1.05.2013 г., 19:01 ч.

Скривалището 

  Проза » Разкази
684 0 7
12 мин за четене

Това е вторият от двата ни съвместни разказа по темата за края на света, които написахме с Ива Касабова като експеримент и за които споменах при предишния разказ. Приятно четене :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ани въздъхна, протегна и се огледа. Димитър драскаше с клечка по пода, Петър не я изпускаше от поглед, а Деница дремеше под едно от одеялата, които бяха донесли. Бяха мълчаливи. Не знаеха дали не се бяха заврели напразно в тясното, усойно и мърляво помещение. Във всеки случай, всички признаци за предстоящия край бяха налице: честите урагани, силни земетресения, резките климатични промени, за които всички говореха, както и някои странни явления, за които често се говореше. Вярно, с изключение на едно–две не много силни земетресения, тези разрушителни събития се случваха далеч по света, даваха ги по телевизията, но това не ги успокояваше.

– Уф, писна ми вече да седим тук – изсумтя Ани и стана от дъските, които четиримата бяха подпряли върху разни кашони, щайги и кофи, за да им служат за легла.

– Споко – обади се Петър. – Скоро всичко ще свърши и ще излезем навън.

– Ще свърши? Кое ще свърши? – извърна се към него.

– Нека мине най-лошото. Ако полюсите на земята действително са се разместили, както казват, значи сигурно навсякъде има могъщи земетресения.

– Аз нищо не усещам – обади се изпод одеялото Деница.

– Това е, защото мазето е под земята – замислено каза Димитър. – Колкото е по-надълбоко човек, толкова по-малко се усещат земетресенията. Само си представям какъв е ужас навън...

– Ужас? – подвикна Ани. – А тая дупка не е ли истински ужас? Пък и не значи, че няма да умрем. Може би няма да сме сред първите, но когато излезем, не се знае какво ще заварим. Всичко ще е разрушено, ще бъде затрупано с пепел от вулкани или дори лава... тогава направо си умираме, ама бавно и мъчително!

– Хайде-е-е... само ден откакто сме тук, а момичетата не издържат вече! – изпуфтя Димитър. – Знаеш ли, Ани, колко пъти хора са преживявали това, което преживяваме сега ние? Колко войници са лежали в окопите с дни или като военнопленници... ами затворниците?

– Зная, ама те са били войници и затворници. А ние? Какво ще правим, когато излезем оттук? Ами ако сме последните хора на земята?

– Я стига! – ядоса се момчето, но Ани го изгледа отвисоко и то продължи по-кротко: – За какво се тревожиш пък сега? До вчера хленчеше, че ще умреш съвсем млада, а сега пък мрънкаш, че ще останеш последния човек!

– Ами мрънка ми се! Мрънка ми се, защото не искам нито едното, нито другото!

– Спрете! – изправи се Петър, неловко прегърна Ани през рамото и я дръпна да седне до него. – Това чакане е гадно, но трябва да сме силни.

Изглеждаше по-уверен от другите. Ани се притисна към него, а Димитър се отказа от спора с по-едрия му приятел.

– Хайде да играем на някаква игра – продължи Петър. – Нека всеки разкаже какво ще прави, когато излезе оттук.

– Първото, което ще направя, е да се изкъпя – размърда се Деница. – Цялата съм в прахоляк!

– Войниците са воювали със седмици без да могат да се изкъпят или нахранят като хората – подхвана Димитър. – Тежко на света, ако разчита на лигли като вас...

– Хей, я по-кротко! – Деница се надигна и се навъси. – Светът изобщо не разчита на нас, ясно ли ти е? Разчита на онези отвън: лекари, пожарникари, военни, които евакуират хората или се опитват да ги спасят! Като знаеш толкова, ти защо не остана навън да се правиш на войник ами се скри тук?

– Няма никакво геройство в това да умреш без причина! – повдигна рамене Димитър. – Когато отмине най-страшното, тогава ще дам всичко от себе си...

– Виж го ти, готино е да имаш избор, нали? – ухили се Деница, бръкна в кашона с провизии, който бяха домъкнали и отвори пакет бисквити.

– Ами че всички имаха избор, само че хем приказваха за края на света, хем не правеха нищо, за да се спасят!

– Само като си помисля, че родителите ми са някъде там...

– Стига, Ани, успокой се – обади се Петър. – Може пък и те да са се скрили някъде... а ти – изгледа отново другото момче – вземи и млъкни най-накрая!

– Добре де, добре – Димитър избута в ъгъла някакъв плик с парцали и също се пресегна към пакета с бисквити.

– Аз бих се разходила сред природата – подхвана след малко Ани. – Бих се попекла на слънчевите лъчи, да се полюбувам на залеза, да се порадвам на вятъра...

Четиримата се отпуснаха по дъските и замълчаха омърлушени.

– Ами ако бъркаме? – повдигна глава Деница и огледа околните.

Димитър отново бе подхванал да дращи по прашния, бетонен под, Петър внимателно галеше по гърба Ани, която бе обхванала глава с ръце, подпряни на коленете ù.

– Ако когато излезем, заварим само метри сняг или пепел, както гледах в един филм за някакъв град в Древен Рим, и няма ни едно живо същество? Ако слънцето е скрито зад облаци от прах и е тъмно и студено, няма електричество, нито храна?

– Що не млъкнеш, Деницо? – изръмжа Димитър и вирна глава към крушката на стената. – Не виждаш ли, че има ток? Значи централите работят.

– Добре де, а какво означава край на света, според теб? – изгледа го тя. – Ще умрат хората, ще умре всичко живо, ще изчезне планетата?

– Да не говорим, че ако планетата оцелее, както и повечето хора, това няма да е чак край – додаде Петър.

– На кого му пука за другите и за света! Като гледам, май всеки се е загрижил само за собствения си край... – махна с ръка Ани. – Само дано нашите са добре...

Тя подсмъркна и една сълза се търкулна по лицето ù.

– Хайде, стига – подскочи Деница, седна до нея и я прегърна.

– Чудя се дали пък не трябваше да оставим знак, че сме тук, ако някой оцелее, да може да ни намери... – промърмори Петър.

– Да бе – захвърли клечката Димитър. – Не виждаш ли, че всички бяха още по-объркани? Само за края на света приказваха, уж се майтапеха, ама май много-много не знаеха какво да правят, а то си е сериозно. По новините...

Крушката над вратата на мазето угасна. Настана тишина. Някой се размърда.

– Хей, ка-какво с-става?

– Аз съм, Ани – разнесе се гласът на Петър. – Опитвам се да намеря ключа.

– Светът свърши – прошепна Деница.

– Стига глупости, нали сме живи? Значи светът не е свършил – обади се Димитър. – Явно токът е спрял.

– Дали да не излезем? – хлипаше Ани? – Страх ме е...

– И мен... – пригласяше ù тихо Деница. – Това е краят, това е краят... ще умрем...

– Не искам светът да свършва, не искам да умрем, не искам никой да умира...

– Спокойно, спокойно – обади се Петър – все още сме тук, хайде да се съберем един до друг.

Четиримата седнаха на пода опрели гърбовете си.

– Престанете! И какво като умрем? Хиляди герои са умирали по бойните полета, да не би на тях да им се е умирало? Хората умират и ние ще умрем, голяма работа! То, цял свят умира, те-е-е... лигли!

– Млъкни веднага! – кресна Петър и последва бутаница в тъмното.

– Пусни ме, бе! – развика се Димитър. – Добре де, млъкв...

– Какво беше това?

– И аз чух нещо, Ани...

Вкопчиха се един в друг, докато отвън, по коридора към мазето се приближаваха тежки стъпки. Бравата изщрака и в тъмния контур на касата се очерта сянка. Блесна светлина от фенер, тъмната фигура постоя секунда или минута – не можаха да разберат – сетне се извърна и се провикна:

– Намерихме ги! Тук са!

Последва тупурдия, разнесе се глъчка.

– Здрави ли са – крещеше женски глас.

– Мамо...

– Ани! Детенцето ми!

Непознатият се отмести, в лъча светлина влетя стройна женска фигура и прегърна здраво момичето. Зад нея сърдити и радостни гласове се смесваха, четиримата дочуваха тези на родителите си.

– Какво правите тук, бе хаймани! – изрева бащата на Петър. – Цял ден ви търсим! Какво ли не ни мина през главата!

– Ами... нали... таковата... – сви се момчето – краят на света... та...

– Абе какъв край на света – хвана го за ухото баща му, сетне го прегърна.

– Ами нали казахте, че ще свърши света – подхвана Деница – че земята ще се наклони и ще настанат катаклизми, та решихме да се скрием...

– Това бяха само глупави теории, с които се шегувахме, бе деца! – обади се друг мъж – Ама като по цял ден четете глупостите в интернет и зяпате новините без да мислите, така ще е! Марш вкъщи, че майките ви полудяха!

Навън ги посрещна цяла група съседи.

– Какво ли не им щуква в главите на тия, днешните дечурлига – коментираха хората. – Ама то е така, с тия компютри и тая телевизия... на тяхната възраст по цял ден ритахме топка и карахме колела, а те...

Четиримата излязоха и макар страхът от края на света да бе заменен от страха от белята, с облекчение вдъхнаха ледения, мъглив въздух на нощта.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Авторски разкази на Филип Данчев

http://malkiatprintz.blogspot.com/

 

© Филип Данчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • За доста неща не си даваме сметка, Росица, или просто не се замисляме. Благодаря

    Благодаря, Миночка и от двама ни. Децата, дори и по-големите попиват всичко и не се сещаме, че далеч не всичко е добре да стига до тях. Караме по инерция...
  • И този път нещо от живота който ни заобикаля,реалистична картина потвърдена от забързаното ни ежедневие и несъобразяването с детската чувствителност.Светът сякаш е станал на тесни ивици и всеки върви през една от тях, без да се оглежда настрани, от страх да не падне,а не си даваме сметка,че всеки ден пропадаме в подземията на страха и несигурността.Поздравявам Ви!Тук винаги ми е приятно да чета!
  • "-На кого му пука за другите и за света! Като гледам, май всеки се е загрижил само за собствения си край... – махна с ръка Ани. – Само дано нашите са добре...
    Тя подсмъркна и една сълза се търкулна по лицето ù."
    Замислящ разказ.
  • Детският страх е голямо нещо, Таня

    Благодарим ти и двамата, Кали Не само с дрънкането Често пъти не си даваме сметка, че когато например гледаме телевизия, или когато оставяме телевизора да работи ей така, "за фон", докато си вършим някаква работа, те виждат, чуват, попиват, но не винаги питат (а понякога и да питат, отговаряме нещо механично, забравяйки, че не възприемат света като нас) и си обясняват нещата по свой си начин.

    Радвам се, Донко, благодаря ти

    Така се твърди, Викторе, но проблемът е, че мислите не се материализират точно така, както си ги представяме. А още по-големият проблем не е идеята за края на света а разните дребни, всекидневни мисли, които сме чували, повтаряме и затвърждаваме у другите. Напълно те подкрепям за ведрите и оптимистични мисли. Благодаря и от двама ни
  • Четох някъде че това, което мислим рано или късно се материализира. България в момента прилича на американски филм за мафията от 70те години, които гледахме на времето с такъв интерес.
    Днес забелязвам да се налага идеята за края на света. Не я ясно кога и как но идеята, е че света ще свърши в близко бъдеще. Идеята за апокалипсис не е нова. Новото е, че днес апокалипсиса е безусловна и рефлекторно възникваща мисъл в главите на хората. Като резултат, децата ни развиват неврози, подрастващите взривяват бомби тенжери, а възрастните администратори са като близнаци на Луи 13, с неговото "След мен и потоп"
    Ива и Филип, харесах разказа Ви, където апокалипсиса се превръща на игра на детското въображение.
    Ще сумирам впечетлението си така: Нека си мислим оптимистични, слънчеви и радостни мисли за да не се превърне нашето сегашно въображение в реален апокалипсис.
  • Хареса ми
  • Ох, горкичките те!
Предложения
: ??:??