Sep 20, 2020, 9:47 AM

Корени-14 Бис! 

  Prose » Literary references
551 1 11
1 мин reading

    Лето 1922 -ро от Христа...

Царство България след Ньойския диктат е под управлението на един младеж, наследил скиптъра на българските царе от абдикацията на Цар Фердинанд Първи...

    На 3 октомври в Царството има нов цар-Борис Трети, а министър -председател е оня земеделски непокорник от село Славовица, Пазарджишко-Александър Стамболийски!

    И ето един нов феномен в българското политическо пространство!

    Ограбена териториално, стотици хиляди бежанци, над шестстотин хиляди убити и ранени :след тези кошмарни години на война от 1912 до 1918 година и  несправедливости, узаконени в Парижкото предградие Ньой...

    Министър-председателят Александър Стамболийски проведе смела икономическа политика в страната,въпреки тежката ситуация 

след наложените репарации на България. 

    Станьо Стойчев се прибра в Емирлий при семейството си. Баща му Стойчо Петров Станев си отиде от този свят през 1911 година на 49 години, като остави на синовете си Александър  и Станьо...хиляда декара земя!

    През тези почти пет години, докато воюваше като тежкокартечар в 28 Загорски полк при превземането на Одрин, после и на Тутраканската крепост, за да премине на парад срещу зимата на 1916 година през Букурещ, той като земеделец оглеждаше земята в Турция и Румъния ,обработката й,организацията на стопанския живот и интересно!Разбра, че в Румъния имаше едри земевладелци-чокои,които притежават по 200-300 хиляди декари земя, собствени средства за усвояване на продукцията като мелници,шлепове за зърно с които доставят зърно за търговия по Дунава не само в Румъния, но и в Сърбия, Унгария и Австрия, че чак до Германия!Тези богати хора притежаваха по няколко чифлика в които отглеждаха едър рогат добитък, овце и коне;и всичко което беше необходимо за населението, което живееше в именията им.

     През 1921 година Станьо Стойчев остави своя дял на брат си в Болярско и закупи 20 декара земя в съседното село Гюлово, сиреч днешното Роза.На края на селото,непосредствено до пътя от Ямбол за Тополовград, тогава Каваклий...

     Фронтовакът искаше да се заеме с дерменджилък и реши да построи мелница!За целта ипотекира земята в Болярско със съгласието на брат си, като се разбраха,че ще се откаже в негова полза, щом построи мелницата. 

      Срещу ипотеката Станьо получи нисколихвен кредит от 1400 златни лева от Софийското застрахователно дружество "Ориент" с дълъг погасителен период, чак 1940 година!

 

Следва продължение 

© Стойчо Станев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Светулка!
  • Впечатляваща плетеница от исторически събития и човешки съдби. Честит празник, Стойчо! 🌺
  • Благодаря, Костадин!🤝
  • Следя с интерс Стойчо,поздрав.
  • Благодаря, Таня!
    👋
  • Интересно е!Чакам другите части!
  • Благодаря, Гавраил!
    Приеми моите поздрави,усмихнат ден и много лъчи в небето, както и риба в морето!🏄‍♂️🚣‍♂️🌼
  • Умело съчетаваш историческия момент с житейската история на твоите герои което придава особен творчески привкус на творбата ти.Очаквам продължението.Специален поздрав!
  • Благодаря, Мариана!
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    За да бъде повествованието обективно се придържам към принципа:своеобразен фон на събитията от времето в което са живели, работили и воювали субектите в тези очерци. Защото хрониката от началото на 20-ти век е наситена с изключителна драма.
  • Прави ми впечатление умелото съчетаване на повествованието с ценни факти и събития от българската история. Това е едно твое прекрасно хрумване, Стойчо, което повишава стойността на творбата ти. Поздравление и светла неделя от мен!
Random works
: ??:??