9.12.2010 г., 23:06 ч.

В деня на света Анна 

  Проза » Други
997 0 19
2 мин за четене

 

 

Днес, девети декември, православната църква почита света Анна, която, според легендата,закриля брака, семейството, девствениците, бременните жени и вдовиците. В този ден мъжете не трябва да напускат дома си, за да не се залюбят със самодиви.

 

   Знайно е село Змейково – зиме се там не ходи, че вили в него се вият, руси си коси разплитат, сури елени яздят, млади момци оплитат. Камшиците им – змии, змии, дор – пепелянки. Кого по пътя достигнат, вовеки си го омайват, кого в очите погледнат, огън до гроб го гори!  

   Днеска, на света Анна, Видол, голям юнак, не послуша майце си, а от село излезе, облог един да спази – с побратим да се надбяга до високата могила. Таман си стигна върха и ей че му се привидя кат слънце чудна девица, с до кръста руса косица, с бяла рОба до пети, с тънко, зелено коланче, със седефено герданче...

   Много се време измина дорде се в село завърна и уж дойде си Видола, а акълът му другаде! Притесни се майка му, прибая му против уроки, че баш по света Анна, извън село бе бродил – по самодивски върхове, по ламейски сборища. Тогаз на козата вимето с пепел си тя отърка, с мас, та и с чесън намаза, че млечна да си остане и далеч от дома да бяга всяка проказа. На Видол пък нареди говежди тор да насипе пред къщни им порти - да не влизат вили, ни самодиви, в дън земя да се продънат все зли сили. Заинати се Видола и страшно майце си погледна, чак заискриха очи му, пък си яхна враня коня и отпраши извън село, къмто висока могила…

© Росица Танчева Всички права запазени

Авторът е забранил гласуването.
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Реших и аз да бъда модерна! Тъй де, няма да изоставам, а отворени произведения вече ще създавам.
    Втората част я очаквай друг път, Петя - някъде по това време, но следващата година, може би. Ако нямаш търпение, я си я напиши сама -поне с това се справяш чудесно!
  • Ще има ли втора част или ние да си я пишем
  • Ангел, според народното поверие, в деня на св.Анна мъжете не трябва да напускат дома си, за да не се залюбят със самодиви.Етнографските предания и традиции, вплетени в текста са съществуващи такива - аз само съм ги разказала по свой начин.



  • И митове ли почна да създаваш или сладко ги разказваш?
    Все едно - красиво е.
  • Светлана и Вилдан, благодаря ви! Продължението оставям на въображението на всеки, а че Видол се е залюбил със самодива, залюбил се е...
  • Наистина чудесия! Очаквам и аз продължение, Роси!
  • И на мен ми хареса и аз като Илко се надявам да доразкажеш...
  • Стефка, Румяна, Лиляна, благодаря ви!
  • После? Сладкодумница...умница! Поздрави, Роси
  • Плами, радвам се, че ти е допаднало припомнянето! Колко поезия са скътали народните поверия - те са неизчерпаем извор за творчество!
  • Интересни са етнографските ни предания и традиции Благодаря, Роси, че ги припомняш!
  • Огнян и Веска, благодаря ви!
  • Приказно!!!
  • Благодаря, Ники!
  • чудесия,Росе...много ми хареса
  • Благодаря, Ангел! Радва ме, че ти е допаднал начинът, по който разказвам легендата!
  • Обичаш легендите!
    А аз обичам да слушам как ги разказваш!
    Поздрави, Роси!
  • Благодаря, Илко и Ивон! Светъл Празник и на вас!
  • С поздрав, Роси!Хареса ми!
Предложения
: ??:??