31.10.2008 г., 22:38 ч.

Записките на Легиона 

  Проза » Фантастика и фентъзи
1192 0 2
19 мин за четене
Имперска заповед номер: 5348
От: Вътрешноимперска сигурност
До: Преториански легион (легион 17).
Резюме: Да се придвижи до Облачния проход и да укрепи гарнизона там.
Пълен текст: Началникът на Облачния гарнизон пет поредни години иска подкрепления. Поради вътрешните проблеми с узурпатора досега бяха давани заповеди на западните провинции да го поддържат, но според независими доклади това не е достатъчно.
Узурпаторът вече не смущава вътрешният мир на империята и Императорът, в безкрайната си мъдрост, реши да изпрати легион от столицата. Така Западните провинции ще видят, че Императорът ги подкрепя и защитава. Императорът също се надява това да им припомни задълженията към столицата и ги подтикне да платят поне част от дължимите данъци.
Поради демонстрационната страна на мисията, дългият път и спешността на задачата е нужен малък, но елитен и известен отряд. Императорът лично определи Преторианския легион за изпълнител на волята си.
С настоящата заповед на Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л) се повелява да се отправи към Облачния проход с легиона си (4500 легионера, 500 лека конница) и при възможност да стигне там за не повече от три седмици (до 29-ти ден на месеца на Овена), за да изпревари лятната миграция на варварите.
Дават се два дена за подготовка и заминаване. За мисията се отделят 10 000 батии(сребърни), да се вземат от трезора с настоящия документ. (Добавка от трезора:взети.)
Вторични задачи, да се изпълняват при възможност, ако не пречат на първостепенната:
Да се поддържат Имперските пътища в добро състояние. За целта Легиона може да вземе инжинерно отделение по избор.
Да се поддържа Имперското правосъдие. Поради зачестилите оплаквания от правосъдието в Западните провинции към Легиона се прикрепят два Съдника. На Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л) се дава Имперски Глас, важащ за провинциите Гевиа, Тивия, Лесия и Матия. На петима от подчинените му също се дават съдийски права. Забележка: да се дадат имената им на Имперски съд за подготовка на документи поне половин ден преди заминаването.
Да се поддържа Вътрешноимперската сигурност. Да се направят всички необходими действия за намаляване на престъпността по пътищата. В помощ до Северния кръстопът към Легиона да бъде прикрепена манипула (120 легионера). След кръстопътя тя да продължи към северните кралства.
Да докладва на всеки три дена от похода. За целта получава двадесет пощенски гълъба.
Изготвил: Мариус, управител на Вътрешноимепрска сигурност
5.О (пети ден от месеца на Овена).

Прикрепено: съобщение, лично, запечатано, до Хенрих Гета.
Здравей, Хенри,
Съжалявам че трябва да те изпратя в дълбоката провинция, но сам разбираш колко е нужно. Сигурността ми вече не е толкова застрашена, Златния легион може да се погрижи за мен. Поне ще изпуснеш парадите, знам колко ги мразиш.
Прочистването на пътищата е важно. Търговията със изтока възроди източните провинции. Ако се установи търговия с планинските кралства същото може да се случи и с Западните. Сам ще се убедиш колко им е нужно.
Един съвет: не използвай съдийските си права в заплетени законни главоблъсканици. Остави професионалистите.
Пази се! Пази и войниците, ще ми трябвате в бъдеще.
Приключвам, защото имам много работа. Успех!
Флакус, Император.

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Зелен (изпълнение без затруднения)
Докладвам, че напуснахме Столичната провинция и навлизаме в Хагия. Движим се два дена предсрочно, за сметка на по-ранно тръгване.
Радвам се да споделя, че сме посрещани като герои, заради действията на легиона по време на Узурпаторството. Предлага ни се подслон и храна безплатно. Ако това продължи и нататък вероятно ще бъдат спестени голяма част от дадените пари.
Пътищата са в отлично състояние. Нарядко по краищата има разместени плочи, използвам ги за да науча легионерите да общи инжинерни задачи. Инжинерите също обучават войниците в изграждането на полеви укрепления, мостове, салове и т.н. Всички мои подчинени знаят колко полезно може да се окаже преди битка.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
8.О


Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Зелен (изпълнение без затруднения)
Напуснахме Хагия и навлизаме в Гевиа три дена предсрочно. По страничните пътища изпратих отряди по трима легионера в частична броня, покрита с наметала и качулки. Играят ролята на търговци, привличайки вниманието на пътните разбойници. На минути зад тях пътуват групи от десет конника, в случай че предната група има нужда от помощ. Все още не се е налагало. Още първият ден заловихме петима престъпника и ги предадохме на градските стражи. Явно покрай неприятностите с Узурпатора сигурността по пътищата е занемарена.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
11.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Оранжев (изпълнение без забавяне, тревожна ситуация)
Минахме през столицата на Гевиа. Тревожно е, че хората нямат нужното уважение към Имперската особа. Смятат, че Императорът не се грижи за тях. Уверих ги, че това не е вярно. Самото ни минаване оттам е доказателство за противното. Не мога да ги виня. Това е първото минаване на легион от друга провинция от двадесет години, а император не е идвал на посещение от векове. По столични стандарти са бедни. Знаейки, че са най-богатата източна провинция, не знам какво да очаквам.
Заловените пътни престъпници са двадесет и три, с още петима убити. При нападения над един от отрядите-примамки имахме петима убити от нападения на разбойници. Увеличих примамките на седем човека (нормалния размер на търговска група) и да са в пълна броня под наметалата, смятам да ги увеличавам с човек на ден. Увеличих и подкрепленията им. Намалих броя на пътищата, които патрулираме. Убиваме разбойниците на място. Нарушаваме правата им, но нямаме възможност да ги вземем с нас и да запазим скоростта си. Разпитваме селата, през които минаваме за вероятни сборища на бандити. В повечето случаи информацията, която получаваме, е вярна.
Съдниците вече използваха правата си и докладват за случаи на подкупност и нарушаване на закона от висши магистрати.
След столицата състоянието на пътищата се влошава. На много места пътят се стеснява наполовина заради отмити от дъжда плочи. Част от повредите са многогодишни. Намираме повечето плочи и ги пренареждаме, но част от тях липсват. Засега успяваме да се движим със скоростта на обоза, главно защото инжинерите само дялат нови плочи. Нареждането се извършва от самите войници.
Отделяме по един час за правосъдие във всяко градче, през което минаваме. Повечето злоупотреби и нарушения са толкова очевидни, че аз и помощниците ми се справяме. Питаме Съдниците за по-заплетени случаи, разбира се.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
14.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Жълт (опасна ситуацуия)
Влязохме в Тивия. Не мога да повярвам, че съм в Империята. Един от отрядите примамки беше напълно избит (единадесет човека), подкреплението им – наполовина (още седем).
Повечето селища имат дървена стена или поне палисада. Гледат ни с подозрение. Налага се да изтръгваме свидетелствата за бандитите. Селяните се страхуват от евентуално отмъщение, ако издадат престъпниците. Почти не ни молят за съдийство, сякаш не ни вярват.
Плащаме за храната си, но от малките села купуваме по-малко, отколкото ни е нужно. Иначе селяните ще гладуват. Спахме в палатките си, дори когато лагерувахме около селища.
Изоставихме опитите си да павираме пътищата. Няма достатъчно плочки.
Реших да дам почивка, щом стигнахме в Тивус, столицата на Тивиа. Злоупотребите на губернатора и приближените му са очевидни. Повечето обществени сгради са занемарени, а останалите се използват като частна собственост от губернатора. Приближените му живеят в палати, докато граждани дори нямат каменни къщи.
Когато съдниците заведоха дело срещу губернатора, той се опита да оспори правото им да го съдят. Наредих да бъде затворен в тъмница. Съмнявам се, че Имперския глас, който ми беше даден, щеше да стигне, за да се подчини стражата тук. Те също са забогатяли покрай губернатора. Подчиниха се защото са по-малко и по-зле въоръжени от легиона. Наредих Легиона да патрулира из града като полиция.
Не смея да преследвам всички виновни, защото не биха останали достатъчно чиновници за управлението на града. Умолявам Императора да изпрати тук пълен кадър администратори, за да бъде сменена цялата власт. Решенията, които можем да постигнем ние, са само временни.
Има неформална местна гвардия от младежи, които желаят да върнат законите и реда. Обучаваме ги, доколкто можем.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
17.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Жълт (опасна ситуацуия)
Утре пресичаме границата с Лесия.
Групите бандити тук имат размерите на армейки отряди. Притежават села, за които се грижат и нападат селата на околните банди. Ако разбием едната банда, това означава да обречем селата им на унищожение или поне на завзимане от другите банди. Нямаме време да пълно прочистване. Умолявам Императора да изпрати поне два легиона на прочистваща операция тук. Загубите ни станаха общо над петдесет човека. Патрулираме само основния път.
Минахме покрай Северния крсъстопът. Помощният отряд се отдели. Вярвам, че ще стигне до северните кралства, но със значителни загуби и без да успее да обезопаси пътя.
Заловихме Разузнавач на Хетските варвари. Това е недопустимо! Намираме се на две провинции от Облачния гарнизон, който не бива да допуска Хетите да навлизат в Империята. Какво ни очаква занапред?
По пътищата няма достатъчно плочи за да се пренаредят дори за една четвърт от началната ширина.
Вероятно ще закъснеем с пристигането в Облачния проход.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
21.О

Съобщение за Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л), лично, запечатано, изпратено по пощенски гълъб до Лесус.
Хенри, какво ти става? Подобни молби съм свикнал да получавам от корумпирани областни управители, нежелаещи да се справят със собствените си проблеми със собствени седства.
Ти си бил в столицата, знаеш как стават нещата. Ако отделя средства за изпращане на още един легион на запад сенаторите ще ме изритат от трона. Съгласиха се да пратя твоя легион само защото повечето от тях се страхуват от теб след онзи опит да арестуваш Явус.
Свалянето на Узурпатора изпразни хазната. Сватбата на дъщеря ми за сина на източния халиф осигури стабилност, ще донесе и много доходи в бъдеще, но докато се изплати ще мине много време.
Онова копеле, Явус, отдавна негодува че за източните провинции се харчи много повече, отколкото се получава като данъци. Колкото повече отделям толкова повече сенатори ще застанат на негова страна.
Мога да отложа плащането на данъците на западните провинции още няколко пъти, макар това ще ядоса много кредитори, очакващи да им се плати с парите от тези данъци. Да се надяваме че търговията с Планинските кралства ще се развие бързо, и че самите кралства ще се погрижат за обезопасяването на пътя.
Ако това не стане... е, гражданите от западните провинции все пак са ми поданници. Носят повече неприятности, отколкото ползва и честно казано бих предпочел да се отцепят като отделна държава. Може би следващата година, макар най-веротно ще се отложи за по-следващата, ще мога да изпратя финансови ревизори, съдии и чиновници. Дотогава списъка с хора, които искам да се махнат от столицата, вероятно ще е достатъчно дълъг.
Флакус, Император.

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Оранжев (изпълнение без забавяне, тревожна ситуация)
В Лесия бандитите са по-малко и селата им се противопоставят. Това е много окуражителен признак, затова оставям отряди от по сто човека да укрепват защитават и обучават местните жители. Не бива и те да падат под властта на престъпниците.
От друга страна живота на селяние е в постоянна война за оцеляване. Не трябва да се винят че не могат да плащат данъците си.
Видяхме няколко Хитски отряди, но винаги ни се измъкваха. Началникът на Облачния гарнизон има много неща, за които да отговаря.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
24.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Оранжев (изпълнение без забавяне, тревожна ситуацуия)
Столицата на Лесия, Лесус в окаяно състояние. Губернаторът може да защитава само селата наблизо. Едва има достатъчно храна за населението, но все пак редовно изпраща кервани до Облачния гарнизон.
Умолявам Императора да опрости дължимите данъци на Лесия. Доколкото разбрах издържането на гарнизона е паднало само върху тази провинция. След няколко дена тръгва поредния керван и бяхме помолени да му служим като охрана. Съгласих се.
Градските стени се нуждаят от поправка. Правим всичко възможно, но не съм убеден че ще стигне. Научих, че града е бил нападан многократно от армии бунтовници (само така мога да наричам бандитите, опитващи се да завладеят цял град), както и два пъти от Хетски групи.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
27.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Оранжев (изпълнение без забавяне, тревожна ситуацуия)
Керванът навлезе в Матия. Села не се виждат. Пътищата изглежда не се ползват почти изобщо и са обрасли. Не мога да разбера как оцеляват жителите на Матус без издържащи ги села.
Бунтовници почти няма, вероятно защото са избягали от Хетите. На няколко пъти варварите ни бяха устройвали засади, но опазихме каруците с припасите. Смятам, че в случая те са най-важни.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
30.О

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Чеврвен (запалха за изпълнението на мислията)
Матус е изоставен. Не мога да съм сигурен, но предполагам че цялата провинция е останала с по-малко население от средно голямо село в столичната провинция. Дългът трябва да се опрости, просто няма кой да го плати. Трябва да се пратят заселници и поне три легиона, за да се обезопаси сигурността им. В момента Хетите владеят земята и Императорът буквално трябва да я отвоюва.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
2.Г (втори ден от месеца на гущера).

Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Жълт (опасна ситуацуия)
Навлизаме в планините. Няколко пъти влизахме в схватка с Хетски армии. Загубите ни възлизат на триста човека дотук. Все по-трудно става да опазим кервана.
Утре стигаме в Облачния проход.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
5.Г.


Доклад по Имперска заповед номер: 5348
От: Преториански легион (легион 17)
До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Бял (мисията изпълнена)
Облачната крепост беше под обсада, когато пристигнахме. Външната стена беше изоставена, а палисадите (те контролират пътя) дори не бяха използвани. Вътрешната стена щеше да е превзета ако не бяхме ударили Хетите в гръб.
Преброихме четири хиляди Хетски трупа. Над една трета от враговете успяха да избягат. Нашите загуби са около петстотин само за тази битка. Общо осемстотин от началото на операцията.
От една страна съжалявам, че се забавихме със седмица. Отблъснахме хетското нашествие, но много от тях се измъкнаха. Вероятно ще се наложи да ги преследваме за да предотвратим по-нататъшни нападения. От друга страна, много преди да тръгнем хетите са минавали покрай гарнизона необезпокоявани. Предполагам им е отнело месеци за да обезлюдят Метия. Колко глупав трябва да е пълководеца, за да пусне враговете към източника на провизии.
Пълководеца ме покани в крепостта, но исках първо да се оттървем от труповете. Не искам да плъзне чума. Ще се срещна с него утре, интересно ми е какво ще каже в своя защита.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
6.Г.

До: Вътрешноимепрска сигурност
Статус: Чеврвен (запалха за изпълнението на мислията)
Разбрах, че Пълководеца не е виновен. По документи се предполага да има два легиона гарнизон, но той има едва половин. При това хиляда от тях са с ранени, които аз бих оставил на легло и петстотин са младежи, които не са минавали през никакво обучение.
Твърди, че преди четири дена е бил нападнат от още по-голяма армия, отстъпвайки чак до цитаделата. Според него това са само предни отряди и основната Хетска армия ще тристигне чак след седмица. Трудно ми е да повярвам, но веднага изпратих разузнавачи.
Легиона трескаво поправя стените. Материала е разхвърлян наоколо, но все пак е много труд и ако Пълководеца е прав нямаме много време.
Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л)
7.Г.



Съобщение за Хенрих Гета (предводител на 17-ти Л), лично, запечатано, изпратено по пощенски гълъб до Облачния гарнизон.
Здравей, Хенри
Имам добри и лоши новини, както казваше старият ни учител. Само че и двамата знаем, че никоя новина не е само добра или лоша.
Отвличам се, просто все още съм замаян от събитията. Явус официално се разбунтува и заедно с армията си и някои сенатори се оттегля към личните си земи. Подкрепиха го по-малко, отколкото се очакваше. Сега вече идеите му не са добре приемани в Сената и моите позиции се закрепиха.
Това не променя факта, че имаме още един Узурпатор, много по-малък и слаб от миналия, но все пак неприятен. Затова си ми нужен ти. Отменям всички предишни заповеди и връщам легиона ти на служба като охрана на двореца и на мен самия. Връщай се колкото се може по-бързо.
Щом Матия е безлюдна, значи няма да има много жертви от преминаването на Хетите оттам. Надявам се да се забавят, защото не мога да им отделя внимание точно сега. Ситуацията може да изглежда много тревожна, гледана от границата, но държа да разбереш – стабилността в цетъра на държавата е много по-важна в дългосрочен план от някоя от провинциите. Имаш думата ми, че щом нещата тук се успокоят, ще пратя два легиона на запад.
Флакус, Император.

Императорът изкачи последните стъпала и излезе на крепостната кула. Годините, прекарани в ежедневна политическа битка, го бяха лишили от време за физически упражнения. Като младеж можеше да тича по целия път нагоре, а сега се налагаше да почива два пъти, макар да ходеше бавно.
Император Флакус Първи имаше отпуснатия вид на човек, имащ големи заложби за атлет, но отказал се от тях заради по-неотложни дела. Широките му рамене се бяха прегърбили, тънките и жилави ръце вече приличаха на ръце на скелет, опънатата кожа едва прикриваше костите отдолу. В косата му имаше повече бяло, отколкото черно, макар да нямаше още четиридесет години. Беше се надявал ежедневното катерене по стълбите да събуди в него някогашния младежки дух. Но младостта в него се оказа отдавна погребана.
От няколко дена бе наредил да сложат трона му на най-високата кула на крепостната стена. Пълководците и сенаторите се бяха разбесняли, но нормалните граждани и войници се успокоиха. Щом императора прекарва деня си на стената и спи съвсем близо до там значи положенитео не е толкова лошо.
Само че Император Флакус знаеше много добре колко лошо е всъщност положението. Изглеждаше смешно, безумно, невъзможно, но отричането не помагаше. Императорът погледна от бойниците. Под него стоеше най-голямата армия, която бе виждал събрана на едно място. Най-голямата вражеска армия, влизала в империята от векове насам.
Хетите бяха диваци. Нямаха нужната техника за да превземат стените, но бяха прекъснали всички пътища за вкарване на храна. Дори подпалваха корабите по реката с огнени стрели.
Отричането на опасността бе попречило да се запасят с храна. Сега градът се гърчеше без запаси, а обсадата едва започваше.
Не беше честно, мислеше си императорът. Чичо му бе управлявал четиридесет години и бе пропилял всяка една от тях. Флакус бе имал само седем и в тях бе прокарал много повече промени и подобрения, отколкото предишните три императора. Не беше честно да се случи така.
Как бе възможно група диваци, които до миналата година бяха удържани от някакво гранично укрепление от шепа хора, да мине не само през упадналите Западни провинции, но и през част от цивилизованите и укпрепени Централни провинции? Как беше възможно губернаторите да не идваха на помощ? Не разбираха ли че без централно управление са обречени?
Та тези варвари дори не бяха влизали в битка! Всички легиони, изпратени да ги спрат се бяха разпаднали или разбунтували.
Императорът поклати глава и седна на трона си. Погледна отново писмото, което бе определило съдбата на империята.

Съобщение до Император Флакус лично, запечатано, изпратено по пощенски гълъб.
От: Хенрих Гета
Здравей, Флак.
Ти ми пишеше като приятел, а не като император и затова реших и аз да ти пиша така.
Много се радвам, че противниците ти се разкриха и отцепиха – това развързва ръцете ти да действаш по-свободно, без те да преиначават значението на думите и делата ти пред сенаторите. Това определено са добри новини.
Аз също имам една едновременно добра и лоша новина. Хетите наистина ще минат през Мития без много жертви. Открих как да намаля жертвите и в другите провинции.
Вчера се срещнах с предводителите на Хетите – макар да са разделени на хиляди племена има един вожд на вождовете, на който всички се подчиняват. Може да е необразован, но определено не е глупак. Съгласи се да не закача населението, стига да му осигурят достатъчно храна за продължи по пътя си. Изпратих заповеди на областните управители да закупят и приготвят храна за хетите. Задава се гладна зима, но повечето кръвопролития ще бъдат избегнати.
Както и да е Флак, не го приемай като предателство, ние (имам предвид аз и пълководеца на Облачната крепост) не бихме могли да ги спрем. Съмнявам се че и ти ще можеш. От векове битките се печелят повече с политика, дипломация и лоялност, отколкото с оръжие и стратегия. Като приятел те съветвам да избягаш тайно от столицата, с най-много дузина човека охрана и никой друг, който да знае къде отиваш. Доколкото познавам сенаторите, те ще се опитат едновременно да се предадат, да подкупят, да се съюзят и да нападнат Хетите, което ще ядоса хетите достатъчно че да сринат столицата със земята.
Знам че имаше големи планове за империята и не познавам някой, по-способен от теб да ги осъществи. Щом империята успя да накара дори теб да жертваш част от населението за „общото благо”, значи заслужава да загине. Аз не се смятам за добродетелен като теб. Смятам, че трябва да се жертва столицата, вместо западните провинции. Много по-лесно ще е да се изгради империята отначало, освободена от традициите, аристокрацията и всички други пречки на прогреса.
Колкото до мен, смятам да изпълня едно от желанията ти. Ще отделя Западните провинции като отделна държава. Надявам се до три години ще затвърдя властта достатъчно, че да мога да отделя войници, за да ти помагам.
Вярвам в теб. Когато хетите отминат, ще събереш оцелелите и ще започнеш да градиш отново.
Пожелавам ти да основеш империя, която да просъществува хиляда години.
Хенрих Гета

© Никола Тасев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Е, нямал съм предвид историческите хети. Трябваше да ги кръстя иначе.
    Благодаря за историческите сведения.
    Исках да представя номади, които обикалят континента в продължение на векове, като шаманите помнят и предават на следващите поколения знанията за пътя. Лош късмет за всички, че по някое време на пътя им е изникнала империя.
    Идеята беше да е на две части, като втората се разказва от гледната точка на номадите, но нещо не стана.
  • Имаш доста буйно въображение.
    Всъщност, държавата на хетите /истинските хети/е съществувала до преди около 3200 години и се е намирала на територията на Мала Азия /днешна Турция/. Те за първи път са започнали да обработват желязото и въоръжението им било много по-добро от другите народи. Имат доста военни сблъсъци с древния Египет и накрая след голямо сражение с фараона Рамзес 2 /мисля беше/, подписват договор.Тази държава престава да съществува по време на голямото нашествие на филистимляните /морски народи/, които я разгромяват и по-късно се настаняват в Палестина.
Предложения
: ??:??