20-25 години не ми излиза от ума този разговор. Припомням си го в детайли , проектирам го върху удачните си кариери и неудачни бракове. Върху отношенията ми с родители и братя. С жените пресекли с повод и без повод живота ми... и разбирам: Няма кой да го прави вместо мене. Аз трябва да го правя! Никой не ми е длъжен!
Него ден с В. бяхме седнали на по бира да обмисляме действия с цел бързо забогатяване. Събеседникът беше подходящ. С лекота и финес бе оцелявал и пр Бай Тошо и при Демокрацията и в Европа и Америка. " Ако човек е оцелявал тук, да оцелее другаде е детска играчка!" Доволен от себе си пръскаше чар по каките от околните маси и ухажваше по навик келнерката, когато се появи този 17-18 годишен циганин и постави въпроса ребром:
_Бате дай два лева!
В. остави бирата си, загледа го и отговори:
_ Как така дай два лева? Голям здрав мъж си! Не те ли е срам да просиш?
_ Че какво? - изстреля предварително приготвения си отговор нахалника- Няма работа! По добре ли ще е да крада , лъжа и мамя?
В. се надигна за да може да го гледа в очите- Браво бе! Значи аз да крада лъжа и мамя заради тебе , а ти да ядеш пиеш наготово! Няма как да стане! Натрапникът разбра безпочвеността на претенциите си и се оттегли.
От тогава мамя! Ако светът е разделен на измамени и измамници, то нямаше как да съм от първите.Какво- да хвърлям последните си стотинки от балкона на телефонните? Или да предпиша една шеста от порутената си наследствена къща в изоставените колиби? Всъщност винаги съм мамил. Лъжех родителите си ! На карти! Преписвах на класно и бягах от час. После и от казармата. Пътувах гратис в градския транспорт. Гледах пиратски филми... Какво още? Спях с омъжени жени. ама това май не е измама- бартер е! Но и без бартер, каква измама може да е тежкият физически труд?
И тука в сайта пиша: "Разстърси ме" " настръхнах!" " Плаках" Велика поезия.... Ама то и това не е лъжа а добро възпитание. И обществен договор. Ако не вярвате почнете да пишете без заобикалки: Х. е досаден мегаломан; Р. е трогателно некадърен; Ц. е наивна графоманка... Или не дай си боже К(оруба) е гений!
Не се и опитвайте. Лъжете като хората! Защо е така не мога да обясня. Не знам. Има много необясними неща във вселената: Безкрайна ли е?; Съществува ли времето? Защо в Метрото няма тоалетни?
Защо наистина?
© Слав Коруба All rights reserved.