21.06.2022 г., 16:51 ч.

Старочешки декамерон - резюме 

  Проза » Литературни очерци, Рецензии, анализи, критически статии, Други
743 0 0
4 мин за четене

Изкусителката и нейното куче. Старочешки декамерон от 14 век - резюме на историите в книгата. 

 

Врачът с мазилата – Рубин отива при врача и врача го убеждава да му намери място на пазара, за да продава мазилата си. Рубин започва да убеждава народа в чудодейността на мехлемите и как може да излекуват всички болежки, има и доза хумор и мръсотии. Дори че съживяват мъртъвци, синът на Авраам – Исак е намазан по дупето и подскача жив. Идват три Марии и врачът им обещава помади за 2, вместо за три кесии злато, но жена му възразява, той я набива и тя иска развод.

Изкусителката и нейното куче – красива и изкусителна вдовица решава, че няма да допусне друг мъж до себе си и ще живее чисто и свято като монахиня, но един момък се влюбва отчаяно в нея и прави всичко възможно да я спечели. Тя го реже, той страда, но среща една старица и тя с хитрост решава да му уреди желаната жена. Три дни не си храни кучето, то изглежда много зле и така отива при вдовицата, като ѝ казва, че това е дъщеря ѝ, превърната от боговете в куче, защото е постъпила с един мъж по същия начин, по който постъпва вдовицата с момъка. Така тя се притеснява да не се превърне и тя в куче и да си навлече гнева на боговете и приема момъка за свой мъж.

За обущарите – комарджия и пияница, има семейство, което мизерства. Веднъж спечелва пари от продажба и решават да тръгнат към пазара за дрехи на децата, но влизат в кръчмата, изпиват всичките пари и ги изиграват на комар. Когато решава да заложи и стоката си, жената побеснява и взима заровете, а той я пребива още в кръчмата. Прощават си по пътя за вкъщи, сиромашки хал, ходи в окаяно състояние.

За безчестните съветници – виновни в престъпления биват избавяни от присъда в съда срещу кесии злато, дадени на съветници /като адвокати/. Подкупи вместо честност

За лошите ковачи – злодей-крадец отива при ковач и иска да му направи здрави ножици, пили и ключове, да разбива и да краде домовете на хората. Ковачът срещу пари се съгласява охотно. Пивоварят мами, бръснарят, месарят, пекарят, всички са безчестни, искат бързо забогатяване, нямат съвест, лъжат за цени и грамажи, авторът ги заплашва с Божи съд.

За лисицата и делвата – лисица намира и открадва делва. Трудно я носи, накрая я завързва за опашката си, говори ѝ подигравателно като на жив човек, но стигат до един кладенец, падат вътре, делвата се пълни с вода и завлича лисицата на дъното и се удавя.

Коняр и школар – в кръчмата конят и школар водят ожесточен спор за това кой живее по-добре. За единия, другия мизерства, яде бой постоянно, гладува, а за другия е точно обратното и изтъква колко добре живее, за разлика от другия. Накрая се сбиват.

Свада на водата и виното – вода и вино водят спор кой е по-полезен. Виното твърди, че е много по-обичано, без него не става веселба, а водата е безполезна. Обратно, водата обвинява виното, че разпалва пороците и греховете, а тя има роля за цялостния живот на Земята. Магистърът се събужда и ги помирява, като казва, че трябва да има дружба между тях, един без друг не може и са необходими по равно.

За сърдитата жена – ако жената е гневна, помагат подаръци. Ако посегне на мъжа си, трябва да приемеш боя с усмивка и шега. Доброта, мир и разбирателство е в основата на добруването.

Паунът съветва да се обличаме в злато и да сияем с достойнство и одежди над останалите хора. Конят пък съветва да се организират турнири, двубои. Всички намират удоволствие и наслада в боевете, турнирите и рицарството. Заекът пък се обръща към краля с молба да не се отдава на клане и смелост, а да бяга и да се крие, за да спаси кожата.

© Янко Трендафилов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??