Jan 25, 2022, 5:19 PM

Кабиненът за ваксини 

  Prose » Narratives
244 0 1
4 мин reading

-  И тая събота ми отиде на вятъра. - замислено каза докторът, докато сипваше гореща вода в разтворимото си кафе в бялата порцеланова чаша със син кант. - Можех вече да съм за риба. Намерил съм едно място, дето кълве като за световно. Пускаш - вадиш. Няма празно.

За него риболовът беше стара страст, която след раздялата с жена му се превърна в нещо като терапия. Обичаше да прекарва дълги часове сам, загледан в мътните води на реката, която минаваше край малкия град. Да съзерцава, да си спомня, да премисля. Рибата отдавна не беше негова цел, а оправданието, което използваше, за да избяга от всички в света на тишината. Оставаше там сам със себе си. Обвиняваше се и се самонаказваше на спокойствие. Понякога самосъжалението му крещеше от другия бряг. Привличаше за миг вниманието му, но той бързо го прогонваше.

В дежурния кабинет за поставяне на ваксини бяха само той и младата медицинска сестра, която вече беше извадила своята термочаша с билков чай и го пиеше бавно, на малки глътки. Тя погледна  стенния календар на фармацевтичната компания, който висеше пред нея, и не каза нищо. Като че ли пресмяташе нещо на ум, но после се отказа, поклащайки многозначително глава.

- Ти какво ще правиш утре, Георгиева? - обърна се към нея лекарят, докато разбъркваше кафето си. - Поне неделята трябва да уважим по някакъв начин. Едно време, с жена ми, почти всяка неделя ходехме в планината.

- Още не знам, докторе. - отговори младата жена. - Чакам Иван да си дойде от София.

- Абе вие двамата кога най-после ще се ожените? - попита лекарят. -  Така ли все ще я карате?

Медицинската сестра леко се изчерви и сведе поглед от неудобство без да отговори.

- Време ви е. - каза докторът с повелителен тон, на който дори бог Посейдон би завидял.

"Защо някои хора си мислят, че имат право да се месят в живота на другите?" - помисли си Георгиева. Понечи да обясни на събеседника си, че нещата не са толкова прости, колкото на него му изглеждат. Че живеят с майка си в две стаи. Че Иван има само двете си сръчни ръце и винаги е разчитал само и единствено на себе си. Че понякога й изглежда толкова трудно да продължи да вярва в думата "заедно", че... Понечи, но не каза нищо. Само се усмихна и отпи от чая си.

- Ти не ме гледай мен. - продължи монолога си докторът. - Аз не съм пример за семеен човек, но семейството е велико нещо.

Георгиева сякаш събра смелост и реши да отвърне и тя с един удар под кръста:

- Защо тогава се разведохте, докторе?

Той се усмихна, стисна юмруци в джобовете на бялата си престилка и отговори:

- Защото бях глупак. Приех я за даденост. Спрях да се боря за нея. И накрая я изгубих. Така става с нещата, които спираме да забелязваме.

Настъпи неловко мълчание. Лекарят сякаш го досрамя, че е свалил дрехите на душата си пред тази почти непозната млада жена, с която работеха от няколко месеца. Тя, от своя страна, се почувства неудобно, че е станала свидетел на това.

Няколко минути по-късно на вратата се почука.

- Влез! - каза докторът. Сложи на лицето си медицинската си маска и отново пъхна ръце в джобовете на бялата си престилка. Това беше негов стар навик, с който мислеше, че си придава важност и излъчва авторитет пред пациентите и колегите си.

Вратата се отвори и пред тях се показа човек, който наскоро беше прехвърлил шестдесетте.

- Аз... такова...за ваксина де. - смотолеви той. После се сети, че пропуска нещо и добави: - Добър ден!

Докторът и сестрата го поздравиха, поискаха му лична карта. Казаха му да свали пуловера и ризата си и да се приготви.

С ловко движение лекарят постави инжекцията, а сестрата залепи с парче лейкопласт памуче със спирт върху мястото на убождането от иглата.

- Постойте тук една-две минути. - каза тя на човека, който приседна на медицинското легло. Някакво напрежение и страх, с които се беше борил цяла сутрин, напускаха лицето му като войници, които дезертират от фронта.

- Дойдох заради внучето. - обясни той, докато се обличаше. Сестрата го погледна въпросително, а той обясни:

- Не го пускат при мен вече няколко седмици. Виждам го само по телефона. Дъщерята каза, че трябва да се ваксинирам, защото ги е страх. Та затова. Аз иначе много-много не вярвам.

Докторът смръщи лице, но замълча, преглъщайки няколко ругатни, които щяха да го бутнат надолу по стълбите на собствения му гняв.

Човекът почака още малко с пръсти върху мястото на инжекцията, след това благодари и си излезе.

- Ей такива - като този, дето много-много не вярват... - избухна лекарят, но не довърши, защото някой относно почука на вратата на кабинета.

- Влез! - каза сестрата, за да даде време на доктора да се овладее. Той пое дълбоко въздух, отпи от кафето си и стисна отново юмруци в джобовете на бялата си престилка.

© Илия Михайлов All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • "Някакво напрежение и страх, с които се беше борил цяла сутрин, напускаха лицето му като войници, които дезертират от фронта." Стана ми жал. ...Много леко пишеш. Беше ми приятно да прочета. От страх, да. Страхуват се да не умрат, ако се заразят, а - иначе маат безсмъртни "маат" е глагол. А темата ти е сериозна.
Random works
: ??:??