21.09.2011 г., 22:37 ч.

Знаеш ли? 

  Проза
629 0 2
2 мин за четене

- Знаеш ли? - прекъсвам я аз. Весарион Григориевич Белински пише: "Един от най-висшите и съществени принципи на истинската нравственост се състои в религиозното достойнство на всеки  човек, а после вече заради неговите лични достойнства, колкото той ги има в живота. Симпатично съзнание  на своето братство с всички, които носят името "човек."

- А доброжелателността към ближния къде я оставихме? Щом човешката същност е обич, тя винаги ще желае доброто на другите. Чрез това качество на любовта ние ще стигнем душевно спасение и вечно блаженство. 

- Учтивостта и вежливостта къде я забравихте? Те се изразяват във вежливите обноски, но от сърце, с много топлота. Любезността и ласкавостта не изключват справедливото  негодуване и братско изобличаване, когато  някой постъпва несправедливо. Исус Христос казва: "Ако съгреши против тебе брат ти, иди и го изобличи насаме. Ако те послуша, спасил си брат си." (Матея 18:15)

   Искреността или откровението са едни от най-изключителните прояви на Любовта. Не можеш да обичаш някой и да не бъдеш искрен и правдив към него, моя мила приятелко.

- Искреността или откровението е такова душевно разположение, при което човек не скрива от ближния си отнасящи се до него мисли и намерения, като избягва прикритостта, противоречието, двуличието и лицемерието - продължавам аз.

- Близка до искреността е правдивостта - прекъсва ме тя. - Тя се състои в постоянно и дръзновено говорене на истината и избягване на всяка преднамерена умишлена лъжа и измама. Искреността и правдивостта са едни от най- нравствените ценности на човека. Исус Христос изисква: "Думата ви да бъде да, да, или не, не!" Правдивият човек не угодничи на хората, не съди несправедливо, не презира бедния и нуждаещия се, в отговорите си не е лукав, а в размислите си е правдив. В работата си е ревностен, в обществото почтен, не познава коварството, не обича лицемерието, украсява се с всяко добро дело и се ръководи само от добродетелта. Той е блажен човек, който служи на истината.

- Нали и благоразумието е проява на Любовта, предвидливостта и предпазливостта? Човек трябва да се владее. Както се казва в притча 11:13 - "Който ходи да клюкарства, издава тайни, но верният човек таи работата." Исус Христос настоява: "Не давайте светинята на псетата  и не хвърляйте бисерите си пред свинете, за да ги настъпват с краката си, и като се обърнат, да ви разкъсат!"

- Всеопрощението е основният елемент на Любовта. То ви издига във висините.  Образува сияен ореол около главата ви. Превръща в сияйна красота дивата пустош на душата ви. Влива радост в сърцето на опрощения. Опрощаването греховете на ближния е път към опрощаване на собствените ви грехове. "Прощавайте - казва Исус Христос - и простени ще бъдете! Прощавайте, ако имате нещо против някого, та и небесни Отец да прости вам греховете ви! (марко 11:25).

Следва

 

 

© Мария Герасова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ви Боряна. Това е продължение от книгата ми "Срещи с Доброто и Любовта".
  • Една от причините да вярвам в святостта на думите в Книга на книгите е, че е достижима до съзнанието на всеки човек. Толкова си кратка и ясна тук, ала знам, за мнозина много далеч, почти толкова, колкото самите те от себе си.
    Поздрави!
Предложения
: ??:??