Apr 23, 2006, 11:26 AM

Боже, колко мързел има по тоя свят... 

  Prose
1801 0 11
3 мин reading

Петър Моканина си лежеше под сянката на стария орех и се чудеше откъде ще намери сили да прекопае лозето. Беше мнооого горещо, а той беше прехвърлил 50-те – достатъчни нему причини, за да не рискува живота и здравето си в работа.

В този момент той видя селянина – беше едър и одърпан мъж, който едва се влачеше под безмилостните лъчи на слънцето. С един поглед Моканина разбра, че това е един от ония хора, на които като им се доработи, сядат и чакат да им мине; и с неимоверно усилие повдигна главата си и поздрави. Непознатият избърза да легне под сянката и да отдъхне, като че ли беше изминал няклко километра, при все, че каручката му беше на не повече от 20-тина метра от ореха. В каручката Моканина видя две жени – млада и по-възрастна, които се бранеха от слънцето със забрадки и черги.

- Ти май болни имаш – каза Моканина.

- А, болни! Мързи ги да гледат и двете! Бе тя наш’та к’вато е, остави я!

- Не си ти оттука. Откъде си? – попита Моканина... а така му се дремеше...

- От Голямо Лежане сме. Сиромаси, вярно, ама си живеем добре – по цял ден лежим и нищо не правим. Ама за зла беда дъщерята да вземе да хукне по акъла на приятелки – да работела. Не исках да я пускам, ама нали ми е една – разреших й. Отишли с приятелки на жътва и на третия ден една циганка я проклела!

- Бре!

- Проклела я, ами! Казала и: ”Всичкият ти мързел да стане на болест, ако не работиш!” И оттогава ми е легнала и вика: “Тате, нека намерим работа – лека, приятна, отнемаща малко време и с голяма заплата.”  Та сме тръгнали сега да дирим такава работа. Ти знаеш ли къде има?

“Бре - помисли си Моканина – то ако имаше такава, аз първи щях да се вредя” и изрече гласно:

- Не знам, братко, нито съм виждал, нито съм чувал.
   И победил желанието си да дремне, той бавно се надигна да изпроводи другоселеца до каруцата. Когато изведнъж...

- Нонке, тоз челяк знае таквази работа, дето дирим! – внезапно извика бащата и погледна Моканина. Последният едва сдържа думите, които изригнаха от душата му и каза примирено: ”Има, има, вървете и ще намерите, има!”

Семейството си тръгна. Моканина бавно ги изпрати с поглед, докато не се скриха от очите му. Излегна се с дълбока въздишка – “Лека работа – има ли я?” – мислеше си той... и като въздъхна още веднъж, промълви:

- Боже, колко мързел има по тоя свят, Боже! – и кротко задряма под сянката...

© Христо All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Съгласна съм с теб. Поздрав!
  • супер велико
  • Оригинален си, няма спор!
    Имаш поздравчета от мен!
  • Както казват на село "Мариела, сакън, нидей да отиваш към Голямо Лежане!" "Лека работа" е само пожелание
  • Хихи Матрицата ама в друг вариант... Ох пази ме боже от подобен мързел че май започнах да затъвам към него
  • И, между другото, оценката не е от първостепенна важност за мен!
  • Радвам се на тези, които са разбрали, че аз НЕ СЕ ГАВРЯ нито с произведението, нито с автора! Няма никаква пародия, а просто съвременен поглед върху действителността, пречупен през призмата на "По жицата". Благодаря на всички, които са ме разбрали правилно.
  • Мисля че трябва да оценим поне оригиналността на автора. Не всеки е толкова смел да напише подобен разказ. И едва ли той искал това произведение да прозвучи като някаква безсмислена пародия на шедьовъра на Йордан Йовков! По-скоро съм съгласна с Христо Костов. (6)
  • Това " Голямо Лежане" където са сиромаси, ама си живеят добре и нищо не правят ми прилича на нашата мила родина. А " Търсим работа,лека и приятна, отнемаща малко време и с голяма заплата" -типичното мислене на съвременния българин.
    Великолепно пресъздаване на съвременноста използвайки Йовков. Поздрав! 6!!!
  • хаха! ужас! Йовков ще се обърне в гроба си, човече!
    шегувам се- интерпретацията е интересна браво!
  • Жесток разказ! 6
Random works
: ??:??