го потърси шефът в в ленивия летен следобед, точно преди уикенда, си беше само по себе си изненада.  А да изненадаш Развигор не беше никак лесно. Дългите години работа по програма ‚Розови очила‘ към отдел ‚Медийна пропаганда и агитация‘ към ЦК на партията го бяха превърнали в хроничен скептик. Колкото повече бодряшки новини произвеждаше  за радиото и телевизията, толкова по-недоверчив ставаше за дори за най-баналните неща.

‚Сигурно ме търси за нещо спешно по новинарската емисия...‘  Беше дежурен следващата седмица по информационно осигуряване на рубриката ‚По света и у нас‘.

Развигор набързо прехвърли през ума си графика за седмицата. За понеделник беше приготвил   ‚България - на 2-о място в света по производство на чугунени менгемета на глава от населението‘ и ‚АПК Белокопитово постигна рекорден добив на пшеница от декар‘.   За вторник имаше   ‚100-ят български мотокар, ппроизведен тази година, беше експортиран за братска Нигерия‘   и  ‚Петилетният план на ‚Сърп и чук‘ -  Ген. Тошево - изпълнен за три години‘. За сряда подготвяше  ‚Високо международно признание за нашия хор ‚Червено петолиние‘ -   първа награда на  конкурса за революционни песни в Ташкент‘. За четвъртък готвеше ’Всяка нова крушка от завод ’Комсомолец’ - Тутракан прави бъдещето ни още по-светло’. Имаше и обилен международен материал - основно по темата ’Борба за мир’. Нямаше още нищо за  петък, но имаше достатъчно време. Не беше обичайна практика да го търси толкова рано за следващия петък. 

Това, което последва, далече надхвърли всички очаквания.  Развигор щеше да помни този разговор с шефа до края на живота си.

В кабинета на шефа беше и полк. Тотев от 6-и отдел на ДС.

‚Развигоров, това, което сега ще чуеш, ще остане само между нас. Поради важността и секретността на разговора съм поканил и др. полковник Тотев. Ти си  доверен сътрудник, подписал си съответните документи за конфиденциалност. Затова  избрахме тебе за тази специална мисия.

Преди година и нещо по нареждане на Политбюро нашето направление ‚Пропаганда и агитация‘ направи заявка за проучване на бъдещето с помощта на авангардни технически средства. Нашата молба беше удовлетворена. Съветските другари ни предоставиха средство за пренасяне във времето – ‚Машина времени ЕС 35‘.

ЕС 35 вече се използва успешно в секретната програма ’Светло бъдеще’. С ‚Машина времени‘ бяха направени няколко пътувания напред във времето с цел установяване на бъдещата обществено-политическата обстановка в България. И съответен анализ на събраната информация. За съжаление, събраната информация от бъдещето показва, че нещата в България не са се развили в желаната от Партията посока. Анализът на събраните данни показва, че в бъдещето е нарушен принципът ’Един народ - една партия’,  липсва и  ръководната роля на Партията. Установен е масиран и неконтролиран наплив на упадъчни материални и духовни  продукти, несъвместими с партийните норми и духовно разлагащи трудещите се. Има сериозни отклонения от принципа  ‚От всекиго според способностите, всекиму според  заслуженото‘. Нима всеки заслужава да си купува портокали и банани по всяко време на годината ?   Нарушена е справедливостта. Липсва всякакъв контрол върху потреблението на стоки и услуги, което се е разраснало до чудовищни размери. И най важното – грубо са погазени  всички партийни принципи за собствеността. Огромната част от собствеността е попаднала в частни ръце. И то в ръцете на идейно неориентирани и безотговорни хора с дребнобуржоазен мироглед.

Ясно е, че не можем седим със скръстени ръце и само пасивно да установяваме  факти. Трябва да предприемем съответни корективни мероприятия. Затова ЦК  взе решение да  стартира секретна програма под кодовото название ’Коригирай бъдещето’. Създава се екип от наши експерти ( сред които ще бъдеш и ти ).  Периодично ще се пренасяте в бъдещето и ще провеждате активни мероприятия, насочени към коригиране на бъдещето и привеждането му в съответствие  с предначертанията на Партията.  Програмата ще се ръководи от Координационен център, оглавяван лично от мене. И искам дебело да подчертая - най-важната цел на тази програма е да върнем собствеността под контрола на Партията!

Няколко думи за техническото обезпечаване на програма 'Коригирай бъдещето'. Пътуванията в бъдещето, както казах, ще се осъществяват с машина на времето. 'Машина времени' е един бисер на авангардната технология. Управлява се лесно и цел сигурност на екипа може да се  вписва успешно в съответното обкръжение, приемайки външността на характерни за средата обекти ( напр. контейнери за боклук, телефонни кабини, леки автомобили ).

С вас ще се проведе курс на обучение по работа с машината на време и технологии на бъдещето – интернет и мобилни комуникации. '   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Екипът на програма 'Коригирай бъдещето' беше заел места в зала '10-и конгрес'.

Петров, шефът на отдел 'Пропаганда и агитация' говореше високо, отчетливо и леко назидателно.

 'Другари, човек е това, което вижда и чува от медиите. Хората виждаме  това, което искаме да видим. А това, което всички искаме да видим, е много просто – благоденствие за всички нас. Но има и хора, които не виждат това, което искат да видят. Ние с вас сме тук и сега, за да помогнем чрез медиите на тези невиждащи хора да видят това, което искат да видят.

От друга страна, хората обикновено не виждаме това, което не искаме да видим. Ето точно на този феномен ставаме свидетели при анализа на информацията от бъдещето.Разбираме, че голяма част от хората от бъдещето виждат само консуматорската страна на живота и безконтролната употреба на стоки и услуги. А не виждат негативните обществени явления, защото не искат да ги видят. Трябва да им помогнем да ги видят.'  - допълни убедително Петров. ‘И виждайки ги, да търсят алтернатива на управлението. А алтернативата сме ние.‘

'И накрая да обобщя. Сега, през 1986 год., ние помагаме на хората да видят това, което искат да видят. Там, в бъдещето, през 2017 год., ние ще помагаме на хората да виждат и това, което не искат да видят.' – авторитетно завърши Петров.

'Дървен философ! Само забрави да спомене защо сега, през 1986, не помагаме на хората да виждат  това, което не искат да видят...' язвително си помисли Развигор. 'Май нямат нужда от помощ, защото го виждат така или иначе! Помагаме им само да виждат това, което Партията иска да видят...'

'Другарю Петров, до каква степен можем да разчитаме на подкрепа в бъдещето?' – чу се глас от залата.

'Ще го кажа кратко, Мишев – до много висока степен. Анализът ни показа, че Партията има много широка подкрепа в бъдещето. На всички ключове постове в държавата имаме доверени хора, които активно ще ви съдействат.'

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Командировките с 'Машина времени' започнаха. Развигор и колегата му Мишев бяха в един екип и пътуваха заедно. 

Развигор работеше по основната програма 'Негативни новини' .  Трябваше да създаде мрежа от единомишленици журналисти, която да разпостраняват лоши новини по медиите. Задачата на практика се оказа много лесна, тъй като се оказа, че по новинарските емисии така или иначе течаха основно лоши новини – корупция, беззаконие, грабежи, изнасилвания, катастрофи.

'Оказа се, че моята работа е свършена от само себе си. Медиите показват само това, което хората не искат да видят.' – мислеше си Развигор.

Мишев работеше по подпрограма 'Носталгия по соца'. Разви сериозна дейност. В основните телевизии, радиа и вестници бяха създадени рубриките 'Спомени за отминало благоденствие', 'Индустриалните гиганти на миналото'.

Мишев създаде добри контакти и сред рекламодателите. Скоро по телевизиите заваляха създадени по негова идея реклами на бира 'Загорка – ретро', шуменско пиво – 'бомбичката', салам народен  - 'истинският вкус' и 'Локум обикновен – юбилеен' .

Особен успех имаше и създадената от Мишев Фейсбук група  'Какво ни отне демокрацията'.  За период от 20-ина дни постовете в тази група събраха около 400 хил. лайка.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Отчитайки, че по програма 'Негативни новини' реално няма нужда от активна мероприятия, Центърът възложи на Развигор задачи по други две съпътстващи кампании – 'Един народ – една партия' и 'Контрол върху медиите'.  Проучването, което Развигор проведе на място, показа, че всъщност и по тези задачи едва ли са нужни активните мероприятия на  програма 'Коригирай бъдещето'.  Местните агенти доложиха, че управляващата партия ХЕЛП изисква всички кандидати за работа да са членове на ХЕЛП.

'Което всъщност е практически принос към реализиция на концепцията 'Един народ – една партия'' – се казваше в заключението на Центъра по този въпрос.

Центърът със задоволство установи, че не е нужна и особена активност  по кампанията  ‚Контрол върху медиите‘.  Развигор доложи, че половината медии вече са собственост на преуспял бизнесмен и той умело ги използва за разправа с неудобни нему организации и личности.

‚Трябва да се фокусираш върху насочване медийната политика на г-н Стелян Боздуганов в удобна на Партията посока‘ – възложи Центърът на Развигор.

Анализът на Развигор показваше, че и това вероятно няма да е така трудно. Политиката на Боздуганов за интензивно уедряване и концентрация на собствеността изглеждаше напълно в съзвучие с новата партийна концепция  за концентрираната собственост.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------    

Развигор си беше поначало прагматик и рационалист по природа. Дълбоко в себе си ненавиждаше лицемерието на 1986, но умело прикриваше чувствата си... Развитието на нещата  тук, в бъдещето, разруши и малкото останали у него илюзии. Бъдещето, макар  външно далеч по-лъскаво от сивото настояще,  сякаш носеше вътре в себе си много от дефектите на настоящето. Дори и в 'некоригиран' вид. 

В резултат на тези си философски размишления, Развигор за пореден път установи, че с работата си не помагаше на никого. По-скоро вредеше.  Затова реши, че има смисъл да помага основно на себе си. Всъщност решение, което бе взел отдавна.

Така идейно разочарован, а от друга страна съблазнен от многобройните възможности за търговска дейност в 2017, Развигор  започна тайно да развива собствен бизнес.

Използвайки вродената си комуникативност, фантазия и умение да убеждава, Развигор навлезе успешно в рекламите. Печелеше добри пари като сценарист и режисьор на  реклами  на прах за пране, хапчета за простатата, капки за отпушване на нос и бисквитки Bake Rolls. Особено се гордееше с рекламата на Bake rolls   'На-гу-гу На-га-га'.

Вреди се и като сценарист и продуцент на кампанията   'ГЕЙ в апогей', финансирана щедро с еврофондове.

Дори получи специалната награда на  сдружение 'Неолиберали в акция' за римуваното лого на програмата 'ГЕЙ в апогей'. В логото се казваше:

'Хей, хей,  не ми се смей,

Може и ти да си гей

Недей да ми се гневиш

А вземи да се провериш

Ще видиш ползите где са,

И вярвам – ще ти хареса'.

Развигор успешно демонстрира творческите си способности дори и в сферата на образованието. Офшорката, през която въртеше бизнеса си, спечели обществена поръчка  за  видеоклип -  мултимедийно помагало за уроците по музика за  3-и клас.

Развигор беше едновременно сценарист, режисьор и поддържащ актьор във видеоклипа. Основната роля се изпълняваше от фолк певицата Йордана, която в оскъдно облекло играеше кючек, друсайки огромни силиконови цици. Развигор, облечен в кожено яке и бермудки, ситнеше в кръг около Петрана и рапираше с басов глас:

‚Искам да те видя, как се мяташ, как се сучеш, как се виеш.

Ще те гепя без проблеми, няма полза да се криеш...‘

На басовата закана на Развигор   Йордана отговаряше с драматично сопрано:

‚Хей, младежо похотливи,

Не ме мисли тъй наивна,

Спирай чупките игриви

И ми купи златна гривна!‘. 

В допълнение към мултимедийните си изяви, като паралелен бизнес Развигор започна да организира ( разбира се, тайно от Мишев ) еднодневни екскурзии в миналото за преподаватели по история и любопитни новобогаташи. От време на време обслужваше и пенсионери, страдащи от носталгия по соца. Разбира се, за последните имаше специална силно намалена тарифа по понятни причини.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

И тогава се случи нещо неочаквано.

Развигор разпускаше в едно барче с чаша бира в ръка и гледаше на огромен екран мач на любимия си тенисист Григор Димитров. До него се приближи висок млад мъж с дънково яке и слънчеви очила. Представи се като непознат доброжелател и каза името си – Целофан Гъдев Турлаков. Щом чу това странно име, сигнална лампичка светна в главата на Развигор. Подсъзнателно усещаше, че нещо не е наред.

И се оказа напълно прав. Целофан Турлаков се оказа агент на ЦРУ под прикритие. Показа записи, уличаващи Развигор в извършване на незаконна търговска дейност.

'Знаете как ще погледне Центърът на тези записи, ако им ги предадем' – каза Целофан.

Развигор знаеше. И нямаше избор. Прие условията на Целофан без възражение. И така стана двоен агент.   

Започна работа по секретната програма 'Ускоряване на демократичните промени в страните от Съветския Блок', финансирана съвместно от ЦРУ и Центъра за евроатлантически стратегии.  Програмата изпращаше в миналото агенти под прикритие с цел подривна дейност за ускоряване краха на комунизма. ЦРУ, естествено, имаха своя машина на времето – 'Time Machine SE 53’. Но с цел постигане на пълна конспиративност накараха Развигор да продължи да ползва 'Машина времени'.

Задачите на Развигор бяха да провокира у населението от 1986 ненавист към властта посредством активна агитация в ЦК  за:

- поетапно въвеждане на съветска телевизия през всички дни на седмицата:

- въвеждане на задължителна ежеседмична маршировка и пеене на революционни песни.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Този юлски ден на 2017 беше един от дните, които наричаме съдбоносни.

Развигор минаваше през Южния парк на път за паркираната наблизо ‚Машина времени‘.

С Мишев трябваше да се прибират обратно в 1986.

Изведнъж в парка Развигор видя .... себе си!  Да, оплешивял, посивял, с повече бръчки, но  нямаше никакво съмнение   това беше  самият той! Развигор от 2017! След като се опомни от първоначалния шок, вече не беше трудно да разпознае младата жена до себе си. Това беше дъщеря му. Караше бебешка количка.

Изведнъж околният свят спря да съществува за Развигор. Той виждаше само и единствено бебешката количка.  ’Ще имам внуче! Ще имам внуче!’   Тази мисъл обсеби цялото му съзнание.

Изпита спонтанно желание да прегърне дъщеря си и да види внучето. Разбира се, бързо съобрази, че това би било лудост. Как би реагирала дъщеря му, ако види редом до баща си от 2017 година младежката му версия от 1986!?

’Ето, това е бъдещето, което искам да видя!’ си каза Развигор и с неохота продължи по пътя си. За пръв път от дълго време изпита чувството, че чака бъдещето с нетърпение.

В момента, в който понечи да влезе в паркиралата до тротоара машина на времето ( дегизирана като контейнер за боклук )   Развигор беше спрян от двама полицаи с не особено дружелюбен вид.

'Извинете, ще трябва да дойдете с нас до районното за проверка'.

Така Развигор изневиделица се озова в полицията. Преди да го отведат, с крайчеца на окото си  забеляза, че ’Машина времени’  мигновено се  стопи във въздуха пред смаяните погледи на наобиколилите я полицаи и клошари. Явно Мишев беше успял своевременно да натисне бутона ’Аварийний отльот’.

В полицейския участък Развигор разбра, че е станал жертва на една от поредните  кампании  на Прокуратурата под надслов ’Когото и да удариш, няма да сбъркаш’. Обект на тази кампания бяха  контейнерите за боклук на територията на столицата. Беше му обяснено, че Прокуратурата арестува всички контейнери за боклук и ги обвинява в участие в организирана престъпна група, рапространяваща зловония в столицата.

Съответно Развигор научи, че е разследван за:

-Подпомагане на организирана престъпна група;

-Укриване на веществено доказателство  ( т.е. го считаха съпричастен към внезапното изчезване на арестувания контейнер ).

Играта загрубя. Разпитваха го дълго, но се справи добре. Имаше предварително подготвена от Центъра история за честите си контакти с контейнера за боклук. Задържаха го за 72 часа и преспа в ареста. Слава богу, на следващия ден беше освободен под  гаранция. Дали ЦРУ помогна или Центърът, така и не разбра. На излизане му връчиха обвинителния акт. Казаха му, че скоро ще получи призовка.

’Сега я втасахме’ -  мислеше си Развигор на излизане от участъка.

Оказа се, че това далеч не е краят на бедите му. След половин час получи SMS от доверен приятел в ДАНС. SMS-ът гласеше: ’Никакво връщане  обратно в 86-а!  Чакат те да те арестуват при пристигането! КГБ има информация за търговските ти дейности през 2017.’

’E, сега вече съвсем я втасахме! ’ каза си Развигор. ’Преследван от властите и в  настоящето, и в бъдещето! Между чука и наковалнята... ’.

Развигор нямаше много време да размишлява откъде може да е изтекла информацията.  Отначало си помисли за Мишев, но после бързо отхвърли подозрението.  Мишев знаеше много добре, че Развигор има компромат срещу него, който можеше да използва в случай на нужда.

От известно време Мишев  беше започнал тайно да използва  ’Машина времени’ за частен превоз на хора от 1986 в 2017 срещу заплащане. Развигор разбра  за това, след като срещна през 2017 случайно на улицата  своя първи братовчед от Перник Евлоги. Братовчед му беше с автентичната си външност от 1986.

’Не се издържа, братчед’  - оплака се Евлоги.  ’2 висши образования имам, а след 7 години работа в института получавам 150 лв. По цял ден на работата говорим за автоматизация, компютъризация, роботизация, а като отида в магазина след работа да купя нещо за вкъщи, по рафтовете само кутии с обикновени вафли и одеколон ‚Тройной‘.

Преди месец направих вноска за лека кола, и ми казаха, че в най добрия случай ще получа Москвич 412 след 8 години, и то след като представя доказателства, че имам работническо - селски произход’

’А откъде си сигурен, че тук през 2017 ще си намериш добре платена работа и ще се устроиш битово ?’ - попита Развигор.

’Не съм сигурен въобще. В договора Мишев изрично е сложил клауза, че поема  ангажимент само и единствено за транспортната услуга... Но реших да опитам. Разбрах, че тук в 2017 било лесно да заминеш да пробваш някъде на запад... ’

’Аха, така значи  - правим нелегален трафик на бежанци. Бре, голям дявол се оказа този Мишев’ -  мислеше си Развигор. И реши да даде знак на Мишев, че знае за тайния му бизнес. Просто така, за да го държи в шах...

За момента най спешният въпрос за Развигор беше как да си спаси кожата.

Реши да се върне в 1990 год. И така да избегне висящата угроза от 86-а. Надяваше се да остави всичко зад себе си и да остарява нормално до 2017. Разбира се, този план имаше един сериозен недостатък.Трябваше да убеди жена си, че 4 годишното му отсъствие е резултат от пътешествие с машина на времето.

Развигор се оказа прав в съмненията си. Макар  да употреби всичките си умения да убеждава, жена му не му повярва. Дори и след като й донесе няколко броя на списание ’Космос’ , в които се говореше за пътуване във времето.

Жена му впоследствие поиска развод. Съдът не прие за сериозни аргументите на Развигор за пътуванията във времето. Даже му назначиха психоекспертиза, за да проверят нормалността му.

Разведоха се. Съдът присъди апартамента на жена му.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Развигор се изтягаше на стария шезлонг под черешата на вилата си в Калипетрово.

Току-що беше обрал късната череша и нахранил кокошките и сега разпускаше. Беше си направил салата от пресни домати. Наля си щедро отлежала домашна ракия от еднолитрова платсмасова бутилка. Отпи лакомо и се отпусна. Някой го близна по ръката. Обърна се  - беше Питагор  кучето на комшията, пенсиониран учител по математика.  Гледаше го дружелюбно с опулени влажни очи и въртеше опашка. Развигор го погали по гърба, отпи още от ракията и се унесе в сладка дрямка.

.................................................................................................................................................

Развигор хвърли бегъл поглед на старите вестници, разпръснати по масичката до него. В брой на ‚Работнически юмрук‘ от  ноември, 1989 пишеше с големи букви:  ‚България - страна на благоденствието‘.

В стар брой на ‚Евроатлантически авангард‘ от декември същата година  пък пишеше  ‚Неолибералният монетаризъм -  животворен лек за мизерстваща България‘.

‚Между ‚Осанна‘ и ‚Разпни го‘ има само месец разстояние...‘  иронично помисли Развигор. ‚Въпрос на гледна точка. Всеки има своя истина...‘

Изневиделица се появи  Григор Димитров ( тенисистът от 2017 ). Беше  потен, запъхтян, в спортен екип.и ракета в ръка.

‚Прав си, Развигоре!‘ – каза Григор  ‚В моя случай между ‚Осанна‘ и ‚Разпни го‘ има само един сантиметър. Ако бях ударил само с един сантиметър по-навътре, щях да спечеля мача и да бъда герой. А сега ме оплюват... А моята лична истина е ясна -  трябва да подобря точността на форхендите.‘

’Даже по-малко от сантиметър беше’ -  обади се кучето Питагор. Седеше на дивана, преметнало крак върху крак и гризеше царевични пръчици.. ’Гледах повторението с   ’ ’Ястребовото око’.  Между другото, Григоре, мисля, че и сервиса трябва да подобриш’.

’Чакай, чакай!’ -  сепна се Развигор   ’Няма как да си  гледал Григор. Григор живее в бъдещето.  2017. Абе, какво става тук?  Сънувам ли?’.

’Ами може и да сънуваш. Иначе къде ще видиш говорящо куче?’ – ухили се Питагор. ’Освен това, защо си мислиш, че само ти си ходил в бъдещето ? И аз съм ходил в 2017. Твоят колега Мишев ме взе веднъж. ’

’Вярно, и сервиса трябва да подобря ...‘ -  обади се Григор. ’Аре  чао засега, че отивам на тренировка‘.

’А колкото до истините и илюзиите, моята лична истина е пределно ясна. ’ -  каза гордо Питагор. ’ А квадрат плюс БЕ квадрат равно на ЦЕ квадрат! И нито ‚Юмрука‘ , нито ’Авангарда‘  могат да я оспорят!‘  И излая авторитетно няколко пъти.

........................................................................................................................................

Този лай събуди Развигор. Питагор го ближеше по ръката и го гледаше дружелюбно. Закапаха първите капки дъжд. Питагор го беше събудил точно навреме.

 

 

 

 

 

 

 

© Веселин Данчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Вярно! Това е добра идея.
  • Превоз до момента преди извънредното положение или след отменянето му предлага ли се? Може да подшушнеш на Развигор за пазарната ниша. Няма значение коя от машините ще ползва.
Предложения
: ??:??