17.09.2019 г., 7:46 ч.

Римите на едно убийство 

  Проза » Разкази
853 7 40
5 мин за четене

                 1

Инспектор Колев четеше и убиваше всъщност свободното си време. И тъй, като основно се занимаваше с подобен тип престъпления, с ирония си помисли, за пореден път, че никога и никъде не можеше да избяга от работата си. Въпреки, че убиването на времето с поезия по същество си беше едно доста нежно такова... 

 А и над друго разсъждаваше в момента. Просто не можеше да си обясни, как една посредствена поетеса, и то на 27 години вече, изведнъж, само в рамките на няма и 6 месеца, се превърна в звезда от първа величина. А това бе загадка която колкото и пъти да гонеше от своя мозък, толкова повече и повече се връщаше в него. Успокоението, че същия въпрос си задаваха и много други хора, които разбираха наистина от поезия, въобще не му помагаше в случая...

- Пак ли четеш глупости - прекъсна усамотението му леко подигравателен глас и той, още преди да вдигне главата си от лаптопа, с досада помисли, че би трябвало по-добре да скрие тази си страст. А после, отново с ирония, си каза, че това бе трудна работа, когато отвсякъде бе заобиколен от хора, на които разплитането на загадки и ребуси бе професия. А страстта му към поезията бе толкова силна, че все в даден момент, щеше да заинтригува някой негов колега, какво ли толкова крие... То, всъщност, точно и така го разкриха... А сега въпросният изобличител стовари огромните си задни части до него - Кольо, да ти кажа, брат, и аз рекох да ставам поет. Даже вече и съм, та сега ще ти изрецитирам нещо :

   Секретарката на шефа

   знае да му прави кефа, 

   а аз завиждам и се крия

   зает с поредната чикия... 

- Дебел, що не си завреш химикала в задника? И без това от там го вадиш...

- Ааа, Колич, не така, не така. То, ние, поетите - и тук тлъстото лице на иначе добродушния инспектор Томов се разтресе от смях - Извинявай, брат, ама знайш, че нема как да не те ебавам. И добре, че знам, как пердашиш мадамите, че иначе и на друга тема мога да те подкача...

- Да ти го набутам в дебелия задник...

- Ха, знаех си - разтанцува се вече неудържимо шкембето на другия - Ама бива ли така, бре? Я първо ми кажи некое стихче, че па после - намигването, едновременно шеговито, но и палаво, бе това, което преля чашата.

- Майната ти - изръмжа Колев, след което затвори със замах лаптопа, като изправяше в същото време близо двуметровото си тяло. И без това му се отяде и реши да се скрие зад бюрото, където на всичкото отгоре го очакваше и папката на един стар случай, папка, на която предстоеше явно скоро да заеме мястото си, сред неразкритите престъпления от други случаи...

 

          2

 

 Погледът му за пореден път се плъзна по лицето на жертвата. Тялото на 62 годишната жена бе открито преди 9 месеца, в начална фаза на разложение, със стърчащ нож от сърдечната област, насред кухнята й. И оттам, нищо ново по случая...

 Тя бе абсолютна самотница, отдавна погребала всичките си роднини и прекарала живота си сред книгите. Буквално. 40 години стаж в библиотека?

 Инспектор Колев с тъга си помисли, колко ли дни, като малък, бе прекарал в селската такава. Имената на безчет заглавия и автори, като сюрреалистична картина преминаха пред погледа му, но той бързо се отърси от нея. 

 И отново се зачете из показанията на хората, не малка част от които, бе взел и сам. Както обикновено отново си зададе въпроса, къде бяха тетрадките... Та нали толкова много от тях с умиление си спомняха за това, колко кротка е била женицата, как на всекиго е подавала ръка, и... как непрекъснато е писала и писала. Но никой не можеше да каже какво. Така и не откриха човек, който да е успял да погледне в някоя нейна тетрадка... 

 И отново, също по навик, той се загледа в снимките от местоположението, но най вече в онези, запечатали шестте празни рафта, които беззъбо се усмихваха насред огромната семейна библиотека, заела цяла една стена. А около тях нямаше и едно празно място - та нали на него сам, когато бе там, макар и съвсем не на място, му се прииска цялото това богатство от поезия, да е негово...

 После въздъхна с отчаяние и затвори папката. Знаеше, че днес няма да го направи, но в някой от близките дни, щеше да я вземе в ръката си, и да я занесе в огромния следствен архив. Където щеше да си и остане, покривайки се полека с прашинките на минаващото време... 

 

          3

 

 Красив е град Пловдив! За пореден път крачейки по улиците му, си помисли инспекторът. Усмихвайки се сам на себе си, влезе в кварталното магазинче и си взе дежурните 3 бири, както и кутия Кент. После с широка крачка се запъти към своя дом.

 По време на бъркането на яйцата, бързата вечеря, на която се бе спрял, с неудоволствие си спомни за бъзиците на Дебелия. Тъпо копеле си беше той, но ето, оказа се достатъчно ловък, че да разкрие малката му тайна, а освен това имаше и голяма уста...

 Вечерята така и остана недокосната, а той пиеше вече третата си бира и се ядосваше, че не взе поне още две. И без това идваха почивните дни, нямаше да е проблем и десет да изпиеше... 

 Погледна с омраза към телефона и се усмихна иронично. И трите му мацки бяха заети тази вечер, но... Единствената му любов го очакваше.. 

 Протягайки огромното си тяло, инспектор Колев се пльосна на дивана и отвори за кой ли път лаптопа. Нямаше кой знае какво за четене, докато не съгледа заглавието:

 "Библиотеката и аз"

 Очите му машинално се спряха на името на автора и той кликна за да прочете. 

 

Времето-страници около мен се пилее,

годините нижат се, сън в библиотека. 

Сама съм отново, но в мене живее

въпрос изначален: Какво е човекът?

 

Затворена мъдрост в кориците чака

от пръстите ми, топлина да попие. 

Отварям ги. Блясва лъч в мрака, 

но него дали го виждаме ние?...

 

Коя съм аз? Какво търся? Май единствено съм

жена, затворена в една библиотека, 

а дали истината не е нейде отвън 

на въпроса ми вечен, какво е човекът?...

 

        4

 

 Пръстът му бавно докосна псевдонима на авторката (Koteto ot Plovdiv), докато в същото време една мисъл си пробиваше път:

 "Много небесни тела светят само с отразената светлина на истинските звезди..."

 

16.09.2019.

 

Георги Каменов

© Георги Каменов Всички права запазени

5.
Останалото бе съвсем рутинна работа. На местопрестъплението имаше достатъчно доказателства, просто досега нямаше съвпадение...
Знаейки вече кого издирват, не беше трудно да открият лицето й на старите записи, а когато й щракнаха белезниците пръстовите отпечатъци се оказаха достатъчни за доживотна ...
  338 
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря на модератора, Севдалин Порчев, за бързата реакция!
    Шефке, случва се :"
  • По молба на автора, разказът е изваден от предизвикателството
  • Усмих от мен 😊
    Повече няма, какво да добавя тук, а прекалих е и с чатенето. Досадих дори на самия себе си :"
    Тъй, че приключвам с включванията на живо тук на този етап.
    Благодаря още веднъж на всички посетили творбата ми.
  • Maryroj (Мариела Делидимова) да, и аз друго разбрах... Иначе моето ще си има продължение. Виж коментара ми, най-последния, под него
  • Извинявам се, Мариела, не съм разбрал, но както е видно, и тя е сметнала, че става въпрос за моята творба 😊
  • Помолих Бистра да продължи нейния разказ, не твоя.
  • Бистре, не съм от тях, за мен дори е комплимент да вдъхновя някого, но този случай е изключение.
  • mislitel (Георги Каменов) оки, проблеми няма (неслучайно питам, има хора дето се дразнят)
  • Бистре, казах, за мен 😊
    Фен съм на фантастиката, фентъзи, трилъри, за животните, исторически, дори приказки, но не и на криминалния жанр от чист вид 😆
    ПП
    Съжалявам, не разрешавам тази ми идея конкретно да бъде използвана, като база за творба на друг автор.
  • mislitel (Георги Каменов) айде ся, скука бил (не си чел добре написан ми се струва...).
  • Момичета :"
    Нищо не е станало, айде да прекратим това шоу, а?...
    Вече го казах - съзнавам, че разказът има много дупки, пуснах го просто за забавление. Не държа на него категорично, а и ще е срамно, като се замисля и ако беше останал тук, да заеме някое високо класирано място!
    Чистия криминален жанр ми е пълна скука, затова и съм прочел само трите най-къси разказа от другите в конкурса, но всичките бяха много по-изпипани от моя!
    Това казва всичко 😊
  • mislitel (Георги Каменов) отново честен коментар:

    Има хляб в идеята - лично на мен ми е интересно каква е връзката между "поетесата", бабето и убиеца. Така че не е ОК бялото знаме.

    Предлагам да преобразим модератора в Соломон и той да реши ще ли го маха, или няма да го маха

    Maryroj (Мариела Делидимова) идеята е добра, но само ако авторът позволи (че иначе GDPR )
  • И аз мисля, че трябва да остане. А към Бистраз Моля напиши продължението!
  • 😋
    По природа съм мъжкар! Такъв ме определят хората, които ме познават. За такъв се имам и аз! А ако сега оттегля искането си за деклариране, наистина ще изглеждам, като палячо (какъвто и ме нарекоха скоро тук между другото...). Тъй, че жребият е хвърлен!
    А и си абсолютно права в критиките си!
    Вината в случая е моя! Все пак творбата участва в конкурс - или трябваше да я развия с това, което спестих (улики, дълбочина на образите на участниците и прочие), или въобще да не участвам! Важното е да си взема поуките за в бъдеще!
    В този си вид творбата ме устройва, но не е коректна спрямо прочелите я! За това не помислих, когато я пишех и пуснах.
    Благодаря ти, Бистра, че ме накара да погледна и от тази гледна точка!
  • mislitel (Георги Каменов) аз пък си мисля, че трябва да остане.
  • Шефке, вече пратих писмо до модератора. Не искам около втора моя творба да се разразява скандал. А и криминалетата не са ми страст 😊
    Участвах единствено заради емоцията да съм в джаза и аз :"
    Така, че случаят е разкрит и приключен около моето участие тук 😋😂😋
    Благодаря на всички, които са се излъгали да гласуват за моят псевдо криминален разказ и пожелавам успех на всеки от останалите участници!
  • Моля творбата ми да бъде извадена от това предизвикателство!
    Благодаря предварително на модератора!
  • mislitel (Георги Каменов) чакай сега, аз не съм модератор, следователно мнението ми може и да не е меродавно.

    Идеята на разказа на мен лично ми харесва (ама още трябва, още...)
  • Благодаря, Бистра.
    Съгласен съм с тезите ти, и то казаното от теб си го знаех още с пускането.
    Явно обаче творбата не покрива изискванията за този конкурс, за което се извинявам.
    Моля модераторът на предизвикателството да я дисквалифицира!
  • mislitel (Георги Каменов) благодаря. Виж сега, в една част на съзнанието ми от няколко години живее следовател-битов алкохолик, така че тия работи съм се научила да ги виждам.

    Иначе ти схващам позицията (не ща да се заяждам тук, ама като спомена), идеята е тук да бъде крими история. Интересен е обратът с четящият поезия инспектор (щеше да е още по-смешно ако пише стихове, честно казано, но ти си знаеш). Според мен (като виден графоман) не е важно да е кратко, а да бъде яко (аз доста се олях с моя).

    На мен определено ми липсват твърде много неща. Като проблясъци са. Щрак! Той чете нещо. Превъртаме лентата. Щрак! Чуди се как тая скочубра е станала звезда. Превъртаме лентата. Щрак! Неразкритото убийство. Според мен твърде много е оставено на читателя (нещо напоследък ме сърби да пиша вдъхновени произведения, та и тук така...)

    За мен, има ли крими нещо, трябва да има загатка и да я чоплим (и ако може да се възхитим на ума на следователя и сами да си поблъскаме своите мозъци)...
  • Много точен коментар, Бистра.
    Обаче ще си призная, от мнооого години чистите криминалета не са ми изобщо интересни. С Агата Кристи приключих някъде около 3 клас, а до 5 може би, с Мегре, Холмс и останалите.
    Затова направих разказа максимално кратък и това, естествено, се отрази на сюжета и дълбочината му, но ако бях започнал да го пиша, както трябва, нямаше да го завърша никога.
    А даже въобще не смятах и да участвам в конкурса 😊
    Пропуските ми ги оставям на въображението на читателите.
    А иначе най-важното за мен в разказа не е самото престъпление, а показаното в първата глава, която единствено разработих, както трябва. А то е отношението на много хора към лица, за които разбират, че пишат поезия...
    Благодаря за перфектното ти включване, Бистра!
  • Хм, вече мога да кажа кой е наследил въпросните тетрадки. Обаче това не го прави убиец. Липсват елементи от историята за да скалъпим какво е станало (или аз съм калпав криминалист)...
  • Само едно ще кажа, ще е шантаво 😜
    Но ще си отчакаш, докато му дойде редът :0))
    Доколкото неразбирането ти, продължавай с анализите :"
    Тук няма да давам жокери.
  • Шефке, сериозно, този герой мислех да го ползвам само веднъж, но ти толкоз ма ядеш, че реших, като изтече срокът на конкурса, да напиша още нещо. Дори и идейка вече ми се върти в кратуната 😊
  • Абсолютно си прав, Тео :"
  • Абе знае ли се дали се знае 😜
  • Може и така да е, но доколкото ме познаваш при мен дали ще мине? Ха ха.... И двамата няма да го направим ами само си чешем езиците.
  • Кети, не ме подценявай.Толкова съм сладкодумен, че веднъж дори един от Габрово заради лафовете ми, ме почерпи с... лукче 😆
    А пловдинчани са къде, къде по-наивни и щедри от тях :"
  • Да накараш майничка да ти плати сметката?! Да не ти е изпила човка акъла? Ха ха.....
  • Тук ме разкри, Кети.
    Чудех се как да го кръстя и твоето име и фамилия сами ми изкочиха в тикварника...
    А за града не позна. Просто съм живял към 3 години не в самия град, но страхотно близко и се влюбих в Пловдив.
    От години повтарям, че съм обиколил бая от България, но ако имам избор, къде да живея, ще е или в него, или в град Елин Пелин.
    Та това са отговорите.
    ПП
    Ако е велика дума, но ако се случи това чудо, ще почерпя в някой ресторант, а ти... Ще платиш сметката...
    Намиг 😜
  • Хареса ми разказа ти и гласувах. Да се включа в задявките ще попитам: Инспектор Колев има ли нещо общо с моята фамилия, че и градът е същия? Успех и ако спечелиш да почерпиш!
  • Шефке, Шефкеее, какво да те правя, а каже ми, аджеба :"
    Първо, ще ти благодаря за комплимента, относно разказа.
    Второ, ще обмисля идеята ти 😋
    Трето, права си относно Админа, а инспектора ще го мисля друг път :=))
    Валентина, приятно ми е, че творбата ти е интересна.
  • Ти да видиш, интересно.
  • Аз се казвам Георги, но и футболиста Гонзо, също се казва Георги. Това значи ли, че сме един и същ човек?
    Питам, че не мога да разбера, кой съм.
    Шефке, въпросът ти е несериозен, така, че и отговорът ми е в този тон.
  • Благодаря за комплимента, Светославе.
  • Отличен разказ. Стегнат с хубав финал. Поздравления!
  • Благодаря, Тео!
  • Благодаря за супер високата оценка, Мариела!
    Обаче аз отлично си знам, че разказът си има много слабости, но те са за сметка на нещо друго - исках да е кратък, та на който не му хареса, поне време много да не губи, докато го чете.
    Благодаря сърдечно още веднъж!
  • Криминален разказ! Професионално! Харесах и гласувах.
  • Благодаря за високата оценка, Мариана.
Предложения
: ??:??