***
Медиите са безотговорни и жестоки като деца, които бесят котки за забавление.
***
Не можеш да потърсиш телефонния номер на Бог и да му звъннеш, както се пееше в една популярна песен. На небето се звъни... с камбани.
***
Любовта е една, но има много лица.
***
Ден на паметта във Великобритания. На 11.11, в 11 часа хората запазват двуминутно мълчание в памет на загиналите в двете Световни войни. Закичват на реверите си хартиени макове – цветята, израсли по бойните полета след приключването на Първата световна война. Биенето на Биг Бен се предава по телевизията. Биг Бен е часовникова кула. На 11.09.2001 г. беше извършено терористично нападение над двете кули близнаци в Ню Йорк. това е новата Световна война и започна от сърцето на Новия свят – Америка.
Терористите нападат кули, защото символизират превъзходството и победата на Западния свят. Религията им не им позволява да са известни и да ги показват по телевизията, затова те, отрасли и възпитани на Запад и повлияни от западните ценности, но и искащи да се придържат към произхода и религията си, намират разрешение на това противоречие в извършването на терористични актове. Така се възприемат като герои и верни на Бога си и същевременно удовлетворяват подсъзнателния си стремеж за тях да говори цял свят и да бъдат нещо като филмови звезди. Дори и само за дни или месеци, дори с цената на живота си.
***
Нападенията на мигранти на празненството пред Централната гара в Кьолн и на други места в Новогодишната нощ на 1916 г. е подобно на реакцията на циганина Моро от реалити шоуто "Валя и Моро в Европа", когато бяха в Германия. Докато се снимаше с шапка с петолъчка на улицата, Моро направи нацистки жест с протегната ръка и минаващ германец му се скара. Каза му, че това е забранено и че полицията ще го глоби. Моро се съгласи, но му стана неприятно. После с Валя отидоха до Берлинската стена и разглеждайки графитите, решиха да оставят и те "спомен" и се увековечиха с подписи. Една германка им направи забележка, че това е изкуство и че не трябва да се разваля сътвореното от други. Двамата се извиниха, но на Моро изглежда му дойдоха много забележките и реагира с единствения му познат начин – вербално сексуално насилие над жена. Една девойка минаваше недалече и той започна цветисто и сочно да обяснява какво ще ú причини в сексуално отношение, ако му "падне" /в присъствието на съпругата си, която въобще не реагира/.
Мигрантите в Кьолн идват от още по-консервативна и тоталитарна система от българската. Там мъжът е бог, а жената – нищо. Тя няма право на глас, трябва да мълчи и да се срамува. В Германия има Гражданско общество. Притиснати от непрекъснатите му прояви, изразяващи се в повсеместни забележки: "Така не се прави" и възмущението на германците /което от тяхна гледна точка е съвсем разбираемо – поведението на мигрантите нарушава техните норми/, новодошлите реагират по единствения им известен начин – сексуално насилие. Така се чувстват силни и контролиращи нещата. Това е сблъсък на две съвършено различни култури и всяка от тях се чувства застрашена. Но едната е гост, а другата – домакин. Едните трябва да разберат, че като "отидеш в Рим, трябва да се държиш като римляните", а другите – че тези хора не са възпитавани като тях и трябва да бъдат по-търпими и да щадят достойнството им.
2016 г.
© Мария Димитрова All rights reserved.