10.09.2017 г., 11:01 ч.

 Село на римски път - 3.3. 

  Проза » Повести и романи
562 3 0
Произведение от няколко части « към първа част
2 мин за четене

3.
Кръстев бутна портата и тя изскърца в няколко тона едновременно. Беше стара, много стара – може би още от прадядо му. Помнеше я от ваканциите тук, но тогава прелиташе през нея бързайки или направо я прескачаше. Засилване, подпиране на левия дирек, почти хоризонтален полет над ниската портичка и е отвъд. Където баба му го посрещаше с виковете си, че ще се убие, пък тя какво после ще обяснява на снахата…
Е, сега нямаше как да скача. Едно, че диреците бяха бая изгнили, второ… Второ – кокалите му скърцаха при слизането по стъпалото към портичката, та камо ли да скочи. Впрочем, отдавна не беше и скачал. Едно барем тридесет години…
Къщата беше типична за селото. Два етажа – долният наполовина в земята, външна и вътрешна стълба, плетен горен кат, чардак с изглед към планината и малката уличка, виеща се покрай ската отсреща.
Жена му беше в кухнята долу – само там бляскаше светлина. Наведе глава, слезе по трите стъпала и бутна вратата. Тя тъкмо слагаше масата – две дълбоки чинии, супника, последната половинка от купешкия хляб. Май ще трябва пак да месят – Дойно чакаше камиона вдругиден…
Поздрави жена си, метна якето на миндера под прозореца, после забеляза погледа ѝ, та го окачи на дървената закачалка до вратата.
-    Е? – рече тя и загледа очакващо.
-    Какво?
-    Казвай, де… Какво толкова я обсъждахте? Ирина каза, че ще се биете с ония навлеци, ако дойдат…
Кръстев отчупи парче хляб, топна в яхнията, която жена му междувременно бе насипала в чинията:
-    Значи всичко знаеш… Има някакви бандити, обикалят по кошарите, нападат хората… Ако дойдат…
-    Ние сме накрая – рече тя и погледна към тъмнината отвън.
-    Че то в селото всичко е център и всичко е край – засмя се Кръстев – Само че нас точно няма как да изненадат. Отпред е скатът – как ще се спуснат? А отзад е Киро. Какви песове има…
Жена му се позамисли, даже задържа вилицата с парче хляб в нея над манджата, после пак каза:
-    Бе, те няма да тръгнат така направо… Ще заобикалят… Ирина разправяше, че ще слагате постове…
Кръстев обра дъното на чинията с хляба и стана. Взе якето, отиде до шкафа, извади стария ловджийски нож, прибран там още от дядо му, и отговори на въпроса в очите й:
-    Тая вечер почваме. Ще съм в къщата на дядо Кольо. С Миро Елховския. Той има двуцевка, аз ще съм с ножа. А Мешо с Найден и Кьоравия ще са в Горското…
-    Мешо? – жените си имаха едно наум за него и все бяха скептички.
-    Мешо, Мешо… И Найден, и Кьоравия…
После излезе и се усмихна, чувайки щракването на старото резе подире си. Барем за нея да не мисли…

 

» следваща част...

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??