Sep 29, 2020, 8:41 AM  

 Корени - осемнадесета част 

  Prose » Literary references
587 1 7
Multi-part work « to contents
2 мин reading

    По първи петли срещу Кръстовден двамата братя Димитър и Георги, натоварени със стока необходима за домакинството потеглиха към родното си село Тракия. 

    Без много приказки, шепнешком си казаха "С Богом" с братовчеда от Узунджово, повече с поглед, отколкото със слово,те излязоха на пътя към Ески Заара,като не запалиха фенер,макар, че тъй бе прието по закон. 

    След два дни преход,с  почивка далече от хорските погледи братята влязоха в двора на дядо Петровата къща по късна доба. 

     Никой не ги посрещна,само четири гуджути овчарски вълкодава без лай ги наблюдаваха,познали своите стопани.Георги извади от кожената си торба армагана за верните нощни "кърсердари",както обикновено се шегуваше с тях.

     Вестта за младият бег беше пристигнала в чифлика на баща му Осман още същия ден, защото мюдюрина Юсуф ага проводи бърза депеша в Одрин до Валията,който реши, че е важно да съобщи по телеграфа на отговорните фактори в Истанбул!

     Идеше реч за смъртен инцидент със сина на Осман бег, неговия боен другар с когото двадесет години изкараха в една орда в Корпуса на еничарите-най-верните и саможертвени войници на Падишаха!За предана служба и участие в победните походи на Султана, на четиридесет годишна възраст те бяха обдарени с ленове,бяха оженени за знатни ханъми и проводени в именията им. 

     За особено високи заслуги Мустафа паша бе назначен от Везира на Високата порта за Валия на Одрин, като му връчи по заповед на Падишаха генералската звезда с полумесеца, както и личен подарък от Султана-инкрустирана със златен ефес и надпис сабя,изработена по поръчка в Дамаск. 

    Какво беше се случило с младият бег, само няколко дни по-късно, след срещата им на панаира в Узунджово?

    Валията Мустафа паша още помнеше думите на Везира на тръгване за Одрин и встъпването си в длъжност:"Паша,Суверенът ви гласува доверие и преди всичко висока отговорност, защото Одринския вилает е път към сърцето на Истанбул!Този вилает осигурява реда по подстъпите към Босфора, както и  излаз към Егея!"

     Енергичният валия назначи комисия, начело с кадия,в състава на която влизаха следовател и лекар,както и ветеринар,за да се установи, аджеба,каква беше причината за смъртта на сина на Осман бег...

     След като разпрегнаха воловете и разтовариха на сайванта пред дядо Петровата къща, двамата братя изчакаха Зорницата да наметне с розово облаците, преди на изток хоризонта да поруменее и денят да се роди за труд и борба за съществуването на тази поробена от близо пет века християнска земя!

© Стойчо Станев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Костадин!
  • С голям интрерс и аз се нареждам към чакащите.Поздрав Стойчо.
  • Благодаря ви, Таня, Мариана и Георги, че следвате повествованието!
  • Много ми харесва.
  • Поздравления,Стойчо! Чета с интерес.
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
  • Сгъстено и завладяващо пишеш, Стойчо. Изпитах върховна естетическа наслада и от финала на тази част:

    "двамата братя изчакаха Зорницата да наметне с розово облаците, преди на изток хоризонта да поруменее и денят да се роди за труд и борба за съществуването на тази поробена от близо пет века християнска земя!"

    Поздравление за майсторското перо!
Random works
: ??:??