1.07.2018 г., 7:10 ч.

Старият некропол 

  Проза » Разкази, Фантастика и фентъзи
1371 2 8
7 мин за четене

                           Старият некропол

 

                                       ужаси, мистерия

 

 

                Старият некропол се намира на няколко километра от Крабово, по склона на планината Пропел. Още отдалеч може да се усети тягостното излъчване на мястото - там винаги е с няколко нюанса по-мрачно, а дървета и храстите са по-нарядко и изглеждат болнави. Почти никой от селото и околността не се осмелява да се изкачи дотам, а ако все пак някой го направи, се завръща променен, изтерзан и сякаш състарен с няколко години, като упорито отказва да говори случилото се. Страховити легенди се вихрят из местността - за безумни оргии, за викане на дявола, за съживяване на мъртъвци. А когато тъмнината се спусне, откъм некропола се чуват страховити ридания, викове, крясъци, понякога заваляни думи, изричани от безброй изгубени във времето души. Те плашат до смърт малцината жители на Крабово и вечерта всички се заключват по домовете си и не излизат цяла нощ.

                Този некропол от много години, дори векове, не се използва, а мъртвите крабовчани се погребват в друго гробище, в южния край. Пътят към планината е заграден с мрежа, по която има надписи "Не преминавай, опасност от свлачища". Мрежата и надписите са поставени в началото на деветдесетте години, по нареждане на предишен кмет, като истинската цел да се избегне достъп на местните жители го изоставеното гробище.

 

                Ето ме и мен - стоя до крайните къщи на селото, на пътеката за Стария некропол. Луната се е скрила в облаците и се вижда само неясното й очертание. Избирам нощта, защото по това време господарите на мрака са по-свирепи и мога да изпитам ужаса в истинския му блясък. Нямам фенер или други приспособления за осветяване - защото те биха развалили магията.

                От дете не бях идвал в моето родно село Крабово - откакто с родителите ми решихме да го напуснем завинаги и да се заселим в големия град. Още си спомням страховития случай от детството ми, когато реших, въпреки категоричната забрана на родителите ми, да отида мястото. В някакъв момент, точно преди да достигна гробището, видях (все още не бях сигурен дали видяното е реалност или плод на съзнанието ми) гърчещи се от болка хора с ужасни изражения, а около тях някой изричаше непознати думи. Тогава изпищях и хукнах с всичка сила към селото, като в последствие не казах на никой къде съм ходил.

                Но сега съм възрастен, улегнал мъж, любител на екстремните преживявания, и имам дързостта да се изправя срещу най-големия страх от детството. Освен това, онова преживяване отключи в мен способности да виждам и усещам неща, които повечето хора не могат.

                Малко преди полунощ луната пробива за малко облачния пух и аз смело тръгвам по стръмната пътечка. Храстите и дърветата шумят в тон с прохладния ветрец, птиците пеят мелодичните си песни, насекомите изпълняват своя монотонен жужащ тон, а щурците им акомпанират с кратковременни свирукания - всички те създават мистичната и в същото време красива "симфония на нощта". Въпреки страховитите мисли в съзнанието, съм странно спокоен и ходя бавно, почти лежерно по пътеката - която все повече се губи във високата трева и в тъмнината на гората.

                Виждам и мрежата, зад която достъпът е забранен. Железата й са ръждясали, а на места се е налконила страховито заради свличането на почвата. Въпреки това са ми нужни титанични усилия, за да я прескоча. Когато падам на сухата земя оттатък, аз съм задъхан, а потта е започнала да полепва по дрехите ми.

                Вървейки между дърветата, започвам да усещам нотки на ужасяваща, призрачна атмосфера. Тялото ми започва неудържимо да трепери, сякаш околната температура внезапно се е понижила с няколко градуса: в същото време чувствам тревога, смут, напрежение, като продължавам да крача плахо напред, стараейки се да не изпусна от поглед пътеката в гъстия мрак.

                А по-късно, когато внезапно се озовавам на по-светло място, аз едва не падам на земята, заради внезапно появилото се видение. Отново, както през онзи далечен ден в миналото ми, аз съзирам крещящи хора с кръвясали лица, зад които някой с плътен глас изговаря неразбираеми думи. Този път обаче със стоически усилия преодолявам ужаса и продължавам напред.

                Дърветата вече са по-ниски, а храсти и треви почти липсват. В далечината, на лунната светлина виждам Стария некропол и в този момент ужасяващите лица на крещящите хора отново изникват пред очите ми. И отново опитвам да ги изтръгна от съзнанието ми, като ускорявам крачка напред, за да се добера по-скоро до страховитото място.

                Демоничните образи и реалността се прескачат, въртят се в неспирна, главозамайваща върволица - въпреки това продължавах да крача към целта. Бледото тяло на луната виси във въздуха като призрачна сянка.

 

                Когато достигам гробището, виденията спират изведнъж - сякаш някой внезапно е дръпнал щепсела и е изключил излъчването им. Но празно пространство там, където трябва да е входния портал, зее злокобно пред мен, като вход към пъкъла. Всичко е потънало в гротескна тишина – сега не се чува пеенето на щурците, жуженето на насекомите, чуруликането на птиците. Атмосферата е зловеща, като че ли особен, по-различен мрак властва тук – мрак на проклятия и смърт. Със сетни усилия на волята влизам вътре и виждам бутнати надгробни камъни върху голата, почти лишена от растителност земя. На светлината на луната забелязвам както християнски паметници с кръстове, така и мюсюлмански, с полумесеци - тъй като гробището е изоставено още през османското робство.

                Тръгвам към вътрешността. В някои гробове зеят дупки. Нима е възможно на това място да са идвали мародери, питам се аз? Може би не  - едва ли някой от околността би се осмелил да се качи дотук, камо ли да разрови някой гроб. Може би дупките имат много по-различен характер.

                В един момент някой или нещо ме бута и аз падам на земята! Обръщам се, но не виждам никой.

                Още един удар!

                Побягвам към изхода, ала нещо невидимо ми препречва пътя и ме отхвърля назад. В този момент прозвучават силните ревове!

                Сякаш звуците изригват от нищото и политат далеч в безкрая. Подсъзнателно чувствам, че те са предсмъртни писъци на уплашени до смърт хора. Зад тях някой реди думи на чужд език... думите сега звучат отчетливо и сега разбирам, че са на турски.

                Внезапно пред очите ми се появява картината, която дълго – може би до края на живота ми - ще стои загнездена в съзнанието ми и която даде някакъв отговор на загадката какво се е случило тук и защо това място е толкова отблъскващо и зловещо.

 

                Виждам мъж с бяла шапка и бели дрехи, навярно ходжа, който произнася думи на турски език, а пред него множество хора с кръвясали лица - мъже, жени, дори деца - се гърчат в зловеща агония. От небето светкат светкавици, но гръмотевиците са заглушени от отчаяните викове на умиращите. Мястото наоколо е кално, с подредени гробове, около които има засаден лехи. А зад мъжът с бялата шапка, няколко мъже с фесове и военни униформи от времето на Оманската империя, с нескрита омраза гледат случващото се.

                Агонизиращите един по един падат в мократа кал, а от устите, ушите, очите и носовете им започва да извира кръв, която се смесва с дъжда. Военните ги наблюдават с все по-злорадо задоволство, а ходжата продължава да реди проклятията си, вдигнал глава към небето, сякаш да приветства или благодари на злите сили.

                Навярно жертвите са пленници от някое въстание или бунт, и сега биват убивани чрез зловещ ритуал, защото така няма да има доказателства за убийството им... или пък умиращите са жертви на чудовищен, сатанински експеримент, причиняващ мъчителна смърт... - все още не мога да определя. Само знам, че на това място се е случило нещо далеч отвъд човешките представи за нормалното.

                Агонизиращите вече са мъртви, а военните с лопати и мотики се заемат да копаят гробовете им.

                Но душите на тези хора няма да се преселят в отвъдното, а подвластни на мрака, ще останат завинаги на този свят.

 

                Внезапно видението изчезва и аз отново се озовавам сам сред порутените гробове. Вече не се чуват и агонизиращите звуци. На небето облаците са по-рядко, но луната вече се е снишила на хоризонта и скоро ще залезе зад отсрещните хълмове. Навярно са минали няколко часа.

                Бавно се обръщам и тръгвам към портала. Вече разкрих (поне отчасти) тайната на Стария некропол и мога спокойно да си тръгна.

                Ала инстинктивно усещам, че нещо в мен се е променило. Че изтерзаните души на убитите вече дълбаят в моето съзнание. И че няма да ме оставят на мира до края на живота ми.

© Донко Найденов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Нощите крият толкова много тайни...
  • Фен съм ти.
  • Яна, твоят коментар ме стопли много. Ти също си ужасно талантлива и за мен е гордост. Надя, Лидия, на вас също благодаря и ссъщо ви чета с огромно удоволствие. 😊😊😊😊
  • Още с първите думи повличаш читателя по един нов, невървян досега път. И внезапно той започва да усеща и драките, и тревите, и гласа на вятъра, и страха от неизвестното. Ще ти призная, че жанрът, в който си толкова добър, никога не ми е бил любим, допреди... да зачета твоите разкази. Ще повторя Надя - всичко твое се чете на един дъх. Поздравления отново, за пореден път си надминал дарбата си!
  • Хубаво и звучи истинно. Замислих се - колко ли такива места има по земята, която кръстосваме,но само ако притежавахме твоите “сетива“ бихме ги чули и видели.
  • Чете се на един дъх. Хареса ми ☺
  • Отново ти благодаря за хубавия коментар.
  • Много хубаво! Но това не е новина за твоите прекрасни разкази. Виждам и нещо по-различно - напълно изясняване на обстоятелствата в края на разказа и реалистична обосновка на мистерията, но най- интересното е обвързването на сюжета с нашата история.
Предложения
: ??:??