Feb 8, 2005, 12:19 AM

Петото евАНГелие 

  Essays
2316 0 6
3 мин reading

 

 

_________________________ПРИТЧА
         _______________за едно двумерно ес,
      _____________което станало тримерно есэ,
   _____________което станало четиримерно есей,
_________което отваряйки Петото евАНГЕЛие открило че…


...естествено, в онези времена малкото ес било диалектично. Виждало нещата тук и там, днес и вчера, ляво и дясно, напред-назад, въобще като едно черно-бяло единство и борба на противоположностите. Даже и телевизорът му (черно-бял, естествено) всекидневно му внушавал, че трябва да бие врага, защото “всичко е Борба”.
Стояло си “На дъното” на блатото и често се оплаквало: “Я горький, я очень Горький человек…”, затова започнали да го наричат Горький. Някои казвали, че в един от редките случаи, когато не излъчвал алкохолни пари, бил изговорил крилатата фраза: “Човек, това звучи гордо”. Но ония, “лошите” вярващи хора от високите планини, есеите, оспорвали, че тези слова са написани на техните папируси още преди повече от 2000 години.
После малкото ес тайно започнало да чете Хегел, че даже и Кант. От такива книжки научило за Теза, Антитеза и Синтез. От още по-страшни приказки научило за Бог-Отец, Син и Светия Дух. И така, пасейки-пасейки, се превърнало в по-голямо, тримерно ЕСЭ.
В новия негов тримерен свят се приемало като канон, че “обективизмите реално отразяват реалния живот, което е за предпочитане”… То още не знаело, но подозирало, че няма обективизми, че има по-ценностни неща от “реалния живот”, че полетът на Духа е за предпочитане пред суровия и зъл реализъм, в който “човек за човека е вълк”.
Купило си нещо като цветен телевизор (съветски, естествено), който му показал още много блата. Тогава тръгнало да търси Господ в различните блатни Църкви. Навсякъде пеели: “Боже господи, Ти, Който си на небето…”. Порасналото есэ стигнало до извода, че за да намери Господ трябва да се научи да лети до небето…
Преди да открие полетът на духа, голямото ЕСЭ се ползвало от крилете на българския Планински Картал (Орел). По време на летене отначало брояло само до 70, като обикновено зацикляло на 69, било от Страх, било от Изпепеляващата страст, на които все още било подвластно.
Когато чрез крилете на Орела се възвисило до най-високите планински върхове, видяло един есей, който му казал: “Аз съм есей, и ти си есеЙ” и му прикачил вместо криле едно толкова леко и въздушно кратко Й, каквото има може би само в славянските езици. Така есеЙ полетял със свои криле в четвъртото измерение – това на Духа, като преди това изпуснал случайно съветският телевизор от третия етаж.
В Четвъртото измерение есеЙ мигновено преминавало през различни паралелни светове, където срещало Себе си в други варианти. Така един негов огледален образ му рекъл: “Аз-ът е Пътят, и Истината, и Животът”, с което му показал в каква посока трябва да търси Господа.
И есеЙ полетял към себе си, към собствения си бездънен кюп, счупен от Мукадаси Ал-Сафер (вж. Приказка за хазарски кюп), за да се слее с другия пол и да се превърне в безполово андрогинче. Много пъти изгарял от Изпепеляващата Страст и във все по-големи Блата цопвал, докато се научил да усеща
_____________________________________Любовта преди познанието,
________________Светлината преди реализма,
Животът преди формата…

Затова То не се изненадало, когато есеите му позволили да разтвори първата страница от Петото евАНГелие, където било написано:


________________“...в Теб е царството Божие…
_______________в Теб и във всичко около Теб…
____________повдигни един камък и ще го откриеш,
_______вземи една клонка и ще го държиш в ръцете си…
______ТИ си точно копие на Бог … ТИ си самият Господ…”



© Ангел All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • вярвам в доброто и смятам да черпя добро от всичко-било то и лошо
  • Благодаря
  • слушай сърцето си
    фундаменталисти-фанатици има във всяка религия
    просто това е мое мнение.
  • леле незнаех а като спомена за богомилите-много съм раздвоена в мнението си за тях-дали са били добри или лоши.Или просто всяко нещо си има хубавите и лоши страни.На Петър Дънов съм чела само "Изворът на доброто" и ми действа много пречиствателно.Между другото много се карах с родителите си за тази книга.те не ми разрешаваха да чета сектантски книги,но успях да ги убедя че тази книга не ми действа изобщо лошо
  • прилича.
    то идва от богомилите
    преди това от гносиса
    преди това от Египет и Озирис
    преди това...
  • Отново не изневеряваш на стила, който много ми харесва.Много ми напомня накрая на Петър Дънов
Random works
: ??:??