Реймското евангелие е църковнославянски пергаментен ръкопис. Състои се от две части, 1/3 от страниците са изписани на кирилица, а останалите 2/3 – на глаголица. Реймското евангелие е известно с факта, че векове наред то е било използвано при коронацията на френските крале. Когато се заклевали, те полагали ръка върху древната църковна книга с красив обков. Вероятно именно за това този ръкопис е бил предпочетен при коронациите – бил е богато украсен и изписан. Французите възприемали глаголическите и кирилските букви като „вълшебно писмо“. Дълго време те смятали, че това е някакъв индийски, сирийски или етиопски първоизточник с магическо действие.
Загадката разрешава бъдещият руски император Петър Велики през 1717 г. Когато посещава Франция в Реймската катедралата му показват свещената книга – тяхната гордост. Тя сияе подвързана със скъпа червена кожа, инкрустирана със злато и седеф; а в ъглите върху най-фин емайл са изобразени четиримата евангелисти – Матей, Лука, Марко и Йоан. Под обкова са се намирали реликви – дървен кръст от истинския Кръст Господен, мощи на светите апостоли Петър и Филип и част от пояса на Исус Христос. Петър Велики поема книгата, разтваря я и започва да чете на глас текст от първата част на ръкописа – тази на кирилица!...
...Сигурно присъстващите са представлявали интересна гледка в този момент. Смайването им било неописуемо!...
© Радослава Антонова Все права защищены