Aug 21, 2020, 12:56 AM  

 Корени-седма част 

  Prose » Literary references
771 4 22
Multi-part work « to contents
1 мин reading

  -Докторе,помниш ли откога ме гиздосаха с този етикет: Алафрангата? Щото, аз няма да забравя тридесет и девета година...

   Петър Филипов получи неочаквана вест, която беляза живота му до края на дните му.Баща му, този благ човек, който мечтаеше да изучи сина си за агроном и го беше пратил в Земеделското училище в Ямбол...

   Тук Петър наведе глава и замълча. 

    Фелдшера на селото при когото Алафрангата беше дошъл за аспирин не бързаше да го изкара от скръбното състояние с мними опити от рода на "беше добър човек, на мравката път сторваше,ами хайде Бог да го прости!"

     Паузата между двамата фронтоваци беше нарушена от припряно почукване на вратата...

     И без да почака отговор в кабинета на селския медик влезе разплакана жена. 

      Доктор Иване, наша Калина е зле, сякаш умира!Повръща, зави й се свят, баща й ей-сегинка ще я докара с каруцата!

     -Елено,ето ти чаша вода, пий,успокой се и щом Васил докара щерка ви, ще я прегледам.

      Иван Станев, беше родом от Болярско, съседно село, но родителите му се преселили през 1921 година в Роза, защото бащата на фелдшера,Станьо Стойчев закупил двадесет декара земя, близо до селото и с останалите пари построил мелница ,задвижвана с германски газов парогенератор "Ото Дойц".И така бъдещия медик израснал в новото си местообитание.

    Една каруца изтрополи,някой подвикна плачешком, навярно беше бащата на Калина...

    -Докторе, Калина предаде Богу дух!

    Майката изпищя и хукна след Иван и Петър към каруцата, където бащата със свалена гугла, беше коленичил до безжизненото тяло на една от хубавите моми на селото. Васил стоеше вцепенен и само сълзите му попиваха в посребрената му брада. 

      Иван Станев провери за пулс и сърдечна дейност и след кратко мълчание каза:

     - Няма да бързате с погребение,Василе, карай с каруцата у вас,аз ще дойда да потърся нещо у вас...Нещо да сте намерили около Калина,като хапове или нещо друго?

     Съкрушена от загубата на свидното си чедо, майката мълчаливо подаде изпод престилката си някакъв флакон. 

     -

Детето им,хубавата Калина,както всички в селото я знаеха, се беше отровила със стрихнин. 

 

 

» next part...

© Стойчо Станев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Албена!
  • Как майсторски си постигнал този контраст от спокойно повествование към внезапна трагедия... Браво!
  • Много увлекателно разказваш, Стойчо!
  • Благодаря ти, Красимира, че прочете тази част в която смъртта е част от живота.
    Благодаря ти ,Дочка !
  • За съжаление трагедиите са били и продължават да са част от живота...
  • Много хубаво го е казал човекът, а аз харесвам една друга, писала съм за нея и преди, и кой, и къде я казва "Животът е несправедлив и след това е свършил". Всъщност и Господ не е справедлив ..просто баланс. Малко, малко, а колко достатъчно за големи поразии. И аз благодаря, Стойчо.
  • Да,Ния се казваше...
    У наше село има една приказка, чувал съм я от баща си:"Като знам колко малко ще съм жив;и колко много ще съм умрял..."
    Благодаря за интересният коментар, Красимира!
  • Традиции, бит..не знам защо се сетих за "Железният Светилник", отдавна съм я чела, просто ми мина през главата Ния, така се казваше, ако не бъркам..няма нищо общо, понякога ми изплуват разни неща. Жив ли си - няма лесно. Съвсем подходящо ти е заглавието, Стойчо. Следя.
  • Благодаря ви за вниманието и коментарите Пепи и Георги!
  • Ех, вероятно несподелена любов, или бременност. В онези години второто за мома бе жив позор...
    А може и друго да е.
    Поздравявам те.
  • Или миша отрова, едно време във всяка къща я е имало
  • Давам ,но колко много мъка на този свят!
  • Аааа, лошо, стрихнин...
  • Давай.
  • Горката, Калина...
    По действителен случай.
  • Еее, успях накрая. Прочетох ги всичките
    Динамичен разказ. Увлича.
  • Таня, абе, или не съм ясен,или...
    От стрихнин, момиче, с това тровят хищниците и...Всеки, който е...безумно влюбен...
    Тук има нещо,"а ла Ромео и Жулиета "...🤒
    И това е, по действителен случай!
  • Дано се оправи момичето...
  • Благодаря ви, Младен, ФФ и Светулка,
    че прочетохте и споделихме толкова истини за една мъртва действителност, такова е миналото...👋
  • Дали няма да се случи чудо...
    Също следя.
  • Следя с интерес.
  • Имах роднини в Ямбол - първи братовчед на баба ми /по майчина линия/ и негови сродници. Той дълги години беше директор на консервния комбинат "Ягода" /в който съм работил на студентска бригада/. Беше немски възпитаник и изключително морален човек. Комунистите го оставиха на поста директор, защото беше голяма личност и им вършеше много работа, а те не разполагаха с кадърни кадри. На този пост се пенсионира. Казваше се Петър и винаги свързвам апостол Свети Петър с неговия образ. Затова обичам Ямбол и Ямболския край, а интересният ти разказ, Стойчо, пробужда спомените ми за него. Благословен да си, че пишеш толкова интересно. Предполагам, че личната мома ще бъде възкресена, а това си е истинско чудо!
Random works
: ??:??