Dec 27, 2007, 9:56 PM

Да откриеш сърцето си 

  Prose » Narratives
1614 0 33
8 мин reading

Автобусът наближаваше София. Хората в него оживено разговаряха. Нетърпеливи да се приберат по родните места за Коледа, за Нова година. Само Александър не се вписваше в целия този шум. Поводът да се прибира в България беше смъртта на дядо му. Единственият човек, който го обичаше и разбираше.
...
Татко! Александър пак е правил оргия в апартамента си. С приятелчетата си и с проститутки. Да, зная че е временно, но щом ти си му опекун се грижи за него. Хвърля всичките пари на вятъра. Защо съм загрижена и аз ли? Та аз съм твоя дъщеря и имам право да съм заинтересована.Да, татко! Но в този материален свят са важни. И докато на мен ми държиш сметка за всичко, а на него не, ще говоря така. И какво от това, какво лошо има да имам имоти? Аааа, млад бил, ще му минело... Кога? Когато профука всичко ли? Избирай, татко! Или той влиза в пътя или да се маха от живота ни! – изкрещя Антония и трясна слушалката на телефона.”
Възрастният мъж се замисли. Дъщеря му имаше право. Не можеше да го отрече. Разхайтеният му внук до сега не беше подхващал работа. Наличието на пари в семейството и липсата на родителски контрол го бяха превърнали в съвършен безделник. Подпирайки се на бастуна си дядото се изкачи на втория етаж в огромната къща. Стигна до стаята на внука си и без да чука влезе. Александър спеше дълбоко. Навсякъде се въргаляха дрехи и обувки в безпорядък. Празна бутилка от алкохол и омачкана кутия цигари. Седна до него на леглото и го разбуди.

-   
Ааа, дядо... ти ли си? Какво има?
-  
Момче, вече ще трябва да спреш завинаги със щуротиите си! И това не е молба, а нареждане. Леля ти е притеснена от твоята разточителност и е права. Не може само да харчиш без да влагаш. С нея сте ми еднакво скъпи. Сега ще се вдигнеш и ще започнеш да влизаш в ред. Започваш от тази стая. После отиваш и си стягаш багажа. Ще заминеш за Франция при моя съдружник. Ще имаш пари колкото да живееш нормално на първо време. Ще работиш без ничия помощ и ще се издържаш. Това е условието ми. Иначе ще те лиша от наследство. Ще се върнеш, когато аз преценя.
-   
Дядо...
-  
Обичам те, сине, и не искам да пропаднеш! А останеш ли тук, ще го направиш.
...
Седемте години живот във Франция бяха изменили Александър до неузнаваемост. Беше възмъжал, във него имаше онази дръзка мъжественост, която говореше – „ Аз те побеждавам живот и съм по-силен от теб!” Когато господин Ришар му съобщи за кончината на дядо му, Александър в първия момент не можеше да повярва. Да е боледувал толкова дълго и да не го повика. А имаше нужда да го види. Да му разкаже за живота си, за работата за провалите и успехите. Затова, как се е отървал от пороците си и как му липсваше през всичките тези години. Дори и лелята, която не го обичаше. Как беше разбрал колко е била права.
Сега се връщаше при тях за да отдаде последната си почит към най-близкия в сърцето му човек. И да поиска прошка от другите си роднини. После щеше да реши накъде да поеме.
...
Погребението мина без излишна пищност, която се наблюдаваше в такива случаи при някои богати семейства. Явно всички знаеха какъв е бил животът на Александър във Франция, защото видя съвсем различно отношение към него. Дори и леля му го прегърна съвсем топло.
„Нека забравим миналото. – му каза – Тук е твоят дом и ако искаш, остани. Дядо ти би се радвал да продължиш бизнеса му. Също и аз!”
...
На другия ден на гробищата Александър срещна една жена. Дребничка, с крехко телосложение. Вървеше някак отнесено между гробовете и от време на време поправяше някое паднало цвете. Когато се приближи до него, вдигна глава и го погледна. Александър беше поразен. Такива красиви очи не беше виждал. Големи, кафяви и пълни с... тъга и сълзи. Тя се доближи до него.

-  
Добър ден, господине! Може ли да поседя при вас?
-  
Да, разбира се! А защо се разхождаш тук?
-   
Ами... мама е тук. При нея...
-   
Тя... починала ли е?
-   
Да, преди седмица. Аз идвам всеки ден при нея. Нямам работа и живея от милостта на хората тук. Вечер се прибирам в квартирата за едното спане само.
-  
А нямаш ли роднини, приятели?
-   
Никой. Родата ми е далеч в някакво село в Родопите. А приятелят ми ме напусна преди месеци. Не съм достатъчно представителна за него.
-   
Виж... между другото как се казваш? Не се запознахме, аз съм Александър.
-  
А аз съм Деси. Приятно ми е!
-    
Деси, красиво име! Също като теб. И очите ти... Знаеш ли те са много хубави.
-  
Не, не са. Аз искам да са по-големи.
-   
Еее, не трябва. Много са хубави и излъчват една такава приятна топлина...
Деси наведе срамежливо поглед. Александър също замълча. Двамата поседяха малко и после тя си тръгна.
Следващите дни се срещаха тук. На гроба на дядо му. Александър И разказа за себе си всичко. Не скри нищо. Поиска да и помогне, но тя отказа. За него не представляваше трудност да я издири. Плати дълговете и, но го направи без тя да разбере.
На двадесет и четвърти декември се видяха пак. Разговаряха малко и както всеки път тя си тръгна първа. Александър я проследи. Видя как си купи елхата(възможно най-мъничката), няколкото гирлянди и играчки. Сърцето му се късаше от болка. За тези няколко дни беше опознал една жена с красива душа. Всичко го теглеше към нея.
...
Деси украси елхата. Най-отдолу постави изрязания от едно списание дядо Коледа. С парите от помощите си беше купила кутийка сок и два сандвича. Празник беше, но трябваше и да пести. Те обаче за нея щяха да имат значението на онази вкусна храна, която майка и приготвяше. Сложи снимката на майка на върха на елхата и каза:

-  
Аз зная, че ти си при звездите мамо...
После запали свещичката и се помоли. Почукването на вратата я стресна. Кой ли можеше да е? Отиде и отвори.
На прага стоеше Александър, безмълвен, с букет от най-красивите цвета и чанта в ръка. Деси се отмести и го пусна да влезе. Очите му сияеха. Отиде до масата, извади приготвената вечеря.

-  
Искам тази вечер да остана с теб! Тази вечер... и следващата, и винаги.
Нямаше нужда от повече думи. Деси протегна ръце към него и го прегърна.   

© Христо Костов All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Много хубав разказ Ице!
    Честита Новата 2008 Година!!!
    Повече усмивки и добро настроение да има
  • Благодаря ви!!!
    Честита да е Новата година на всички!!!
  • Ех, Ице и аз на връх Нова година намереих
    време да прочета този чуден разказ! Много
    обичам щастливите финали...а ти си чародеец!
    Щастлива 2008 година ! Жив и здрав да си! с обич за теб.
  • Само щастливи, невероятно-красиви творчески мигове
    и то многобройни ти пожелавам Христо, през Новата 2008 Година!!!
  • Благодаря ви, момичета!!!
    Весел празник и целувки!!!
  • Поздравления!.........Хубав разказ!
  • Желая ти щастлива Нова година и на теб, Романтико!Жив и здрав!И много светли творчески мигове!
  • Благодаря още веднъж на всички!!!
    Пожелавам ви весело изкарване на празника!!!
    През новата година много здраве и щастие да ви споходят!!!
    Целувки от сърце и с много обич за всички!!!

  • Поздравления!Браво Ице!
  • Поздрави, Поете!!!
  • Благодаря ви!!!
    Приятна вечер и целувки!!!
  • Дай Боже на всеки такава човещина и топлина през Новата Година! Страхотен разказ, останах без дъх!
  • Аз защо напоследък те чета и не те коментирам, а?! Защото съм свикнала да ти казвам какво мисля направо в очите, обърках се - по телефона де. Но те чета, така да си знаеш, момче!!! И браво за...
    Искам тази вечер да остана с теб! Тази вечер... и следващата, и винаги.
    Нямаше нужда от повече думи. Деси протегна ръце към него и го прегърна.


  • Благодаря ви!!!
    Весел ден и целувки!!!
  • Чудесен разказ, Ице!
    Поздравления!
  • Благодаря на всички!!!
    Весели празници ви желая и спокойна вечер!!!
  • Виждам,че повечето хора в този сайт са много оптимистично настроени...Тук хубавия край обаче,изпъква най-вече заради тъжното изложение преди това.
  • Нека всяка история завършва като твоята...толкова топло и човешко...
  • Вълшебник!
  • Их,Ицо!Радваш хората с щастливите завършеци!А и надежди раздавашПоздравявам те от сърце!!!
  • Ех,този Александър,добър човек стана...Много много добро!Прексрасно!
  • Ех, разказвачо...
    Ще ми е хубав денят днес
  • Ицо, чудесен разказ! Поздравления!
  • Красиво и чувствено ! Браво !
  • Благодаря ви!!!
    Реших за край на годината да е тази история. Да има хубав край.
    Весел ден на всички!!!
    Целувки!!!
  • Красиво и нежно!Болката по близкия човек е изместена от едно красиво чувство,което възкресява душата...!Браво!
  • Поздравления и от мен!!!
    Нещата от живота!!!Съдба, в случая справедлива!!!
  • Много хубав разказ.Въпреки това нещо ме стегна за гърлото.Защо живота е така труден?И мъчителен.
    Поздрави ,Ице!!
  • Е, пак чудеса по Коледа!
    Красив разказ!
    Браво!
  • Разчувства ме, Ицо...АПЛОДИСМЕНТИ!!!
  • Докосна ме...Поздравления, Христо!
  • много ми хареса...тези тихи сладникави истории (обикновенно с очакван край) могат да стоплят понякога нараненото ти сърце... Много усмивки и все повече такива произведения...6 от мен
  • Е, дочаках го този разказ!
    Знаеш мнението ми!
    Просто ми се искаше да прочета едно " от фестивала ", след заглавието...
    Поздравления!
Random works
: ??:??