Apr 26, 2007, 3:55 PM

Защо трябва да познаваме и спазваме езиковите норми 

  Essays
6199 0 2
1 мин reading
  Като всяка система, езикът също се нужда от своите правила.

Такива са езиковите норми. Те ни помагат да се ориентираме в езиковата система и да си служим правилно с нея. Ето защо  трябва да ги познаваме и спазваме.

Езикът е средство, без което не бихме могли да общуваме помежду си. За успешното общуване обаче не е достатъчно само да знаем даден набор от  думи, с които да изказваме мислите и желанията си. Тези думи трябва да се подредят по определен начин, така че да бъдат разбрани правилно. Освен това съществуват различни сфери на общуване и ние трябва да подбираме думите си според сферата, в която се намираме.

Всичко това би било невъзможно без езиковите норми. Когато човек ги познава и спазва, общуването става по-лесно за него, защото той знае как да подреди мислите си в изречение и текст и кои думи да подбере в зависимост от конкретната ситуация и сфера на общуване. Това му спестява неловки ситуации и го представя в една по-добра светлина пред събеседниците му.

 Устната реч е по-непринудена и тя позволява понякога езиковите норми да се нарушат. В писмената реч обаче е много по-видно и говори за ниска образованост, което не е в плюс за всеки, който уважава себе си и иска да е уважаван от другите и да се  издигне в обществената йерархия.

 До тук става ясно, че познаването на езиковите норми е необходимо за всеки от нас, защото улеснява общуването с околните и дава определено самочувствие и преимущество при професионалната реализация. Но с това съвсем не се изчерпа значението на езиковите норми. Те създават ред в езиковата система. Ако тях ни нямаше, всеки би говорил и писал както сметне за добре. Това би довело до хаос и неразбиране между хората.

Всичко това показва, че без езикови норми езикът би бил много по-сложен и неразбираем. Всеки, който иска да води интелигентни разговори и да бъде разбиран, трябва да познава и спазва езиковите норми. Никой не ни задължава да го правим, но едно познание е винаги от полза!

© Василка Янева All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • phbs (Красимир ), ами в училище на това ни учат.
  • Правила,система,езикови норми-добре хубаво. Някой ще ме светне ли как да разпознавам различните видове изречения(сложно смесено,сложно съставно с подчинено допълнително,сложно съединително и другите видове)?
Random works
: ??:??