Aug 4, 2013, 7:07 PM  

"Варварството е нужно всеки четири-пет стотин години, за да върне света към живота. Иначе той ще умр 

  Essays » Phylosophy
2198 2 4
4 мин reading

Три въпроса можем да си зададем от заглавието: Какво е цивилизация и какво варварство? Друг въпрос, на който трябва да си отговорим е: Какво прави цивилизацията цивилизация и каква е разликата между цивилизацията и варварството?
 Адам Фъргюсън обяснява цивилизацията като стадий в развитието на човечеството, който се характеризира с разделението на труда, съществуването на класи, а също така строежа на градовете, наличие на писменост и други. Според най-кратката буквална дефиниция, цивилизация е сложно, комплексно общество. Цивилизацията може да се разглежда и като съвкупност от много общества, обединени под еднаква писменост, религиозни убеждения и морални ценности. Терминът варварство от друга страна означава чужденец, който не зачита културните убеждения на даденото общество и в частност цивилизация.
 Оттук идва въпросът какво е обществото? Според Едуард Шилс, за да има общество, трябва да са налице няколко условия: Обществото не трябва да се явява част от по-голяма система; бракове се сключват само между представителите на даденото обединение; то се попълва с деца, основно от хора, които вече се явяват признати негови членове; Обединението има територия, която смята за своя собствена; Обществото има собствено име за себе си и собствена история; има своя система за управление; Обединението съществува по-дълго, отколкото средната продължителност на живота на отделния индивид; Обединява го обща система от ценности (обичаи, традиции, норми, закони, правила), които наричат култура. От това следва, че ако един индивид от едно общество отиде в друго общество, той е смятан за варварин, защото има различни убеждения, но оттук идва въпросът кое всъщност е цивилизация и кое варварство?
Да вземем една цивилизация, приета от европейците за варвари - коренните жители на Америка или така наречените индианци. Тяхната култура е свързана с битието им, има една индианска мъдрост, която гласи следното „Отнасяй се добре със Земята. Тя не ти е дадена от твоите родители – взел си я назаем от твоите деца.”   Европейците от друга страна гледали на подобно нещо с насмешка, защото то спирало консуматорското им мислене и икономическия прогрес, които били градени с хилядолетия. Тяхната сляпа вяра в една илюзия и мания за грандоманство осквернили стария континент и за жалост пренесли това на новия.
Въпросът, който произлиза от това е кое „варваство“ е по-добро? Тъй като тези термини са измислени от индивидите в едно общество, трябва да разгледаме „масовия човек“ от Европа и този, при индианците. Европеецът по онова време, с богата си култура и извисени морални ценности, потъпква едни цивилизации като тези на маите, инките, ацтеките, но най-вече северните племена. Европеецът, воден от християнския морал, унищожава едни култури, много по-морално извисени от европееца по онова време и с това си действие те оскверняват всичко, за което стои християнството. С откриването на новия свят и започването на колонизацията те заразяват земята с догмите си и префърцунената си извисеност, те изнасилват, убиват, плячкосват в името на един Бог и с делата си оскверняват това име, изопачават го още повече и доунищожават християнството.
Днешният европеец, а в това число и американец, защото те също са част от тази заразена култура и цивилизация, унищожават нещо много по-ценно от мъдростта на една цивилизация и го правят в името на нещо много по-маловажно от един бог, унищожават Земята в името на прогреса. А какво е човешкият прогрес? Първо, човешкият прогрес може да се раздели на два вида - технологичен и духовен. Зависимостта между тези два прогреса може да се изрази много просто с една крива,  при която колкото по-високо отива технологичният прогрес, толкова по-ниско духовният, колкото повече се стремим към материалното, толкова по-закърнява духовното в нас. Самият прогрес на човечеството е един фалш, един маскарад, както има една поговорка, спокойно, не откриваш пръв топлата вода, хората копират и преоткриват неща, които древните са знаели. Единственото нещо, в което наистина сме прогресирали и самият факт, че сме прогресирали в това нещо показва колко морално е изпаднало европейското общество и колко фалшива е неговата култура, то това нещо е военното дело.
Индианецът от друга страна, защо е смятан той за варварин, за невеж, защо неговата култура е била потъпкана, защо не е била уважавана? Много просто, завист, завист, че едни хора, които живеят в палатки, ходят полуголи и се кланят на природата може да са по-извисени от европееца, който ходи с богати дрехи и лъскава броня от лъжи и страх. Европеецът презирал индианеца, че не коленичел пред златото и не искал индианецът да стане роб на златото и прогреса. Изгонени от земите си индианците били сложени в резервати, за да не комплексират европееца, който идвал с големите си кораби и строил големите си градове върху земята, която индианците пазели чиста векове. Те били затворени, защото комплексирали европееца с гордостта си и с това, че запазили вярванията си и до ден днешен. В днешно време много хора преоткриват мъдростта на древните, без да знаят, че това е мъдростта на варвари и я възхваляват, но за жалост все още голяма част от човечеството е сляпо и ме е страх, че манталитетът на днешния Дас Ман е да вижда едно нещо само когато то е неизбежно и необратимо.
Ние рушим природата, рушим хабитата си и битието си в името на прогреса, затова аз казвам да спрем прогреса заради самия прогрес. Ако искаме наистина да сме велика цивилизация, да сме велика култура, трябва да разрушим стените, които сме си поставили през всички хилядолетия на безцелно съществуване и да съградим един по-добър човек, един Свръхчовек, който да съгради една по-добра Земя, един рай за хората. Трябва да осуетим материалистичния прогрес, за да възградим духовния прогрес. Време е човечеството да продължи напред, а за да продължи напред трябва да погледне назад. Както казва Ницше в "Тъй рече Заратустра", „С децата си искам да изкупя аз, че съм дете на моите бащи: и във всяко бъдеще – това настояще!“  Както казва Хайдегер, всеки избор на човек е воден от волята и въпросът ми към хората, които четат това есе е следният: имате ли вие воля да погледнете назад, за да продължите напред?

© Огън All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • skeleton (Мъртвец ):Индианците с тяхното диво езичество са ''по-висши'' в културно -религиозно отношение?

    Не мисля,че кавичките са нужни,второто което е да наистина обожествявам природните стихии пред "твореца" който всъщност не е нищо повече от добре облечен дивак,дивак в истинския смисъл да думата безмозъчен боклук заслепен от идеята,че човек едва ли не е господар на земята.
  • В общи линий схванах посланието .Нищо ново под слънцето. Християните са лицемери -съответно ''зло'', което трябва да се премахне от Земята. На негово място трябва да се работи за създаването на една нова ,хуманистична ,псевдохристиянска религия. Сигурно от типа Ню-ейдж .Индианците с тяхното диво езичество са ''по-висши'' в културно -религиозно отношение?!Обожествяваш природните стихий вместо Твореца. Цитираш Ницше... Жадуваш за Свръхчовек...Готов си за Антихрист... Твой избор!
  • Честно казано въобще не ме интересува какво мислите за структурата на произведението.Това са неща които засягат дребнавите хора чиито комплекси са грешно избити.Важно е да вникнете в текста Уважаеми/Уважаема
    П.п Моля легитимирайте се полово.
    Поздрави от Александър.
  • Няма да коментирам съдържанието, а външния облик, който според мен е неделима част от едно литературно (и не само) произведение, независимо в каква форма е то.

    Липсата на абзаци мога да сравня с липсата на запейти, дотолкова затруднява вникването в смисъла на текста.

    Едно правилно форматиране не само би показвало познания за структурата на есето, но би спомагнало за по-лесното четене и за възприемането на текста.
Random works
: ??:??