Jun 14, 2015, 9:48 PM

Любовта, без която не можем, може би... 

  Prose
1340 0 1
3 мин reading

Любовта, без която не можем, може би...

разказ

 

    Много е изписано за любовта. И много ще се пише. Но любов като тази, между Борис и Бетина, заслужава да бъде описана.

   Когато бай Петко Канадеца си купи къща в селото, селяните си зашушукаха, как въобще не се пазарил за цената, а я платил веднага. Говореха, че получавал две пенсии, едната българска, като всички останали, а другата канадска, която получавал всеки месец с пощенски запис. Само че канадската била няколко пъти по-голяма. И макар да му завиждаха, мъжете приемаха с охота почерпките му в кръчмата на Джомбола.

   Макар и вече пенсионер, бай Петко беше пъргав и як. Много висок на ръст, той стърчеше като върлина над останалите мъже. Имаше огромни и много здрави ръце, чието ръкостискане, оставяше усещането за хващане на менгеме. Лицето му беше грубо, набраздено с бръчки, а гласът му дълбок, басов, сякаш излизащ от дълбините на пещера, а не от гърлото на човек.

   Първото, което Канадеца направи, беше да ремонтира покрива, а след това и останалата къща. После докара от някъде мебели, повечето стари и използвани, с които понапълни стаите. Накрая  постави един хамак на верандата.   Вечер лягаше в него, гледаше двора и кроеше планове.

   За няколко месеца той превърна обраслия двор в градина, насадена с овошки и зеленчуци, а току пред и зад къщата се раззелениха две неголеми ливади, които Канадеца редовно косеше с моторна косачка. Окосената трева той оставяше да се изсуши, след което трупаше сеното в сеновала, останал от предишния собственик.

   Един ден, на задната ливада, в двора на бай Петко, се появи белобрад пръч. Бай Петко го нарече Борис, в чест на любимия си певец - Борис Годжунов. Когато доведе козела, край оградата, в съседния двор, на стрина Василка, обикаляше младата козичка Бетина. Тя любопитно оглеждаше пришълеца между дъските на оградата. Изправяше се на нея и проблейваше, за да привлече вниманието му.

   Пръчът приближи оградата, огледа я, после се засили и я блъсна с големите си рога, така че една от дъските изхвръкна и в оградата зейна дупка, достатъчна за да може Бетина да се промъкне през пролуката. Известно време двете животни се гледаха и душеха, а после започнаха да пасат свежата трева.

   Привечер стрина Василка установи липсата на козата и дойде с едно въженце за да си я прибере. На другата сутрин изпържи цяла купа мекици и ги занесе на съседа си, за да се извини за нашествието на козата. Бай Петко благодари и я почерпи с кафе. А докато двамата седяха на хамака и похапваха мекици с кафе, Бетина, която стопанката беше завързала с въже за стоманен кол, успя да измъкне кола и отново се вмъкна в двора при Борис. Когато вечерта бай Петко и стрина Василка установиха нарушението, решиха, че е по-добре да не връзват животните, а да ги оставят да си пасат заедно. Затова, че Бетина пасе в двора на бай Петко, стрина Василка се отблагодаряваше, като му носеше ту мекици, ту пържени филийки, ту пърленки, а той я черпеше с кафе, което пиеха заедно, седнали в хамака на верандата.

   Настъпи зимата. Една сутрин сняг покри къщи и дворове. Канадецът престана да пуска пръча вън от кошарата, освен ако доведяха при него коза за заплождане, а стрина Василка остави Бетина в зимника. Същата сутрин Канадеца награби огромен наръч сено и го занесе на козата. Постави достатъчно сено и в хранилката на пръча. И двете животни обаче не докоснаха сеното през целия ден, а проблейваха жално.

   На следващата сутрин стрина Василка занесе закуска на Канадеца и докато отпиваха от кафето и обсъждаха поведението на двете животни, те решиха, че единствения изход от ситуацията е, да ги съберат заедно. Така Бетина и Борис заживяха в кошарата на Канадеца и отново започнаха да се хранят.

   Множеството посещения на проблейващи дами, чиито собствени водеха за да бъдат покрити от пръча, не повлияха на любовта между Борис и Бетина, от която през следващата пролет се родиха две игриви ярета. Най-щастливи от това бяха стрина Василка и бай Петко, понеже яретата се превърнаха в първокачествена пастърма. Двамата седяха вечер на хамака, отпиваха от плодовата ракия, сварена от Канадеца, замезваха с козя пастърма и гледаха звездите.

© Келчо All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • любовта е най-приятното мъчение...и не, не можем без нея, защото сами по себе си ние сме резултат от нея, имам предвид чисто физическата ни пиява на този свят, който без любовта би бил още по-гаден
Random works
: ??:??