1.11.2023 г., 20:36 ч.

Старобългарският ръкопис, пред който са се клели френските крале 

  Проза » Други
251 1 9
1 мин за четене

    Реймското евангелие е църковнославянски пергаментен ръкопис. Състои се от две части, 1/3 от страниците са изписани на кирилица, а останалите 2/3 – на глаголица. Реймското евангелие е известно с факта, че векове наред то е било използвано при коронацията на френските крале. Когато се заклевали, те полагали ръка върху древната църковна книга с красив обков. Вероятно именно за това този ръкопис е бил предпочетен при коронациите – бил е богато украсен и изписан. Французите възприемали глаголическите и кирилските букви като „вълшебно писмо“. Дълго време те смятали, че това е някакъв индийски, сирийски или етиопски първоизточник с магическо действие.     
  Загадката разрешава бъдещият руски император Петър Велики през 1717 г. Когато посещава Франция в Реймската катедралата му показват свещената книга – тяхната гордост. Тя сияе подвързана със скъпа червена кожа, инкрустирана със злато и седеф; а в ъглите върху най-фин емайл са изобразени четиримата евангелисти – Матей, Лука, Марко и Йоан. Под  обкова са се намирали реликви –  дървен кръст от истинския Кръст Господен, мощи на светите апостоли Петър и Филип и част от пояса на Исус Христос. Петър Велики поема книгата, разтваря я и започва да чете на глас текст от първата част на ръкописа – тази на кирилица!...
  ...Сигурно присъстващите са представлявали интересна гледка в този момент. Смайването им било неописуемо!...

© Радослава Антонова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Сблъсък на титани! Супер! Не влагам ирония. Даже се радвам – научават се много неща по този начин. Всъщност исках да наблегна на факта, че толкова ценен ръкопис, написан с букви, различни от латинските, е изиграл такава голяма роля във френската история. В случая, на кирилица. И на комичният момент, който е настъпил, когато са разбрали, че не е някакъв магичен ръкопис, а е на език, който се говори в Европа, в земите на българите. Мисля, че това са поводи за национална гордост.
  • А вие на какъв език говорите?!?!?
  • khanas (Анани Ананиев)
    Hannania господине! Подозирам,че искате да ми обясните,че и досега се говори на Бългaрски. Ако е така- спирам дискусията като безпредметна.
  • Няма такова животно никъде по света, наречено "култов език". Има български, латински, цигански. Култов език говори Просто Киро. Такива "думички" мога да ви споменавам цял ден. Не знам дали сте забелязал, но в българския език за всяка славянска има и по една бъгарска дума: бягам-тичам, скачам-рипам, сопа-тояга. И всичко това от "изчезналата група български езици". Що се отнася до разсъжденията ви за гръцките букви - те също са профански. Земите на север от Балкана са латинизирани и 500 години в тях се пише и се говори на латински. И какво от това? Нищо! Идват българите и започва да се пише и говори на български. Между другото, за кой специфичен славянски звук отговаря буквата Ъ?
  • Уважаеми г-н Ананиев извинен сте! Всеки има право да не е прав, макар че не е задължително. Култовият език е специален има своя интонация словоред и лексика. Като поетичният напр. Във фолклора. Азбуката която е създал Кирил не е Кирилицата. Според Черноризец Храбър Кирилицата е гръцки букви с добавени знаци за специфичните славянски звуци. Думичките които споменавате биха могли да бъдат следи от (пра) Българския ,такива има най- вече в Чувашкият. Тези следи не стигат да се прочетат надеждно останалите на него надписи ( произношение ударения и при.) Още повече ,че са с гръцки букви. Просто по тези земи се пише с гръцки букви от преди новата ера. Българската администрация не прави изключение поради което се налага Кирилицата а не Глаголицата.
  • Уважаеми г-н Коруба. Извинете но пишете глупости. Първо Кирил и Методий нямат език. Те просто са създали азбука, на която да се записва съществуващ вече език. Второ. Българската "група езици" /?!?/ не е изчезнала, напротив, много добре си се чувства и в момента. Ако беше изчезнала, в момента нямаше да има думи като баща, чичо, юнак и пр. И нямаше също да има звука и буквата Ъ. Няма такова нещо като "култов език", нито "славянско есперанто". Това, че в българският език са навлезли нови думи, не го прави по-малко български. И в момента в езика навлизат нови думи, но на никого не му хрумва да го нарича българоанглийски например...
  • К(х)ане, да кажем че е на езика на Кирил и Методи. Българската група езици е изчезнала. Носителите и са приели или Християнството или Исляма. Има запазени надписи и графити с Кирилица но на Български. Естествено неразчетено изцяло. Езикът на който е написана тази книга е култов , Богослужебен. На базата на славянски корени са създадени нови думи за празнична система, служебна йерархия утвар и т.н. като Благослов напр. Един вид славянски езперанто.През турско се връщат повечето гръцки термини като литургия евангелие и пр. Патриарх Евтимий прави реформа целяща да наложи този език ,но среща съпротива. Поне в Търново е бил неразбираем.
  • Ето една мила, родна картинка. Ръкописът, обявен в заглавието за "старобългарски", още в първото изречение на текста е подложен на "възродителен процес" и е преименуван на "църковнославянски", какъвто език няма и не може да има. То е изобретен с единствената цел на сърби, руснаци, северномакедонци, румънци и всякакви други да не им се налага да казват, че четат и пишат на български.
  • Така е!
    Поздравления,Радослава!
Предложения
: ??:??