19.08.2020 г., 14:12 ч.

За простия народ и 5-те процента 

  Проза
964 7 13
4 мин за четене

Често съм се чудел на възхищението пред уж народната мъдрост: „Прост народ – слаба държава“. Демек- учи се, народе, за да ти е силна държавата.

Това – при постоянното внушаване, че държавата е едва ли не над всичко. Бил казал Кенеди, че не трябва да питаш какво прави държавата за теб, а да се питаш ти какво правиш за нея.

Кенеди е ясен – държавен служител. Част от държавата, милеещ за копан… гнездото си.

Само дето държавата не е връх на цивилизацията. Държави е имали и преди хиляди години, ще има и след нас. Сигурно.

Както ще има пътища, канализация, комуникация и тем подобни неща, дошли при нас от вековете.

Просто, защото това са удобни системи, обслужващи хората.

Каквато е държавата.

Система! Която трябва да служи на човека, а не той на нея.

Колкото и да ни разубеждават чиновниците и да ни уверяват, че ние сме държавата.

Не, ние – мислещите хора, сме личности. А държавата личности не търпи. На нея са й нужни изпълнители, поданици, подчинени налогоплатци. И никакви мислещи хора. Защото мислещите задават въпроси, намират отговори, създават си мнения, защитават ги, искат не да се подчиняват, а да бъдат убедени в нещо.

Затова трябва да е – „Прост народ - силна държава“…

Простият народ не знае – той вярва. Не пита – каквото трябва, ще му кажат. Евентуално. Не търси – убеден е, че каквото направи дядо…

Простият народ мрази да мисли! Дай му апване, пийване и дрямка. На сянка лятос, до огъня зиме.

На простия народ най му пречат „философите“. Не бандитите, не крадците, не корумпираните, не мошениците. Щото простият човек си знае – абе, може някой ден и той да стане бандит, крадец, корумпиран, мошеник. Може…

Ама да учи, че да мисли, че да открива, че да си създава системни знания, че да пита, че да не приема щампата, а да изгражда свой свят и своя духовна програма…

Сложно!

Дай там мотика номер 8 и маай с нея. По-лесно е…

А и много по-убедително. Оня философ те убеждава, ти с мотиката по главата…

Ще види той друг път ще посмее ли…

Простият народ иска и намира простички водачи. Дори да не са откровени простаци с прякори от аграрния свят – Тиквата, Пъпеша… Стига да са като тях – като простите хора.

Не, не е върхът онова „Аз съм прост, вие сте прости – затова се разбираме“.

Върхът, между другото, е таварищ Сталин. Типичен и изтъкнат водач на простия народ.

Дадох си труда да чета работите му. Трябваха ми по една университетска дисциплина, пък ме увлякоха, та нагънах някои неща.

Автор като за простия народ. Отворете и вижте: теза, аргументация, синтеза, всичко подредено по точки и подточки. Ясно, прегледно, лесно смилаемо. За стила и езика – литературни, но в духа на разговорния език.

Само дето по него време и други са били такива – Чърчил, Хитлер, Рузвелт. Вижте речите им – ясни и помпозни едновременно, показващи, насочващи, внушаващи.

Колко само струва Чърчиловото „The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.“ / Най-добрият довод срещу демокрацията е петминутен разговор със средния избирател./

Или: „Ако истината има много страни, то лъжата има много гласове.“

Така е – човечеството е маса, човекът е личност. Но в масата е уютно, спокойно, защитено. Защитено и от влияния, и от личността, скрита дълбоко, много дълбоко в простия човек.

Като по-млад стигнах до извода, че само 10% от хората са създатели. На каквото и да е – но част от  цивилизацията като цяло. Останалите са пълнеж. Част от природата – не по-високо от растителност, флора и фауна. С основна цел -. Оцеляване и размножаване. И живот, посветен и изграден върху тези цели.

Мислех, че съм прекалено суров.

После се оказа, че Чехов е бил още по-скептичен. Според него личностите са само 5%...

С годините си мисля, че е бил оптимист…

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Красе!
    Но изгореният храм е построен от Теодорус.
    Исках да кажа, че разрушителите обикновено остават в историята. И даже се самопрославят. А градящите - малцинството, са преследвани от останалите. "Бе, ти защо не си като нас?"...
  • Хер-сифрон, Хер- остат ..историята на неговото строене и рушене е феноменална, но пък хората мрат да се овековечават..
  • Благодаря, Красе!
    Не помниш ли кой е построил храма на Артемида в Ефес?
  • Не знам как си стигнал до десетте процента.. винаги съм мислела, че във всеки има потенциал за креативност - или да създава или да руши. И за последното се иска талант. Има доста теми за размисъл тук. И търпят развитие. Като темата за внушенията... манипулацията по-друго ли е...и така.
  • Благодаря, Младене!
    За оная вечер. Първо - полицията. Която заяви, че няма да действа в подобни случаи. Демек - разделяй и владей. Протестиращи срещу жители. Сблъскай ги и чакай сеир и резултат. Второ - всички коли се махнаха от кръстовището, само тая упорито напираше. Извади среден пръст, помете хората. Трето - незаконна окупация, правилно. Обаче - защо в полицията не са проверили агресивната женичка за алкохол и наркотици? Четвърто - до нея имаше мъж. Поне на вид. Частният ли, който си я знае и не рискува? Или инструкторът от ППО ГЕРБ-Ж?
    Пето, шесто и т.н. .
    Окупациите, според мен, са глупави и вредни. Но за данъкоплатците май не си прав... И тия там са данъкоплатци. Виж, за зъболекарката се съмнявам. Ти да си получавал касов бон от зъболекар?
    Отделен въпрос е къде е повела в 22 часа тия деца? И как, знаейки, че са зад нея / а дали е била в състояние да знае?/, тръгва с колата да мачка?
    Абе, спорни въпроси. Но си млад, бързаш. Спомни си надписите по жп прелезите...
  • С творбата си ме накара да се замисля за простестите, Георги. Днес сутринта останах изумен как журналистите интервюираха т.нар. протестиращи на Орлов мост. Питаха ги как са прекарали нощта, имат ли нужда от нещо. Като че ли забравиха само да ги попитат дали са ходили по нужда и евентуално по каква. Полицията пък ги охранява за сметка на данъкоплатците, за да си поркат спокойно и да си лентяйстват. Охраняват ги и когато буйстват. Дори ги остави да безчинстват над бедната майка и децата й при Ситняково. Президентът дума не обели по повод издевателството над тази майка. Нима смята, че е редно да се протестира точно така. Сякаш прословутото му: "Мутри вън" означаваше повече - излезте навън мутри и бийте майки и трошете колите им. Тази полицейска толерантност беше наречена "мека диктатура". Аз съм изумен. За целия си живот не съм виждал по-нежна и гальовна полиция по света - полиция Майка.
  • Благодаря, Мариана, адаш!
    В Батуми бях в музея на Сталин и видях христоматия на грузински, съставена от Чавчавадзе /грузински класик/. И там имаше стихове на младия Сталин.
    Виждал съм рисунките на Хитлер. Що не си е останал художника Шикългрубер...
  • Не случайно сравняват държавата с механизъм... На нея гайки и болтове и трябват и прост народ да духа в платната, не разбирайки, че машината се движи на ток, или... глупост...
    Между другото Сталин е и поет... Печелил е национална награда в Грузия и то преди да стане това, с което е останал в историята...
    Ма то и Хитлер рисуваше...
    Както и да е.
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Надя, Безжичен, Георги, Юри!
  • Георги, ако вярваме на приказката, че всеки народ си заслужава управниците, ще ни стане ясно какви умници сме ! 😀😊😀
  • Адаш, тези хора в произведенията си наричам "овце".А колкото до петте процента - почти съм сигурен, че този процент е завишен.
  • Най-мразим да мислим. За съжаление доброто образование в България почва да се неглижира. А стандартите да се снижават. Има изключително качествени младио хора. Но дали ще искат да развиват страната си? Не съм сигурен.
  • Знаеш ли сенсей, мълчи ми се. То и да крещя, полза няма. Кучетата, пардон, хората си крещят...
Предложения
: ??:??